• Anonym (hmm)

Jag gick inte förskoleklass

Jag gick ej förskoleklass utan ett extra år på förskolan istället där jag hade en kompis. Har nu senare efter att ha läst om att studier visar att barn som skippar förskoleklass ligger efter i t.ex. matematiken. Jag är född i mitten av året och låg jättebra till i skolan sedan när jag började åk 1. (hade i åk.1 2:ans matte, gick ut 9:an med 330 av 340 i merit för nått år sedan) 

Hade jag varit smartare idag, haft ännu bättre betyg om jag gått förskoleklass? 

Är det andra som låtit sina barn gå ett extra år på dagis, även om barnen har varit mogna för sin ålder? 

• Svar på tråden Jag gick inte förskoleklass
  • Anonym (hmm)

Inga många länder och förr i tiden har/ hade man ingen förskoleklass och det gick ju bra ändå. Är bara lite orolig att jag har kommit efter än min årskull? 

• Flyg flyg
    Anonym (hmm) skrev 2017-09-22 19:33:16 följande:

Inga många länder och förr i tiden har/ hade man ingen förskoleklass och det gick ju bra ändå. Är bara lite orolig att jag har kommit efter än min årskull? 

Vad får dig att tro det?
  • Bestemor

Hur gammal är du? Förskoleklass är ju ganska nytt, så du måste vara väldigt ung.

Förr, 20-30 år sedan, så arbetade pedagogerna med barnen som skulle börja 1:an.

Barn som hade dagmamma gick till deltidsförskola och blev förberedda där.

• Anonym (Lekis)

Om vi klarade oss helt utan allt vad dagis, förskola och förskoleklass heter på vår tid så har nog du klarat dig också. Vi gick på lekis och det vart folk av oss också. Glad

• Tow2Mater

Om du i åk.1 hade 2:ans matte, vad menar du du skulle vunnit på fsk klass? Att ha 3:ans matte? ha ha! "Studier" visar ju gruppnivå, inte individnivå.

Nej, du skulle definitivt inte blivit smartare av fsk klass.

• Aniiee

TS, i princip är detta vad du säger i trådstarten:

"Jag var en av de bästa i min årskull i skolan. Tyck synd om mig"

Om någon hade sagt det till dig, vad hade du tänkt om den då?

Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
Svar på tråden Jag gick inte förskoleklass