• Ano5

Behöver hjälp och höra någon annans åsikt

För ca 9 år sen skaffade jag världens underbaraste lilla hund som snabbt smälte mitt hjärta blev en av mina allra bästa vänner. För 6 år sedan flyttade jag för att studera på annan ort och lät därför mitt lilla hjärta bo hos mina föräldrar då jag inte längre hade möjlighet att vara hemma med honom lika mycket och ge honom all den tid han förtjänade. Saknade ihjäl mig varje dag och hälsade på honom så ofta det var möjligt.

Skaffade pojkvän som inte alls tyckte det var roligt att besöka eller få besök av min hund och skämtade om att han ville stampa ihjäl honom, slänga ut honom genom fönstret osv och han blev alltid sur när jag gosade med min hund. Dehär sårade mig självklart jättemycket.

För ca 1 år sedan dog min älskade hund väldigt hastigt och oväntat och det var jättetufft för mig och jag kunde absolut inte hitta något stöd hos min kille så jag vet att han innerst inne va glad över det som hän även om han inte sa det rätt ut.

I veckan fick jag hem massa bilder jag framkallat och självklart var min hund med på vissa av dem. Jag var så glad när jag berättade för min kille att jag skulle hänga upp alla foton jag framkallat. Han blev jätteirriterad då han såg bilderna på min hund och sa att jag absolut inte fick hänga upp en enda av dem och att om jag gjorde det skulle han riva ner dem direkt.

Så här är vi nu, jag är så otroligt arg och ledsen över dehär och tycker det är helt galet att jag inte ens ska få ha en enda liten bild framme av min så otroligt saknade hund. Det gör så ont i mig.

Så min fråga är väl nu vad ni tycker jag ska göra? Ska jag bara acceptera min pojkväns beteende och inte hänga upp någon bild? Tycker ni att jag överreager när jag blir sjukt arg och ledsen över dehär? Det sista jag vill är att bråka men jag kan verkligen inte förstå hur min kille kan va så taskig och okänslig :(

• Svar på tråden Behöver hjälp och höra någon annans åsikt
  • Luffi

Att vara arg och inte låta någon sörja över en familjemedlem är inte friskt. Undra om han skulle reagera likadant om nån av dina föräldrar gick bort med, vem vet han kanske inte gillar dem heller?

Nej okej lite skämtsam var jag där men fortfarande, det är inte friskt att inte låta någon sörja.

Låter som du har hittat en riktigt manupilativ jävel och det går tyvärr inte att varken bortse ifrån eller ändra.

Riktigt synd angående hunden för övrigt, vet hur tufft det är

• Lena

Berätta sanningen för vänner och familj och låt dig hjälpa dig att lämna honom. Han är som en drog, du behöver hjälp medan du blir avgiftad.

• bullen1984

Att han nu "låter dig" ha en bild uppe är ju också en del av hans psykopatbeteende. Nu ska du tycka att han "faktiskt är snäll" och "älskar dig"
    Nej, då hade han inte betett sig sådär i första taget. 

Dumpa hans vidriga ass. Tvi.

• Ano5
    Lena skrev 2017-09-17 07:35:08 följande:

Berätta sanningen för vänner och familj och låt dig hjälpa dig att lämna honom. Han är som en drog, du behöver hjälp medan du blir avgiftad.

Jag har berättat de mesta för mina vänner förut när jag var säker på att jag skulle lämna honom, och de gjorde verkligen allt för att hjälpa mig men jag föll tillbaka ändå. Min allra bästa och närmaste vän "lämnade" mig då, hon sa att jag fick välja mellan henne och honom. Dehär är också något jag tänker på hela tiden och är ledsen över varje dag. Det har gjort att jag blivit mycket mer rädd för att prata om dumma saker han gör med mina vänner för jag är rädd att de också ska reagera som henne tillslut. Min familj vågar jag inte berätta nåt för då jag inte vill att de ska tycka dåligt om honom om vi kommer fortsätta vara tillsammans. Fattar inte hur det kan va så svårt :(
  • Ano5
    bullen1984 skrev 2017-09-17 07:41:04 följande:

Att han nu "låter dig" ha en bild uppe är ju också en del av hans psykopatbeteende. Nu ska du tycka att han "faktiskt är snäll" och "älskar dig"

Nej, då hade han inte betett sig sådär i första taget. 

Dumpa hans vidriga ass. Tvi.

Det är säkert helt sant men har så svårt och tro att folk faktiskt fungerar så på riktigt även om jag vet att de är så.. det låter verkligen läskigt och har så svårt att acceptera att den personen jag är tillsammans med skulle va så :(
  • Nymphaea
    Aniiee skrev 2017-09-16 02:05:36 följande:

är du helt tvärsäker på att dni sk pojkvän inte förgiftade hunden eller nåt? För det är INTE jag......

Exakt vad jag tänkte.
  • Ano5
    Nymphaea skrev 2017-09-17 14:09:52 följande:

Vad dog din hund av?

Min hund dog av ett hjärtfel under en period då min pojkvän var utomlands så kan som tur är va helt säker på att han inte hade något med det att göra
  • Anonym (Mella)
    Ano5 skrev 2017-09-17 02:16:17 följande:
    Nej det är inte jag :) hittar inte de trådarna men hoppas verkligen det går bra för henne och att hon klarar av att lämna honom om han inte är en bra kille.

Jag har försökt göra slut med min kille tidigare, och då tyvärr pga av riktigt hemska saker, men alltid fallit och tagit tillbaka honom i princip så fort han bett om ursäkt. Jag är så svag för honom att det är sjukt. Skulle aldrig i livet stannat med någon annan som betett sig såhär mot mig. Men jag vet att ni har rätt i det ni skriver att vårat förhållande inte är hälsosamt och det bästa vore om jag kunde hitta styrkan att lämna honom och försöka gå vidare :(
    Låter som att du blir manipulerad.

Vad är det för hemska saker?

Om någon vän eller din dotter skulle berätta vad du berättar här för oss, vad skulle du ge för råd?

Jag befarar att det på sikt kan vara rent livsfarligt att stanna med den här mannen.

Bara att du försöker undanhålla saker och mörka för din familj säger att något inte står rätt till.

Tycker du ska ta dig själv i kragen och ta dig ifrån honom medan du fortfarande kan. Snart kan det vara försent och ditt liv är förstört för många år framöver. Inse att de goda sidorna du ser hos honom inte är värt det. Du får helt enkelt se till att skaffa dig lite självdisciplin och stå emot begäret. För jag kan inte göra annat än att tolka din berättelse som att du sitter fast i ett livsfarligt beroende.
  • Lena

Berätta för din familj då du inte bör vara tillsammans med honom. Det kommer bara bli värre.

Du är som en alkoholist och han är spriten. Du behöver hjälp som håller dig borta från honom annars kommer du aldrig ur beroendet.

• Ano5
    Anonym (Mella) skrev 2017-09-17 15:40:40 följande:

Låter som att du blir manipulerad.

Vad är det för hemska saker?

Om någon vän eller din dotter skulle berätta vad du berättar här för oss, vad skulle du ge för råd?

Jag befarar att det på sikt kan vara rent livsfarligt att stanna med den här mannen.

Bara att du försöker undanhålla saker och mörka för din familj säger att något inte står rätt till.

Tycker du ska ta dig själv i kragen och ta dig ifrån honom medan du fortfarande kan. Snart kan det vara försent och ditt liv är förstört för många år framöver. Inse att de goda sidorna du ser hos honom inte är värt det. Du får helt enkelt se till att skaffa dig lite självdisciplin och stå emot begäret. För jag kan inte göra annat än att tolka din berättelse som att du sitter fast i ett livsfarligt beroende.

Tyvärr inget jag varken vågar skriva eller prata om, då jag vet om hur illa det är och hur dum jag varit som stannat kvar från första början. Jag skulle själv aldrig råda någon att stanna kvar med en sådan kille. Ibland önskar jag nästan att han skulle gå över gränsen så pass grovt att det inte skulle finnas någon möjlighet att dölja det eller stanna kvar med honom. Som det är nu försöker jag alltid hitta ursäkter till varför han beter sig som han gör och jag hoppas hela tiden att han ska förändras. Men innerst inne vet jag att jag aldrig någonsin skulle kunna känna mig helt trygg med honom.
  • Anonym (Mella)
    Ano5 skrev 2017-09-17 19:46:00 följande:
    Tyvärr inget jag varken vågar skriva eller prata om, då jag vet om hur illa det är och hur dum jag varit som stannat kvar från första början. Jag skulle själv aldrig råda någon att stanna kvar med en sådan kille. Ibland önskar jag nästan att han skulle gå över gränsen så pass grovt att det inte skulle finnas någon möjlighet att dölja det eller stanna kvar med honom. Som det är nu försöker jag alltid hitta ursäkter till varför han beter sig som han gör och jag hoppas hela tiden att han ska förändras. Men innerst inne vet jag att jag aldrig någonsin skulle kunna känna mig helt trygg med honom.
    Ja men då verkar det ju som att du redan har svaret själv.

Nu är det upp till dig vad du ska göra för dig själv, du ansvarar för dig själv och får ta konsekvenserna av dina val.

Men om du ändå väljer att stanna, så gör mig en stor tjänst, gå och sterilisera dig.
  • Nandez
    Lena skrev 2017-09-17 07:35:08 följande:
    Håller med.
  • Nymphaea
    Ano5 skrev 2017-09-17 14:46:19 följande:
    Min hund dog av ett hjärtfel under en period då min pojkvän var utomlands så kan som tur är va helt säker på att han inte hade något med det att göra
    Skönt att du vet det i alla fall.

Som andra skrivit redan, och som du själv vet, så kommer han aldrig ändra sig. Narcissism t.ex. tros ha sin grund i barndomen (och eventuellt även vara genetiskt betingad), och är närmast omöjlig att behandla eftersom störningen innefattar brist på självkännedom (eller "sjukdoms"insikt). Och fast man fortfarande inte med säkerhet vet mycket om hur psykopati uppkommer, kan man se på röntgenbilder att hjärnaktiviteten hos en psykopat ser annorlunda ut än hos en människa med normal förmåga att känna empati.

Det finns ingenting du kan göra för att hjälpa honom att ändra sig. Det enda du kan göra är att rädda dig själv. För du förtjänar väl bättre än att inte ens få sörja din älskade hund?
  • Anonym (A)

Skaffa absolut inte barn med honom. Tänk bara hur svartsjuk han skulle bli på ett barn.

Skulle rekommendera att byta ut sambon mot en ny hund. Blir hälsosammare på alla sätt!

Svar på tråden Behöver hjälp och höra någon annans åsikt