• Johansson12345

Hyra ut via Airbnb?!

Hej!

Jag funderar på att hyra ut min bostadsrätt i andrahand då jag inte vill sälja i nuläget och jag bor på en annan adress.

Jag försökte sälja nyligen men någon i min byggnad har tydligen vägglöss?? och föreningen/Anticimex har satt ut lappar i trapphuset gällande problemet och vem vill köpa en lägenhet med den informationen.?.

Brukar bostadsrättsföreningar godkänna Airbnb?

Vad är det värsta som kan hända om jag hyr ut utan lov från min Brf?

Jag kan tycka att de borde godkänna Airbnb pga omständigheterna men föreningen vill veta vem man ska hyra ut till innan de godkänner en andrahandsuthyrning.

Någon som har koll på det juridiska som orkar hjälpa mig?

• Svar på tråden Hyra ut via Airbnb?!
  • Anonym (Brf)
    Johansson12345 skrev 2017-09-13 20:38:23 följande:

Hej!

Jag funderar på att hyra ut min bostadsrätt i andrahand då jag inte vill sälja i nuläget och jag bor på en annan adress.

Jag försökte sälja nyligen men någon i min byggnad har tydligen vägglöss?? och föreningen/Anticimex har satt ut lappar i trapphuset gällande problemet och vem vill köpa en lägenhet med den informationen.?.

Brukar bostadsrättsföreningar godkänna Airbnb?

Vad är det värsta som kan hända om jag hyr ut utan lov från min Brf?

Jag kan tycka att de borde godkänna Airbnb pga omständigheterna men föreningen vill veta vem man ska hyra ut till innan de godkänner en andrahandsuthyrning.

Någon som har koll på det juridiska som orkar hjälpa mig?

Det är ju värt ett försök, men i min förening hade vi aldrig godkänt att ha främlingar springandes med tillgång till nycklar.

Skulle det uppdagas hos oss så skulle vi överväga att säga upp medlemmen. I första hand måste denne då sälja bostadsrätten och flytta, då den som inte är medlem i föreningen inte får äga en till föreningen hörande bostadsrätt. I värsta fall vräka du och bostadsrätten säljs på exekutiv auktion.
  • Noname00

Nej 99% av bostadsrättsföreningarna har i stadgarna att man ska bo permanent i bostaden, eller brukas av bostadsrättsinnehavaren.

Det finns dock föreningar i stan vars koncept är att  man kan hyra ut den, det är ofta små lägenheter.

Sök på nätet så hittar du.
    Airbnb kommer aldrig att funka, det kommer bara bli problem.

Svar på tråden Hyra ut via Airbnb?!