• 6barnMadde

Trotsig unge vill inte sluta med blöja

Hur får man en trotsig unge att sluta med blöja? Funkar inte att berömma han, ge han mutor, jag har sagt att det inte finns blöjor för honom mer men då väljer han hellre att kissa i brallorna, han bajsar ner sig med.. Försöker att inte bli arg när han ser men det är verkligen dags för han att sluta med blöja. Han vill verkligen inte. Säg gärna inte "det kommer med tiden" "han fixar det när man är mogen" Men han är 6 år .. Skola och allt .. Hur ska jag göra? Vill inte ha en massa hat här ang att min son fortfarande har blöja. Jag lovar, jag försöker verkligen allt jag kan. 

• Svar på tråden Trotsig unge vill inte sluta med blöja
  • Anonym (Tjej)

Har han någon diagnos? Min son med autism har samma grej. Han kan styra det men vill inte kissa på toan, bara blöja... säger att toan är äcklig :S (vi har ren och fin toa så är inte det)

• 6barnMadde
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-15 17:32:04 följande:

Har han någon diagnos? Min son med autism har samma grej. Han kan styra det men vill inte kissa på toan, bara blöja... säger att toan är äcklig :S (vi har ren och fin toa så är inte det)

Nej han har ingen diagnos
  • Anonym (Köp inga blöjor)

Du har kört med tomma hot. Du säger att blöjorna är slut, men han vet att det finns blöjor för om hon bara kissar eller bajsar ner sig några gånger så kommer blöjan fram. Men han är så stor så nu är det dags att göra detta på riktigt. Köp inte hem några blöjor. När blöjorna är slut, då ÄR de verkligen slut. Låt han bajsa och kissa ner sig. Ge dig inte. Efter tre dagar och tre nätter är han torr.

• Anonym (Köp inga blöjor)

Och sätt honom på toa alltid efter en aktivitet tex efter maten, efter ni varit ute, efter att han lekt. Och alltid innan ni ska åka bil.

• Christi38
    Anonym (Köp inga blöjor) skrev 2017-09-15 17:34:18 följande:

Du har kört med tomma hot. Du säger att blöjorna är slut, men han vet att det finns blöjor för om hon bara kissar eller bajsar ner sig några gånger så kommer blöjan fram. Men han är så stor så nu är det dags att göra detta på riktigt. Köp inte hem några blöjor. När blöjorna är slut, då ÄR de verkligen slut. Låt han bajsa och kissa ner sig. Ge dig inte. Efter tre dagar och tre nätter är han torr.

Jag håller med ovan skrivare faktiskt. Kommer bli sjukt jobbigt så klart men nödvändigt. Tomma hot gynnar ingen, bättre visa att hoten är allvar, annars är det ingen idé att fortsätta med dem.

Lycka till! Det kommer gå - ge inte upp ????
  • blomman 2

Verkar som att det har låst sig ordentligt för din son. Oavsett om det är pga att du inte varit konsekvent eller ej,så ska du ta kontakt med läkare(?) så att låsningen släpper. Jag kände ett barn med samma problematik, utan att ha en diagnos, som också hade blöja högt upp i åldern,kissade på toan men ville bajsa i blöja. De sökte hjälp utifrån efter att ha provat ALLT i deras värld. Hon blev snabbt blöjfri.

• Anonym (Hej)

Testat med muta på extrem nivå? Säga att ni ska till Legoland eller vad han kan gilla, prata upp det ordentligt till världens mest fantastiska resa och sen kryssa i kalendern för varje dag som närmar sig. När ni ska åka måste han vara blöjfri, annars blir det ingen resa - och absolut inte åka ändå utan ni måste hålla fast vid beslutet.

• Anonym (Maggie)
    Anonym (Köp inga blöjor) skrev 2017-09-15 17:34:18 följande:

Om han inte har någon diagnos så har han pottskräck och då funkar inte de vanliga knepen. Jag har 3 barn varav 1 hade pottskräck och inget funkade. Det är en låsning och man måste komma förbi den.
  • Anonym (Maggie)

1 av mina barn hade pottskräck. Han blev blöjfri när han var 3,5 för att han vägrade blöja men han vägrade gå på toaletten så allt hamnade i byxorna, men han blev torr när han var 4 år och 4 mån.

Mina tips är att kontakta bup eftersom det verkar vara en låsning och pressa inte. Jag förstår att det är jobbigt men bli inte arg eller visa inte att du är irriterad. Det gör saken bara värre.

• elin1989

Det ar mer an trots om en 6-aring vagrar att anvanda toaletten. Om det ar en diagnos eller nagon typ av angestproblematik eller liknande gar forstas inte att veta sa har over datorn. Du maste prata med BVC och fa hjalp.

• Anonym (been there)

Prata med honom. Vad säger han? Om du lägger fram det som att ni har ett problem som måste lösas? Hur skulle han hjälpa en liten kille (sitt eget framtida barn?) att sluta med blöja. En sexåring är ganska stor och han ska inte bara få veta att ni försöker hjälpa honom att lära sig använda toaletten utan också själv kunna vara med och påverka processen. Gör en liten plan där du ritar och beskriver hur ni ska göra. Som en serietidningssida eller en liten bilderbok så att ni kan titta och läsa och gå igenom er plan tillsammans flera gånger.

Har han kontroll över sin blåsa eller verkar han vara omedveten/förvånad/överraskad över när det kommer?

Finns det något utrymme för kompromisser: Kan han gå med på att kissa i badrummet med blöja på? Kan han gå med på att sitta på toalettstolen med blöja på? Skulle en uppklippt blöja som han hade på sig när han satt på toaletten hjälpa? Skulle det funka att kissa i duschen? Stående? Sittande? Kissa-kors med storebror eller pappa?

Jag tror mer på små-mini mutor än bautastora - som i ett belöningskarta där han får ett klistermärke eller en stjärna för varje framgångsrikt försök eller små överraskningar (typ julkalender). Du måste inte börja med att belöna total framgång utan försök att identifiera något steg på vägen till framgång som han kan klara av. Då får han smaka på succén och känna hur det känns att lyckas.

I det här läget så är det också viktigt att allt med kiss och bajs är positivt. Hurra bajs! är vad ni förmedlar oavsett var det hamnar. "Super-pooper" är en av ABBAs mer kända låtar i vårt hus. Rita bajskorvar och gå till biblan och ta ut några bajsbra böcker (Det var det Fräckaste! handlar om bajs och bibliotekarien kan säkert hjälpa till med fler) och gör bajskorvar av playdoh.

• pallazathena

Superstora mutor tror jag inte alls på. Det kräver förmåga till att tänka väldigt långsiktigt och disciplin att agera på konsekvenser som år avlägsna. Det klarar ju inte ens många vuxna, och knappast en sexåring.

Överskatta inte heller hur långt man kommer med att prata med en sexåring. Visst kan hen säga och förstå mer, men det är inte samma sak som att kunna omsätta det i handling - särskilt inte om det blivit en låsning eller om sexåringen inte håller med om problembeskrivningen.

Tycker ni ska söka hjälp. Träffa läkare för att utesluta förstoppning och se om det verkligen är ett viljestyrt beteende. Vilket det ju låter som utifrån din beskrivning... Sedan få träffa psykolog för hur ni ska hantera detta. En sexåring som inte tycker det är pinsamt och jobbigt att göra på sig behöver hjälp för att bryta detta beteende.

• stor grön drake

Min son blev blöjfri dagtid sommaren innan han fyllde 6, tack vare att vi hittade det som motiverade honom. I hans fall att han fick ett mynt varje gång han kissade på toan. Blev många enkronor i början men var värt det.

Han var totalt låst och vi kämpade med sjukvården 1,5 år innan det släppte. Tog 1,5 år till innan han var natt-torr.

• 6barnMadde

Hej! Tack för alla svar, verkligen jättesnällt. Jag hade tänkt att låta han först sitta i toan och kissa/bajsa så. Han testade det imorse och det tog ungefär 15 minuter innan det kom något för han var egentligen kissenödig. Sonen min gillar fordon väldigt mycket så ska nog göra ett ett stegvis "schema" där han får ett bil klistermärke och efter några steg får han belöning tex. kolla live när rallyåkare åker tex. Ska se om detta funkar, dock testade jag det när han var runt 2-3 års åldern men ska testa igen. Tänker att om detta inte funkar så ska jag komma i kontakt med en läkare.

Igår blev sonen retad för två i hans klass såg att han hade blöja.. Var längesen jag såg han såhär ledsen. 
    Grejen är att han var nästan torr dagtid innan han var 4 men sen totalvägrade han att bajsa/kissa i toan. Så kan ju vara något som hänt, inte vet jag.. 

• Anonym (been there)

Lycka till! Berätta gärna hur det går. 

• stor grön drake
    6barnMadde skrev 2017-09-16 14:38:36 följande:

Grejen är att han var nästan torr dagtid innan han var 4 men sen totalvägrade han att bajsa/kissa i toan. Så kan ju vara något som hänt, inte vet jag.. 

Så var med min son. Han var på god väg sedan blev han mitt i allt hysterisk av toaletter och fick panik om han blev avklädd. Vi har starka misstankar om att en i fsk personalen försökte tvinga honom till toan.
  • Kodia

Vad bra att han kunde kissa på toan! Fortsätt så: Sätt honom på toan med jämna mellanrum, och ge gärna någon belöning. Finns det något han gillar som han kan få ha när han är på toa? (typ serietidning, platta)

Prata med personalen på skolan. De kan se till att han går på toa vid vissa tider.

Kolla med bvc eller skolsyster för mer hjälp om det inte löser sig!

• Anonym (lite salt)

Är det samma barn som du i en annan tråd skrev att han fortfarande ammade? Finns det någon större bakomliggande problematik som gör att han vill förbli "liten" och inte växa upp? Jag hade kontaktat BUP för att utreda.

• Anonym (J)

Från någon som hade problematiken själv som barn. För min del var det dock att jag kissade på mig. Jag fick skäll, jag blev mutad, tro mig ALLT försökte de med, i mitt fall var det fysiskt. Jag har problem att känna att jag är kissnödig än idag, alltså när jag känner att jag är kissnödig då har jag typ 2 minuter på mig, som vuxen, (och som större barn) har jag lärt mig att planera, dvs jag kissar även när jag inte är kissnödig. Men jag har helt enkelt inte samma signaler som andra när det gäller det där och fick alltså skäll och blev mutad för något som jag inte kunde göra något åt. De trodde också det var trots, att jag var för upptagen i lek etc. Men så var det inte, och det var jättejobbigt när alla blev arga, jag kunde ju verkligen inte.

Vare sig det beror på ngt fysiskt eller eller annan låsning så har jag den bestämda uppfattningen att kan man inte hålla sig torr när man är 6 år finns en problematik bakom i 9 fall av 10, det spelar alltså ingen roll hur konsekvent du är eller vad du mutar med eller hur mycket du skäller, du behöver hjälp. Jag skulle söka mig till sjukvården. Hade jag kunnat få det som liten att nån hjälpte och utredde det hela så att jag sluppit känna mig så värdelös hade det betytt ortroligt mycket.

Lycka till <3

Svar på tråden Trotsig unge vill inte sluta med blöja