• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Olof) skrev 2018-02-17 22:10:49 följande:

Du vet ju inte ens vad jag tycker i frågan. Tydliga tomte-fasoner.

Och eftersom tomten inte finns så är du osynlig..,!
  • Anonym (Olof)
    Anonym (Olof) skrev 2018-02-17 22:10:49 följande:

Du vet ju inte ens vad jag tycker i frågan. Tydliga tomte-fasoner.

Det var eg till Augusta.
  • Anonym (Tom Peng)

Jag håller fast vid att tigger är en ekonomisk verksamhet. Läs gärna Anna Dahlbergs krönika i expressen 17 februari 2018. Hon berättar om hur fattiga rumäner lyfts ur sin fattigdom genom tiggeriet. En familj hade rentav kunnat finansiera ett nytt trevåningshus i sin hemby därigenom!

All ekonomisk verksamhet anser jag att man bör se positivt på - som utgångspunkt! Dahlberg lyfter iof även fram negativa verkningar som kan vara förenad med företagande, tex slaveriarbete eller miljöpåverkan. Normalt förknippar vi väl det med textilindustrin (kan inte minnas att jag sett liknande kritik mot H&M från Dahlberg, som annars är en förnämlig skribent).

Med detta sagt kan jag avslöja att jag själv aldrig skulle ge pengar, dels för att det är oetiskt att ge till en människa men inte en annan, när det finns en risk att den andre är i behov av min gåva, dels för att jag inte vill sponsra de negativa verkningarna av tiggeriet. Jag anser även att man måste vara mycket strikt mot olovliga bosättningar och nedskräpning.

Men förbud mot själva tiggeriet? Där är min position solklart nej.

• Anonym (Man 45+)

Tiggare i tomteluvor, ja varför inte.

• Kelt
    Anonym (Tom Peng) skrev 2018-02-18 10:20:04 följande:

Jag håller fast vid att tigger är en ekonomisk verksamhet. Läs gärna Anna Dahlbergs krönika i expressen 17 februari 2018. Hon berättar om hur fattiga rumäner lyfts ur sin fattigdom genom tiggeriet. En familj hade rentav kunnat finansiera ett nytt trevåningshus i sin hemby därigenom!

All ekonomisk verksamhet anser jag att man bör se positivt på - som utgångspunkt! Dahlberg lyfter iof även fram negativa verkningar som kan vara förenad med företagande, tex slaveriarbete eller miljöpåverkan. Normalt förknippar vi väl det med textilindustrin (kan inte minnas att jag sett liknande kritik mot H&M från Dahlberg, som annars är en förnämlig skribent).

Med detta sagt kan jag avslöja att jag själv aldrig skulle ge pengar, dels för att det är oetiskt att ge till en människa men inte en annan, när det finns en risk att den andre är i behov av min gåva, dels för att jag inte vill sponsra de negativa verkningarna av tiggeriet. Jag anser även att man måste vara mycket strikt mot olovliga bosättningar och nedskräpning.

Men förbud mot själva tiggeriet? Där är min position solklart nej.

Okej, har de betalat någon skatt? Grejen är ju att tiggarna gör anspråk på mark utan lov. Det krävs polis eller kommunalt tillstånd för att bedriva verksamhet eller uppträda på offentlig mark. Som kund kommer du inte undan tiggaren framför entrén. Du är tvungen att konfronteras med honom eller i de flesta fall henne. Man sitter eller halvligger också. 

Den enda orsaken till att de tillåts härja på är att butiksägarna är rädda för aktivister som uppmanar till bojkott. Nu har dock allt fler butiker sagt stopp.
  • Anonym (Tom Peng)
    Kelt skrev 2018-02-18 11:33:47 följande:

Okej, har de betalat någon skatt? Grejen är ju att tiggarna gör anspråk på mark utan lov. Det krävs polis eller kommunalt tillstånd för att bedriva verksamhet eller uppträda på offentlig mark. Som kund kommer du inte undan tiggaren framför entrén. Du är tvungen att konfronteras med honom eller i de flesta fall henne. Man sitter eller halvligger också. 

Den enda orsaken till att de tillåts härja på är att butiksägarna är rädda för aktivister som uppmanar till bojkott. Nu har dock allt fler butiker sagt stopp.

Jag kan hålla med om att det är rimligt att beskatta verksamheter av ekonomisk art. I det här fallet kan det bli komplicerat att administrera.

Som du såg av mitt inlägg anser jag att det är viktigt att se strikt på olovliga bosättningar och nedskräpning. Detta är dock en annan fråga som bör lösas separat.

Tillstånd för tiggeri har prövats tidigare med slutsatsen att tiggeri inte ansetts vara en tillståndspliktig insamlingsverksamhet i ordningslagens mening.

Sitter tiggare så det stör inpassage i butiken bör butiken ha rätt att anvisa en annan plats och jag håller med om att det upplevs som ett hinder när folk sitter i vägen på trottoarer mm. Olika former av avhållande design kan vara en lösning ibland (t.ex krukor, skyltar mm).

Att helt förbjuda själva tiggeriverksamheten anser jag dock är fel väg att gå.
  • Anonym (Agusta)

Skvallertråd..!..där det skvallras om tiggare..samt till familjeliv om de olika inläggen..!

• Kelt
    Anonym (Tom Peng) skrev 2018-02-18 11:53:41 följande:
    Jag kan hålla med om att det är rimligt att beskatta verksamheter av ekonomisk art. I det här fallet kan det bli komplicerat att administrera.

Som du såg av mitt inlägg anser jag att det är viktigt att se strikt på olovliga bosättningar och nedskräpning. Detta är dock en annan fråga som bör lösas separat.

Tillstånd för tiggeri har prövats tidigare med slutsatsen att tiggeri inte ansetts vara en tillståndspliktig insamlingsverksamhet i ordningslagens mening.

Sitter tiggare så det stör inpassage i butiken bör butiken ha rätt att anvisa en annan plats och jag håller med om att det upplevs som ett hinder när folk sitter i vägen på trottoarer mm. Olika former av avhållande design kan vara en lösning ibland (t.ex krukor, skyltar mm).

Att helt förbjuda själva tiggeriverksamheten anser jag dock är fel väg att gå.
    Om det du räknar upp skulle åtgärdas försvann tiggeriet. Fast det är inte där problemet sitter utan i att man inte törs skapa ordning eftersom man är rädd för aktivister. Dessa är inte bara nätaktivister på facebook utan sitter i kommunstyrelser och myndigheter. Socialtjänsten drar till sig batikhäxor som socionomer. Dessa ingår i nätverk och söker allehanda bidrag för uppföljande verksamheter för romer. Det verkar aldrig saknas medel för att hålla på i det oändliga. Är det en butik som säger nej så åker man dit i samlad trupp och hotar butiksägaren med att hänga ut denne som rasist.
  • Anonym (Tom Peng)
    Kelt skrev 2018-02-18 16:16:15 följande:

Om det du räknar upp skulle åtgärdas försvann tiggeriet. Fast det är inte där problemet sitter utan i att man inte törs skapa ordning eftersom man är rädd för aktivister. Dessa är inte bara nätaktivister på facebook utan sitter i kommunstyrelser och myndigheter. Socialtjänsten drar till sig batikhäxor som socionomer. Dessa ingår i nätverk och söker allehanda bidrag för uppföljande verksamheter för romer. Det verkar aldrig saknas medel för att hålla på i det oändliga. Är det en butik som säger nej så åker man dit i samlad trupp och hotar butiksägaren med att hänga ut denne som rasist.

En effekt som innebär att tiggeriet försvinner ser jag inget problem med.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2018-02-18 17:00:44 följande:
    En effekt som innebär att tiggeriet försvinner ser jag inget problem med.
    Jag tror det blir tufft för många om tiggeriet försvinner. Tänk på barncancerfonden, kyrkan och många politiska partier.

Moderaterna i Vellinge som vill förbjuda tiggeri är själva beroende av sitt eget tiggeri:

vellinge.moderatweb.se/
  • Anonym (Tom Peng)
    Anonym (Häpp) skrev 2018-02-19 09:07:09 följande:

Jag tror det blir tufft för många om tiggeriet försvinner. Tänk på barncancerfonden, kyrkan och många politiska partier.

Moderaterna i Vellinge som vill förbjuda tiggeri är själva beroende av sitt eget tiggeri:

vellinge.moderatweb.se/

Jag tror emellertid inte att organisationerna du nämner kommer att påverkas av striktare åtgärder mot olovliga bosättningar eller de andra åtgärderna jag nämnde.
  • Anonym (Tjabbah)

Ett skäl att inte ge:

"Men försöket har fallit platt till marken. "De sade till mig: vi är inte intresserade av att jobba i Rumänien för 2 000 kronor i månaden så länge vi tjänar mycket bättre här". Ligia vittnar om en frustrerande situation. Det råder arbetskraftsbrist i Rumänien och möjligheterna att bygga en annan framtid är bättre än på länge, menar hon.

Men det går inte att motivera tiggarna att utbilda sig och leta efter jobb så länge det är mycket mer lönsamt att leva på gatan i Sverige."

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ingen-kan-langre-blunda-for-tiggeriets-baksidor/
  • Anonym (Skogstomte)

Minimilönen i Rumänien är 1900 lei (3800 kr) i månaden före skatt, skatten är 16%. Saken är den att du måste arbeta 168 timmar/månad, och då finns det vissa grupper i Rumänien - nästan alla av dessa är inte rumäner - som tycker det är mindre ansträngande att på annat sätt tjäna pengar.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över svenskars naivitet vad gäller lagstiftning, och tilltron till denna. Rumänien har för helvete varit en av Europas hårdaste och våldsammaste diktaturer 1948-89, det har inte hindrat vissa minoritetsgrupper i landet från småkriminalitet, fiffel m.m. Dan Eliasson-mjukis-poliser flabbar man åt.

Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger