• Anonym (Filosofen)

Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?

Som frågan lyder, du som vill ha barn men inte lyckats bli gravid då du velat, har du gjort abort? jag har hört att aborter kan påverka kvinnans kropp så att den har svårt att bli gravid och/eller orsaka missfall då graviditet ägt rum.
    Min mamma jobba som undersköterska och hon säger att vid en abort så tvingar man upp livmoderhalsen som annars är stängd och det kan påverka att den blir svagare och det blir lättare för kvinnan att behålla framtida barn, något ofta inte pratas om i dagens Sverige.
    Vad jag vill veta är ifall det finns något samband.
    Tack i förhand för svar.

• Svar på tråden Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?
  • Anonym (Hmmmm)

Nu har jag ju inte gjort en abort för att avbryta på det sättet men efter sent missfall med rester kvar blev resultatet att jag behövde skrapas och de hade helst velat undvika det eftersom det skadar mer. Så jag tror absolut att just skrapning kan försvåra en ny graviditet.

• Kanttant
    Anonym (A) skrev 2017-09-27 07:00:16 följande:

All respekt för ditt svar, men jag besvarade enbart frågan i TS och drog egentligen inga orsakssamband. Nej, kanske inga belägg för att abort orsakar framtida missfalll/oförmåga till graviditet, men att man ksnske ska tänka 1,2,3 ggr om man VERKLIGEN vill göra abort när man gör det, eftersom man aldrig kan garantera sig att bli gravid igen.

Min vän är givetvis jätteledsen över sin ofrivilliga barnlöshet, nu 50+ och numera beyond att kunna få barn. Därför är hennes budskap att INGEN kvinna ska pressas till abort av sin man, och att man verkligen ska tänka igenom allt ordentligt innan man slänger bort ett potentiellt liv. Chansen kommer inte alltid åter.

Jag är läkare, har suttit alldeles för många gånger på abortmottagning och mött kvinnor som kommit med en man som "inte är redo att bli pappa - vill leva först", altetnativt kvinnor som gör abort nr 5-6 i vecka 15 med ett fullt friskt foster..... Jag är på intet sätt abortmotståndare, men tycker att lagstiftningen är alltför generös och bidrar till ovanstående situationer. De får mig att se rött.

Men det blir väldigt skevt om man svarar som du gör i en tråd som handlar om just att det skulle vara svårare att få barn efter en abort. Kontexten av ditt inlägg blir just att du då tror att din väns barnlöshet har något med aborten att göra. Som läkare borde du vara fullt medveten om det, därav är det nästintill oansvarigt att antyda annat. Att du menar på att vad du egentligen syftar på är du tycker att man ska tänka igenom en abort eftersom man kanske inte kan bli gravid igen är en helt annan diskussion som inte har med abortens effekt i sig att gära.
  • Anonym (A)
    Kanttant skrev 2017-09-27 12:00:19 följande:

Men det blir väldigt skevt om man svarar som du gör i en tråd som handlar om just att det skulle vara svårare att få barn efter en abort. Kontexten av ditt inlägg blir just att du då tror att din väns barnlöshet har något med aborten att göra. Som läkare borde du vara fullt medveten om det, därav är det nästintill oansvarigt att antyda annat. Att du menar på att vad du egentligen syftar på är du tycker att man ska tänka igenom en abort eftersom man kanske inte kan bli gravid igen är en helt annan diskussion som inte har med abortens effekt i sig att gära.

Jag tar det en gång till. Jag svarade på TS "Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?". Punkt.

Sedan motiverade jag det när du började ifrågasätta.
  • Kanttant
    Anonym (A) skrev 2017-09-27 14:16:15 följande:

Jag tar det en gång till. Jag svarade på TS "Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?". Punkt.

Sedan motiverade jag det när du började ifrågasätta.

Och vad jag kommenterade var att det inte har något med aborten i sig att göra. Viktigt att påpeka då hela tråden går ut på att en abort kan påverka ens möjlighet att få barn, det stod ju inte endast "Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, hur du gjort abort?". Den frågan existerade inte självständigt utan har ju en kontext. Ich som sagt, som medicinsk utbildad borde du ju verkligen vara tydlig med att påtala just detta. Som EpicNurse gör t.ex.

Ja, ja, strunt samma. Just nu för vi ju knappast diskussionen framåt.
  • Anonym (?)
    Anonym (vk) skrev 2017-09-26 23:00:42 följande:

Ja jag blev tvingad/hotad/utpressad/pressad kalla det vad du vill att göra abort mot min vilja. Det har inte bara förstört mitt psyke och mitt liv, utan skulle inte förvåna mig om det även gjort så jag inte kan få barn. Det barnet som jag blev tvingad att ta bort blev till oplanerat första gången killen (och någon kille överhuvudtaget) kom i mig. Nu har jag försökt aktivt i ett år utan ett enda plus. Har även försökt insemination utan resultat. Gjorde ivf för ett par månader sedan och blev gravid men fick missfall i v.6.

Var det medicinsk eller kirurgisk abort?
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2017-09-27 02:16:50 följande:

Inte jag, men en nära vän gjorde en abort,och blev efter det aldrig mer gravid. Hon har försökt med ett par olika män genom livet, och det  blev ingen mer graviditet, trots IVF osv. Hon har inte fått missfall, utan inte blivit gravid igen. Sorg. 

När var det och hur gick den till? Det jag vet är att förr i tiden för länge sen i Sverige använde man sig av väldigt vassa redskap i samband med skrapningar som kunde lämna ärr i livmodern som kunde försvåra ägg att fästa (redskapen kallades för skarp kyrett) det används aldrig längre vid aborter. Nu mera är medicinsk abort det vanligaste vid aborter och gör man kirurgisk abort så använder man sig av så mjuka instrument som möjligt.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2017-09-29 11:43:12 följande:

När var det och hur gick den till? Det jag vet är att förr i tiden för länge sen i Sverige använde man sig av väldigt vassa redskap i samband med skrapningar som kunde lämna ärr i livmodern som kunde försvåra ägg att fästa (redskapen kallades för skarp kyrett) det används aldrig längre vid aborter. Nu mera är medicinsk abort det vanligaste vid aborter och gör man kirurgisk abort så använder man sig av så mjuka instrument som möjligt.

Jag tror det är där ifrån myten om sterilitet efter abort kommer, förr när man använde sig av skarp kyrett hände det att folk blev sterila då det kunde ge ärr i livmodern (achermans syndrom) men det är så nästan obefintligt ovanligt att folk blir sterila efter aborter nu för tiden om det ens existerar.
  • Anonym (Filosofen)
    nevermind skrev 2017-09-27 07:07:40 följande:

TS, vad tycker din mamma om aborter? Rent moraliskt alltså?

Att man bara borde göra det om man var tvungen, kanske våldtäkt eller att barnet var svårt missbildat, och då så tidigt som möjligt. Både hon och jag äcklas av och tycker det är fruktansvärt att fullt friska bebisar aborteras i sena aborter o  kommer ut och piper och rör på sig och vårdpersonal får inte försöka rädda dem.

www.dagen.se/overlakaren-anmalde-sen-abort-fostret-levde-1.354637
    www.varldenidag.se/nyheter/foster-lever-vid-aborter/cbbket!KaaqivPJQqJ3R4qQqkyuIQ/

Jag är mer pro life än min mamma, och det vet jag att jag kommer få skit för och en massa paj kastning här. Jag ser de som oskyldiga barn, som Gud hade en plan till men aldrig fick chansen att leva det livet de var menade att leva. För den delen betyder det inte att jag är "kvinnohatare" och vad jag har hört så är det ett tufft beslut med men för livet för många( har folk i min släkt som gjort abort och berättat om det). Därför som kristen tror jag det finns förlåtelse och helande i Jesus och hoppas och ber att alla som gått igenom en abort kommer till honom så de kan spendera evigheten med deras barn i himmelen som längtar efter att återförenas med sina föräldrar.
    MEN min tråd handlar först och främst om sambanden mellan abort och ofruktsamhet, finns det något samband frågar då det finns så många kvinnor här som kan dela med sig.
  • Anonym (dig kan man ju ta seriöst)
    Anonym (Filosofen) skrev 2017-10-05 00:51:09 följande:
    Att man bara borde göra det om man var tvungen, kanske våldtäkt eller att barnet var svårt missbildat, och då så tidigt som möjligt. Både hon och jag äcklas av och tycker det är fruktansvärt att fullt friska bebisar aborteras i sena aborter o  kommer ut och piper och rör på sig och vårdpersonal får inte försöka rädda dem.

www.dagen.se/overlakaren-anmalde-sen-abort-fostret-levde-1.354637
    www.varldenidag.se/nyheter/foster-lever-vid-aborter/cbbket!KaaqivPJQqJ3R4qQqkyuIQ/

Jag är mer pro life än min mamma, och det vet jag att jag kommer få skit för och en massa paj kastning här. Jag ser de som oskyldiga barn, som Gud hade en plan till men aldrig fick chansen att leva det livet de var menade att leva. För den delen betyder det inte att jag är "kvinnohatare" och vad jag har hört så är det ett tufft beslut med men för livet för många( har folk i min släkt som gjort abort och berättat om det). Därför som kristen tror jag det finns förlåtelse och helande i Jesus och hoppas och ber att alla som gått igenom en abort kommer till honom så de kan spendera evigheten med deras barn i himmelen som längtar efter att återförenas med sina föräldrar.
    MEN min tråd handlar först och främst om sambanden mellan abort och ofruktsamhet, finns det något samband frågar då det finns så många kvinnor här som kan dela med sig.
    Åh Jesus.... Drömmer
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2017-09-29 11:43:12 följande:

Det är en väldigt befogad fråga, och det måste ha varit kirurgisk abort eftersom medicinsk kom först 1992. Det är ett känsligt ämne för min kompis eftersom hon har längtat extremt efter barn, men inte kunnat få.

Alla ingrepp i kroppen, inkl minsta möjliga, medför risker för blödningar, inflammationer, infektioner och med dem ärrbildningar. Med dagens metoder är de kraftigt minskade, men att helt utesluta biverkningar/sena komplikationer av abort tycker jag är väldogt naivt. Någon här (som alltid) hoppade på mig och påstod att jag inte var yrkeskunnig som inte till 100% motsatte mig samband abort-infertilitet. Ingen yrkeskunnig inom vård kan helt avskriva att komplikationer kring abort (ffa kirurgisk) kan bidra till infertilitet. Förr (80-talet) tog man heller inte STD-prover vilket gjorde att en uppblossande asymptomatisk klamydiainfektion efter abort i högre grad bidrog till infertilitet, liksom ärrbildningar osv.
  • Anonym (nja)

Jag har gjort två skrapningar i samband med en ofostrig graviditet och ett MA.
    Innan första skrapningen tog det tid att bli gravid, 9 försök som slutade i mf, och sen 9 försök till som slutade med ofostrigt och skrapning.
    Efter första skrapningen har jag blivit gravid på första försöket 3 gånger, två barn med ett MA emellan.

• Kanttant
    Anonym (A) skrev 2017-10-05 06:17:43 följande:
    Det är en väldigt befogad fråga, och det måste ha varit kirurgisk abort eftersom medicinsk kom först 1992. Det är ett känsligt ämne för min kompis eftersom hon har längtat extremt efter barn, men inte kunnat få.

Alla ingrepp i kroppen, inkl minsta möjliga, medför risker för blödningar, inflammationer, infektioner och med dem ärrbildningar. Med dagens metoder är de kraftigt minskade, men att helt utesluta biverkningar/sena komplikationer av abort tycker jag är väldogt naivt. Någon här (som alltid) hoppade på mig och påstod att jag inte var yrkeskunnig som inte till 100% motsatte mig samband abort-infertilitet. Ingen yrkeskunnig inom vård kan helt avskriva att komplikationer kring abort (ffa kirurgisk) kan bidra till infertilitet. Förr (80-talet) tog man heller inte STD-prover vilket gjorde att en uppblossande asymptomatisk klamydiainfektion efter abort i högre grad bidrog till infertilitet, liksom ärrbildningar osv.
    Snacka om att tvista om orden. Jag hoppade inte på dig, och inte heller protesterade jag mot att du inte till 100% motsatte dig att abort kan leda till komplikationer med infertilitet. Jag motsatte mig att du helt kontextlöst försökte få det att låta som att din väns problem hade med aborten att göra. Det är ingen som säger att det är 100% riskfritt, finns absolut ingenting som är det. Men risken att abort ska leda till problem med att få barn är minimal och gäller när det blir komplikationer med själva aborten, såsom infektioner. Och vi pratar väl uppenbarlien om moderna aborter, inte äldre aborter där metoder och verktyg var mindre sofistikerade. 

Jag påstod inte heller att du inte var ykreskunnig för att du inte till 100% motsatte risken med abort, det jag skrev var att du som läkare borde bara medveten om hur försvinnande liten risken är och inte då spä på fördomar om risken genom att helt kontextlöst lägga in en berättelse om din vän som gjorde en abort och därefter fått svårt att bli gravid. Det är oansvarigt. Sen skrev jag också att du som läkare borde vara medveten om att man ofta använder mediciner för andra ändamål än de var först skapade för eller är registrerade till för. Samt att det finns viktiga anledningar till att Cytotec inte officiellt är godkänd som en medicin för abort utan för t.ex. just magsår. Det har att göra med att i många, håll, eller de flesta till och med,  i världen är abort mycket mer kontroversiellt än i Sverige. Läkemedelsföretag som tillverkar Cytotec, eller likvärdiga läkemedel, vill därav inte ansöka om att dessa läkemedel ska godkännas för aborter. Det kan innebära stora svårigheter för dem i länder där politiken och attityden kring aborter ser väldigt annorlunda ut, dels regelmässigt men också marknadens respons. Därtill finns det även de som argumenterar för att man inte ska ansöka om det då det kan leda till att läkemedlet förbjuds i länder där abort är förbjudet, vilket tar bort en säker och kostnadseffektiv väg till abort. 

Så nej, min kritik mot dina inläg hade noll att göra med att jag tyckte att du skulle säga att det är 100% riskfritt med abort. Tror du det bör du nog läsa en eller tio gånger till. Det är en rätt rejäl skillnad på det du påstod att jagn ville med det jag faktiskt ville; att du - speciellt som någon som arbetar inom vården - inte helt oansvarigt lägger in en berättelse om din vän som gjorde abort och fick svårt att få barn i en tråd som handlar om just abort och ofrivllig barnlöshet och sedan dessutom försöka skylla på att man bara svarade på frågan. Oansvarigt för en vårdare och kontextlöst. 
  • Anonym (?)
    Kanttant skrev 2017-10-05 12:51:31 följande:

Snacka om att tvista om orden. Jag hoppade inte på dig, och inte heller protesterade jag mot att du inte till 100% motsatte dig att abort kan leda till komplikationer med infertilitet. Jag motsatte mig att du helt kontextlöst försökte få det att låta som att din väns problem hade med aborten att göra. Det är ingen som säger att det är 100% riskfritt, finns absolut ingenting som är det. Men risken att abort ska leda till problem med att få barn är minimal och gäller när det blir komplikationer med själva aborten, såsom infektioner. Och vi pratar väl uppenbarlien om moderna aborter, inte äldre aborter där metoder och verktyg var mindre sofistikerade. 

Jag påstod inte heller att du inte var ykreskunnig för att du inte till 100% motsatte risken med abort, det jag skrev var att du som läkare borde bara medveten om hur försvinnande liten risken är och inte då spä på fördomar om risken genom att helt kontextlöst lägga in en berättelse om din vän som gjorde en abort och därefter fått svårt att bli gravid. Det är oansvarigt. Sen skrev jag också att du som läkare borde vara medveten om att man ofta använder mediciner för andra ändamål än de var först skapade för eller är registrerade till för. Samt att det finns viktiga anledningar till att Cytotec inte officiellt är godkänd som en medicin för abort utan för t.ex. just magsår. Det har att göra med att i många, håll, eller de flesta till och med,  i världen är abort mycket mer kontroversiellt än i Sverige. Läkemedelsföretag som tillverkar Cytotec, eller likvärdiga läkemedel, vill därav inte ansöka om att dessa läkemedel ska godkännas för aborter. Det kan innebära stora svårigheter för dem i länder där politiken och attityden kring aborter ser väldigt annorlunda ut, dels regelmässigt men också marknadens respons. Därtill finns det även de som argumenterar för att man inte ska ansöka om det då det kan leda till att läkemedlet förbjuds i länder där abort är förbjudet, vilket tar bort en säker och kostnadseffektiv väg till abort. 

Så nej, min kritik mot dina inläg hade noll att göra med att jag tyckte att du skulle säga att det är 100% riskfritt med abort. Tror du det bör du nog läsa en eller tio gånger till. Det är en rätt rejäl skillnad på det du påstod att jagn ville med det jag faktiskt ville; att du - speciellt som någon som arbetar inom vården - inte helt oansvarigt lägger in en berättelse om din vän som gjorde abort och fick svårt att få barn i en tråd som handlar om just abort och ofrivllig barnlöshet och sedan dessutom försöka skylla på att man bara svarade på frågan. Oansvarigt för en vårdare och kontextlöst. 

Medicinsk abort kan inte ens leda till infertilitet för det är inget kirurgiskt ingrepp och medicinsk abort idag står för 90% av alla aborter som görs idag så den risken finns inte ens när man gör medicinsk abort, vid kirurgisk finns den minimala risken men den är som sagt nästan obefintlig 2017
  • Anonym (Abortx2)

Historien av typen: Det hände mig så då måste det vara så för alla bevisar ingenting men eftersom det ändå är sådana historier TS vill ha tänkte jag berätta min.

1996 kirurgisk abort, kommer ej ihåg vecka men tidigt 7-8 typ, var 18 år och ville ej ha barn. 2012 gravid utan problem och fött friskt barn. 2016 gravid utan problem slutade dock med tvåstegsabort i v 17 pga trisomi 21. 2017 gravid utan problem och väntar strax mitt andra barn. Aldrig fått missfall så vitt jag vet.

Så ska vi utgå från mig försvårar abort inte en senare graviditet.

• Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2017-10-05 13:13:34 följande:

Medicinsk abort kan inte ens leda till infertilitet för det är inget kirurgiskt ingrepp och medicinsk abort idag står för 90% av alla aborter som görs idag så den risken finns inte ens när man gör medicinsk abort, vid kirurgisk finns den minimala risken men den är som sagt nästan obefintlig 2017

Ja, men risken var avsevärt högre när den aborten gjordes då. På 80-talet. Andra instrument, andra rutiner avseende hygien, andra rutiner avseende STD.
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2017-10-05 14:06:00 följande:

Ja, men risken var avsevärt högre när den aborten gjordes då. På 80-talet. Andra instrument, andra rutiner avseende hygien, andra rutiner avseende STD.

Ja när det gällde kirurgisk abort ja
  • Anonym (Straff)

Jag gjorde en hastig abort för 7 månader sen. Blev oplanerat gravid(trodde inte jag kunde bli gravid) beslutet togs med skälet att det inte passade ekonomiskt just då.

Livet ändrades drastiskt till det bättre ekonomiskt och våran högsta önskan idag är att bli välsignad med ett nytt barn. Vi har försökt i 5 månader utan resultat,(innan det har vi haft oskyddat sex i 2 år,så att jag blev gravid var ju ett mirakel i sig) och för varje månad som går så grämer ångesten i mig.

Jag är så otroligt arg på mig själv, min sambo och barnmorskan. Hur kan man bara ringa ett samtal i panik "jag tog nyss ett gravidtest som visade positivit men vi kan inte få barn nu!" och sedan få tabletter dagen efter, utan en enda fråga eller utredning?!

Alldels för lätt att göra en abort. Borde finnas ett formulär där man måste besvara frågor inför sig själv och sin barnmorska för att verkligen reda ut om detta stora beslut skall tas.

Jag kan aboslut inte skylla på någon annan än mig själv, men jag var i ren panik,helt säkert chockad när jag tog mitt beslut som ingen ifrågasatte...

Känns som att gud straffar oss.

Aldrig mer abort.

• Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2017-10-05 15:47:56 följande:

Ja när det gällde kirurgisk abort ja

Ja det fanns ju ingenting annat före 90-talet. Den medicinska aborten har på så vis revolutionerat.
Svar på tråden Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?