• Anonym (Isabelle)

Högtider med exet

Är det verkligen okej att min kille gör alla roliga event med sitt ex o deras barn?

Tex så kunde vi inte ens gå på bio med barnen för då ska hon följa. Är jag helt konstig som reagerar på det? Borde jag tycka att de är okej?

Olika barnaktiviteter kan vi aldrig göra tillsammans förutom om hon OXÅ är med.

• Svar på tråden Högtider med exet
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Isabelle) skrev 2017-09-28 13:23:34 följande:
    Nu tror jag inte de flesta gör så här. Väldigt sällsynt skulle jag tro o de är väl just ni som verkligen gör såhär

Som kag lockat till tråden....
    Nej, jag skulle inte göra så, jag tycker att hela konceptet med spretiga familjekonstellationer verkar besvärligt, själv skulle jag aldrig ta ihop det med någon som hade barn sen tidigare, det verkar bäddat för trubbel. Och då har jag ändå aldrig hört talas om ett liknande exempel som ditt.
  • Anonym (ehhhhhhhhh)

men vad är det för fel på vissa? ta med exet på bio, semestra osv, tvättar hon hans kalsonger fortfarande också???

Det är en sak att ha en bra kontakt, det ska man ha, och visst kanske vissa högtider om alla parter är ok med det men återigen ta med exet när man ska på bio?!"

Vill man umgås som man gjorde när man var gifta kudne man förblivit gifta istället för att dra in ny partners, nej det är inte normalt eller vanligt att exet ska med på varje bio och såna saker,
    jag hade aldrig orkat eller velat ha en sån karl som du har ts, du känne rju själv att det är fel så avsluta och träffa någon som har vslutat och gått vidare fö dessa har ju uppenbarligen int egjort det alternativt tror alla ska rätta sig efter deras kärnfamilj, suck

• troperfdfsf
    Anonym (Isabelle) skrev 2017-09-27 09:43:45 följande:

Tex så kunde vi inte ens gå på bio med barnen för då ska hon följa. Är jag helt konstig som reagerar på det? Borde jag tycka att de är okej?

Det där låter inte normalt och jag skulle aldrig gå med på det.

Tror han att han har två fruar?
  • Anonym (Cilla)

Skolavslutningar och körkonserter, ja då kommer både barnens pappa och jag. Bio, marknader, jippon på stan, nej då går den som har barnen just då.

Hur ska man kunna få ihop nya familjen om man inte gör roliga aktiviteter med alla barnen i den nya familjen?

• Anonym (mor)

Är det verkligen okej att min kille gör alla roliga event med sitt ex o deras barn?

Har aldrig hört något så korkat. Endera är din kille med dig eller med exet och ngt mittemellan finns inte i min värld. Verkar ju sjukt.
  • Anonym (What)

Jag fattar inte - ska du gå med honom på hans veckor? Eller hur ser situationen ut?

Skulle aldrig hänga på han och hans tjej, skulle kännas jättekonstigt:).
  • Anonym (What)
    troperfdfsf skrev 2017-09-28 13:40:56 följande:
    Det där låter inte normalt och jag skulle aldrig gå med på det.

Tror han att han har två fruar?
    Ja, tänkte samma sak. Om jag var ny fru till en man med barn så skulle jag tycka det var märkligt att han och ex-frun skulle ha små myskvällar med barnen - tillsammans.

Om de ska gå på bio tillsammans hur långt är steget till att ses hemma i tv-soffan liksom...? Förmodligen är det någon som inte ville skiljas och försöker ses ändå, skulle jag tänka.

Nä, tvingades jag in i sånt, skulle jag packa och dra. Gränser är viktiga så det inte blir olyckliga missförstånd.
  • smulpaj01
    Anonym (What) skrev 2017-09-28 16:04:26 följande:

Ja, tänkte samma sak. Om jag var ny fru till en man med barn så skulle jag tycka det var märkligt att han och ex-frun skulle ha små myskvällar med barnen - tillsammans.

Om de ska gå på bio tillsammans hur långt är steget till att ses hemma i tv-soffan liksom...? Förmodligen är det någon som inte ville skiljas och försöker ses ändå, skulle jag tänka.

Nä, tvingades jag in i sånt, skulle jag packa och dra. Gränser är viktiga så det inte blir olyckliga missförstånd.

Nu är ifs inte ts ny fru utan en ny flickvän. Hur pass seriös mannen är med ts är svårt att veta efter så kort förhållande.

Hoppas det löser sig för er ts!
  • Brumma
    Anonym (Isabelle) skrev 2017-09-28 13:06:37 följande:

Borde man åka på semester med henne oxå då??

Om alla inblandade är överens och bekväma ned det - varför inte?

Om alla inblandade INTE är bekväma med det - absolut inte.

Grejen är att allt sånt här är olika från relation till relation. Jag har vänner som inte pratar ned sina ex mer än allra minsta möjliga. Sedan har jag vänner som är ytterligheter åt andra hållet - de fortsatte bo tillsammans i flera år efter separationen. Funkade utmärkt och Ja, de 0kte ibland på semester ihop. Vanligast är väl någonstans mittemellan. Man träffas vid hämningar o lämningar. Sitter ihop vid skolaktiviteter och går på ungarnas matcher tillsammans. Typ..
  • Anonym (Isabelle)

Ang. Bion så skulle vi gå med barnen. Hans barn och mina barn. Då kommer hans ex på att hon vill gå med barnen, och när vi redan säger att vi ska gå så vill hon följa med. Och även om vi säger nej så kommer ju hon dyka upp på bion å man kan ju inte porta henne.

Bara konstigt av henne att tränga sig på så där tycker jag.

Det är ju ändå inte hon som vill se filmen

• Brumma
    Anonym (Isabelle) skrev 2017-09-28 13:23:34 följande:

Nu tror jag inte de flesta gör så här. Väldigt sällsynt skulle jag tro o de är väl just ni som verkligen gör såhär

Som kag lockat till tråden....

Jag skulle inte åka med ett ex och min man skulle alsrig åka med sitt ex..

Men gå på ngn aktivitet med barnet ngn gång ser jag inget fel i.
  • Brumma
    Anonym (Isabelle) skrev 2017-09-28 16:55:27 följande:

Ang. Bion så skulle vi gå med barnen. Hans barn och mina barn. Då kommer hans ex på att hon vill gå med barnen, och när vi redan säger att vi ska gå så vill hon följa med. Och även om vi säger nej så kommer ju hon dyka upp på bion å man kan ju inte porta henne.

Bara konstigt av henne att tränga sig på så där tycker jag.

Det är ju ändå inte hon som vill se filmen

DET håller jag med om att det inte är ok.

Jag hade i det läget bokat biljetter i förväg så att ni sitter ihop. Hon kan ju följa med o sitta nån annanstans om hon inte kan acceptera ett nej. Eller ännu hellre, gått på en annan biograf men säga fel till henne.. så kanske hon fattar hinten..
  • Anonym (What)
    Brumma skrev 2017-09-28 16:53:54 följande:
    Om alla inblandade är överens och bekväma ned det - varför inte?

Om alla inblandade INTE är bekväma med det - absolut inte.

Grejen är att allt sånt här är olika från relation till relation. Jag har vänner som inte pratar ned sina ex mer än allra minsta möjliga. Sedan har jag vänner som är ytterligheter åt andra hållet - de fortsatte bo tillsammans i flera år efter separationen. Funkade utmärkt och Ja, de 0kte ibland på semester ihop. Vanligast är väl någonstans mittemellan. Man träffas vid hämningar o lämningar. Sitter ihop vid skolaktiviteter och går på ungarnas matcher tillsammans. Typ..
    Du har rätt, det är så olika hur folk tänker. Vissa vill vara med sina ex jättemycket och de nya partners som finns med, kan tycka det är ok. Som en enda stor familj.
    Jag vet inte om några sådana familjer själv. Däremot tvärtom där min kompis mans nya fru inte ens tåled att han pratade med min kompis i telefon om barnen, så de fick prata när hon inte hörde. Och då blev det ju ännu värre, om hon någon gång märkte det.

Jag tror det är säkrast att hålla isär aktiviteter om inte alla parter är med på det 100%. Början av min nya relation gillade jag inte hur min särbos ex skulle rådfrågas om allt hela tiden, låna saker och hjälpas med den ena och andra, ringde i tid och otid och frågade om de skulle fika och t o m äta tillsammans.
    Det är bättre nu tack och lov.
  • Anonym (gränslös)
    smulpaj01 skrev 2017-09-28 16:50:27 följande:
    Hur pass seriös mannen är med ts är svårt att veta efter så kort förhållande.
    och kort lär det bli med alla han träffar om han hade tänkt ta med sig exfrun på myskvällar på bio och allt annat i vardagen

undrar dessutom om han hade tyckt det var ok om ett av dina ex följde med på bio,
    eller nja han kanske tycker det är trevlgit med dubbeldejter, han och hans ex och du och ditt ex
  • Anonym (Hm)

Själv är jag svartsjuk av mig och skulle aldrig i livet vilja hitta på saker tillsammans med mannens ex. Mitt eget ex (och hans nya fru) har jag iofs inga problem med, men avstår från gemensamma aktiviteter med hänsyn till min man.

Jag tycker också man kan fira högtider ihop både bio- och bonusföräldrar, speciellt sådana som är "once in a liftetime" (student, konfirmation...). Födelsedagar, uppvisningar och skolavslutningarna kan föräldrarna fira med sina barn, och bonusföräldrarna också om de vill. Men gå på bio kan man väl göra med sina barn den veckan man har dem? Om man vill göra allt tillsammans var det ju ingen mening med att separera, liksom. I alla fall om det inte känns bra för alla inblandade.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Isabelle) skrev 2017-09-28 13:06:37 följande:

Borde man åka på semester med henne oxå då??

Haha, det tyckte faktiskt min exman att vi skulle göra för några år sedan. Då var han omgift och jag singel (nu är vi båda omgifta). Tror hans fru tyckte det var ok med (jag har dock inte frågat henne). Men det tyckte jag var att gå för långt så jag tackade nej, även om jag verkligen gillar dem båda.
  • Anonym (What)
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-03 14:10:16 följande:

Själv är jag svartsjuk av mig och skulle aldrig i livet vilja hitta på saker tillsammans med mannens ex. Mitt eget ex (och hans nya fru) har jag iofs inga problem med, men avstår från gemensamma aktiviteter med hänsyn till min man.

Jag tycker också man kan fira högtider ihop både bio- och bonusföräldrar, speciellt sådana som är "once in a liftetime" (student, konfirmation...). Födelsedagar, uppvisningar och skolavslutningarna kan föräldrarna fira med sina barn, och bonusföräldrarna också om de vill. Men gå på bio kan man väl göra med sina barn den veckan man har dem? Om man vill göra allt tillsammans var det ju ingen mening med att separera, liksom. I alla fall om det inte känns bra för alla inblandade.

Nä, det osar liksom "varför skilde de sig", att försöka frottera sig med sina exs fruar män, är som att be om problem. Kanske inte nu, men garanterat någon gång om det pågår länge.

Anledningen att man skiljer sig är ju 9 av 10 gånger p g a allvarliga problem av något slag, allt på en skala från "trött på livet, vill något annat" till våld och otrohet. 

Vill man att tillvaron som skild ska funka friktionsfritt så är skilda liv liksom grejen. Som ett staket mellan goda grannar. Börjar man klippa gräset i någons annans trädgård för att man gjorde det förut innan staketet kom upp, så kommer det bli problem om de redan har fixat annan trädgårdsmästare, liksom ;).

Alla är inte så glada som de ser ut, kom ihåg det lilla ordspråket. 
Svar på tråden Högtider med exet