• Sommarmalva

hur är era ettåringar?

Jag har en son som är 14 månader. Han har energi som ingen annan! Aldrig stilla. Vill inte sitta i soffan, inte sitta i knät, inte titta i bok. Vill bara krypa omkring och dra i alla sladdar, dra ut allt från skåp o lådor om o om igen. Bankar saker i fönsterrutan och kastar saker omkring sig. Sitter inte stilla o leker med något,Kan hända någon gång om dagen i några sekunder. Han är våldsam mot andra, och vill slåss och bitas. Verkar inte veta hur man ska vara mot andra fastän jag visar. Han blir liksom så till sig att han slår till istället. Han gillar inte kramar utan puttar bort en om man försöker. Vid matbordet är det näven han äter med. Tar mat i handen och bara trycker in. Använder inte pincettgreppet även om jag vet att han kan. Han kastar maten omkring sig och kan inte ha en tallrik framför sig. Han får äta från bordet...

Nåja, jag skulle kunna rabbla upp i oändlighet om hur min lille kille är. Men jag undrar om detta låter som en vanlig normal ettåring? Jag har fler barn innan och ingen har varit så "slarvig" och utåtagerande. Hur är era barn? Och vad kan de?

• Svar på tråden hur är era ettåringar?
  • Glinda från Oz

Det låter som min dotter i den åldern. Barn i den åldern blir ofta frustrerade för att de inte kan kommunicera vad de vill och de är ofta hyperaktiva, vissa mer än andra. Se till att ha så lite saker han kan förstöra så möjligt, inga böcker längst ner i bokhyllan, inget på soffbordet mm Försök avleda då han vill göra något han inte får och gå ner på hans nivå och säg vänligt bestämt till om han slår, puttas etc Förklara att det gör ont och barnet/du blir ledsen då han gör så. Även om han inte förstår alla ord förstår han tonfallet och kroppsspråket.

• Miriami
    Sommarmalva skrev 2017-09-24 20:52:29 följande:

Jag har en son som är 14 månader. Han har energi som ingen annan! Aldrig stilla. Vill inte sitta i soffan, inte sitta i knät, inte titta i bok. Vill bara krypa omkring och dra i alla sladdar, dra ut allt från skåp o lådor om o om igen. Bankar saker i fönsterrutan och kastar saker omkring sig. Sitter inte stilla o leker med något,Kan hända någon gång om dagen i några sekunder. Han är våldsam mot andra, och vill slåss och bitas. Verkar inte veta hur man ska vara mot andra fastän jag visar. Han blir liksom så till sig att han slår till istället. Han gillar inte kramar utan puttar bort en om man försöker. Vid matbordet är det näven han äter med. Tar mat i handen och bara trycker in. Använder inte pincettgreppet även om jag vet att han kan. Han kastar maten omkring sig och kan inte ha en tallrik framför sig. Han får äta från bordet...

Nåja, jag skulle kunna rabbla upp i oändlighet om hur min lille kille är. Men jag undrar om detta låter som en vanlig normal ettåring? Jag har fler barn innan och ingen har varit så "slarvig" och utåtagerande. Hur är era barn? Och vad kan de?

Reagerar han när ni ropar hans namn?

Det kan vara att ni har en överaktiv normal kille eller så kan han ha Autism
  • Glinda från Oz
    Miriami skrev 2017-09-24 22:30:10 följande:

Oj... Du var inte lite snabb med att slå på stora trumman direkt. Det finns absolut ingenting som tyder på autism, du oroar ts helt i onödan. Jag undrar varifrån den här viljan med att var och varannan ska hitta på NPF diagnoser på barn kommer ifrån.
  • Sommarmalva
    Miriami skrev 2017-09-24 22:30:10 följande:

Ja han reagerar när vi säger hans namn. Har du erfarenhet av autism eller varför tror du det?
  • Sommarmalva
    Glinda från Oz skrev 2017-09-24 23:26:55 följande:
    Oj... Du var inte lite snabb med att slå på stora trumman direkt. Det finns absolut ingenting som tyder på autism, du oroar ts helt i onödan. Jag undrar varifrån den här viljan med att var och varannan ska hitta på NPF diagnoser på barn kommer ifrån.
    Var din dotter likadan alltså? Lugnade det ner sig? När vi är på öppna förskolan så tycker jag att han skiljer sig från mängden och jag märker att vissa föräldrar vakar lite extra över sina små när min kille kommer, eller tom lyfter bort dom jag är ju bredvid honom hela tiden för att se till att han inte ska skada nån... dessutom har han aldrig någonsin varit blyg för andra. Han har aldrig brytt sig om vem han är hos och jag kan lämna honom hos vem som helst och gå därifrån. Det är ju en period runt 9 månader eller när det är som de brukar bli så mammiga, och rädda för alla andra men han kom aldrig in i den fasen. Har din flicka också varit så orädd? Hur gammal är hon nu? Har du erfarenhet av autism (med tanke på vad du skrev för svar till miriami).
  • Miriami
    Sommarmalva skrev 2017-09-25 09:19:11 följande:

Ja han reagerar när vi säger hans namn. Har du erfarenhet av autism eller varför tror du det?

Ok. Ja har stor erfarenhet av Autism. Man kan se tecken på det tidigt. Men eftersom han reagerar på sitt namn så tror jag inte att det är det. Barn med Autism kan inte samspela med andra eller förstå andras känslor och de är ofta hyperaktiva och tycker att det är obehagligt med ögonkontakt och om man rubbar på deras rutiner. De reagerar inte om de hör någon ropa deras namn.
Svar på tråden hur är era ettåringar?