Anonym (Hm) skrev 2017-10-03 14:10:16 följande:
Själv är jag svartsjuk av mig och skulle aldrig i livet vilja hitta på saker tillsammans med mannens ex. Mitt eget ex (och hans nya fru) har jag iofs inga problem med, men avstår från gemensamma aktiviteter med hänsyn till min man.
Jag tycker också man kan fira högtider ihop både bio- och bonusföräldrar, speciellt sådana som är "once in a liftetime" (student, konfirmation...). Födelsedagar, uppvisningar och skolavslutningarna kan föräldrarna fira med sina barn, och bonusföräldrarna också om de vill. Men gå på bio kan man väl göra med sina barn den veckan man har dem? Om man vill göra allt tillsammans var det ju ingen mening med att separera, liksom. I alla fall om det inte känns bra för alla inblandade.
Nä, det osar liksom "varför skilde de sig", att försöka frottera sig med sina exs fruar män, är som att be om problem. Kanske inte nu, men garanterat någon gång om det pågår länge.
Anledningen att man skiljer sig är ju 9 av 10 gånger p g a allvarliga problem av något slag, allt på en skala från "trött på livet, vill något annat" till våld och otrohet.
Vill man att tillvaron som skild ska funka friktionsfritt så är skilda liv liksom grejen. Som ett staket mellan goda grannar. Börjar man klippa gräset i någons annans trädgård för att man gjorde det förut innan staketet kom upp, så kommer det bli problem om de redan har fixat annan trädgårdsmästare, liksom ;).
Alla är inte så glada som de ser ut, kom ihåg det lilla ordspråket.