Hur borde affärer tackla "plastpåse-problemen"?
Plastpåsar har ju börjar uppmärksammas mer och mer som ett miljöproblem, hur tycker du att affärer borde tackla det?
Plastpåsar har ju börjar uppmärksammas mer och mer som ett miljöproblem, hur tycker du att affärer borde tackla det?
Håller med. Som jag sagt tidigare är problemet det vi bär hem i dem, inte påsarna i sig. Plastpåsar har sin funktion att fylla och de kan återanvändas som soppåsar, även om emballage av papper är miljömässigt bäst.
Vilken typ av leverans är det?
Jag gillar verkligen Svensk handelns kampanj "behöver du en påse". Förr fick man alltid vara snabb som fanken och säga "jag behöver ingen påse". Nu frågar de alltid i butikerna och det är bara att säga nej tack och packa sin rygga.
Bra också med skyltarna på dörren och vid kassan om varför de frågar.
Att bara sälja tygkassar vore idiotiskt - i synnerhet om de görs billiga. Textilindustrin förstör så himla mycket mer än plasten, både natur o människor.
Samma dumhet som miljövänliga dieslar att tro att papper är bättre än plast.
Det är det motsatta!
Papperspåsar leder till ungefär dubbelt så stor energiåtgång som plast.
Tygpåsar ska vi inte prata om, du måste använda en tygpåse 400 gånger innan du är nere på samma miljöpåverkan som en plastpåse.
www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/papperskassen-ocksa-en-miljobov
Om allt är dåligt, vad kan vi göra? Ingen plast, inget papper, inga tygpåsar.
Ska vi ta allt i armarna? ha robusta korgar?
Självklart ska man göra sitt bästa.
Men det viktiga är att inte du sitter ner och förväntar dig att någon annan ska tala om för dig vad som är bäst.
Ta reda på informationen och besluta själv. Ta eget ansvar förvänta dig inte att media eller andra med egna ekonomiska intressen kommer ge dig svaren.
Om du gillar miljön bör du absolut inte använda jeans vet du hur miljöförstörande det är att producera dessa?
Vi kommer alltid behöva plastpåsar som soppåsar. Nu när affärer inte använder lika många plastpåsar har jag de senaste åren varit tvungen att köpa rullar med soppåsar. De består ofta av återvunnen plast. Min hemköp har löst det med sockerrörspåsar, de känns precis som plast fast mindre "feta" och elastiska. De kostar lika mycket som plastpåsar brukar dvs ca 2 kr st.