• Anonym (Lisa)

Ni som har eller haft HPV-virus

För två år sedan visade mitt cellprov lätta cellförändringar med hpv. Jag var på regelbundna kontroller och ett år senare var cellförändringarna borta av sig själv. Nu var jag på nytt cellprov som visade hpv men inga cellförändringar. Förstår inte riktigt det här med hpv. Läser att kroppen oftast läker ut en hpv-infektion. Inte jag tydligen. Kan inte blivit smittad av något nytt hpv heller för jag har haft samma sexpartner under flera år. Någon som vill förklara för mig hur det funkar? Och finns det någon som haft hpv-virus under flera år utan att få cellförändringar? Tacksam om ni vill dela med er till mig.

• Svar på tråden Ni som har eller haft HPV-virus
  • Anonym (Bull)

Hej,

Jag har inte heller direkt koll på alla begrepp men är det inte så att hpv-viruset skapar cellförändringarna? Om det nu blir några cellförändringar dvs. Du får viruset genom samlag med din partner, även om det är samma partner.

Jag fick själv cellförändringar 2013, relativt mild grad som de beskrev det, och de använde frysteknik för att ta bort det. Har sedan varit på kollar varje år, men förra hösten sa läkaren att jag kunde avvakta ett ytterligare år till nästa gång för det såg bra ut. Jag har också samma partner så det är ju skönt att sjukvården ändå kontrollerar så regelbundet eftersom det kan ju finnas risk att min partner faktiskt långsamt skickar mig till dödsbädden..

Om jag fattat det hela rätt alltså!

• Anonym (Grodanbull)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-09-10 13:29:17 följande:
    För två år sedan visade mitt cellprov lätta cellförändringar med hpv. Jag var på regelbundna kontroller och ett år senare var cellförändringarna borta av sig själv. Nu var jag på nytt cellprov som visade hpv men inga cellförändringar. Förstår inte riktigt det här med hpv. Läser att kroppen oftast läker ut en hpv-infektion. Inte jag tydligen. Kan inte blivit smittad av något nytt hpv heller för jag har haft samma sexpartner under flera år. Någon som vill förklara för mig hur det funkar? Och finns det någon som haft hpv-virus under flera år utan att få cellförändringar? Tacksam om ni vill dela med er till mig.
    HPV läker oftast ut av sig själv men det kan ta lång tid innan kroppen blir av med det och det kan komma nya kondylom under tiden.
    En del virus kan ge cellförändringar som kan leda till livmoderhalscancer om man inte följer upp det. Även cellförändringar kan läka av sig själv men det är så viktigt att gå på cellprovstagningarna så att det går att ta tag i direkt och följa upp det.
  • Anonym (J)

Jag var en av dom som hade väldig otur. Hpv är ett samlingsnamn för ett sexuellt överförbart virus. Några av dem är ofarliga, vissa kan ge kondylom och vissa kan leda till cellförändringar och så småningom(om de inte läker ut) till livmoderhalscancer. Så all hpv är ju inte skadlig, men jag vet inte om man endast anses hpv- positiv om man man visar sig ha den potentiellt skadliga sorten.

I vilket fall hade jag, utan min vetskap, hpv 16 som är ett skadligt sådant om det inte läker ut, vilket det inte då gjort på mig. Men jag är över 40 år och varit gift i 16 år så tanken att testa har aldrig slagit mig. Så utan att jag ens visat cellförändringar( inte en enda gång nånsin) så hade jag plötsligt livmoderhalscancer.

Så jag hade inga, till synes, cellförändringar. Men fick tyvärr ändå cancer.

• Anonym (Blää)

Jag hade hpv ich utvecklades till livmoderhalscancer, opererade bortaseger och mår bra idag. Men har inte lyckats bli gravid efter operatione så det mår jag dåligt av.

• Anonym (Besviken)

Hemmatestet som sjukvården skickade ut visade tydligen HPV.

Jag är jätteförvånad. Jag har varit med samma man som jag lever med sedan drygt 17 år. Vi har 2 barn. Inga tester hittills har visat på HPV förrän nu!

Mannen jag tidigare var tillsammans med var oskuld när vi träffades. 

Hur kan jag har blivit smittad av HPV? De flesta HPV läker ju ut inom en kort tid. Så jag fattar inte hur jag kunnat bli smittad av HPV i denna relation. 

Om min sambo varit trogen mot mig så kan ju inte han helt plötsligt smitta mig med HPV? Eller kan det ligga latent hos mannen inte det bryter ut och smittar mig?

Jag har aldrig misstänkt min sambo för att vara otrogen. Han känns som en pålitlig person som jag kan lita på. Han reser inte i arbetet med det är klart han har varit på konferens ibland. Jag har frågat honom 2 ggr om han varit otrogen och då svarar han nej.

Hur har det kunnat bli såhär?

• Anonym (Jfd)

O hur vet du att partnern inte vsrt med nån annan?

• Anonym (Jfd)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-01-16 11:02:31 följande:

Jag är jätteförvånad. Jag har varit med samma man som jag lever med sedan drygt 17 år. Vi har 2 barn. Inga tester hittills har visat på HPV förrän nu!

Hur kan jag har blivit smittad av HPV? De flesta HPV läker ju ut inom en kort tid. Så jag fattar inte hur jag kunnat bli smittad av HPV i denna relation. 

Om min sambo varit trogen mot mig så kan ju inte han helt plötsligt smitta mig med HPV? Eller kan det ligga latent hos mannen inte det bryter ut och smittar mig?

Jag har aldrig misstänkt min sambo för att vara otrogen. Han känns som en pålitlig person som jag kan lita på. Han reser inte i arbetet med det är klart han har varit på konferens ibland. Jag har frågat honom 2 ggr om han varit otrogen och då svarar han nej.

Kan ju vara latent men 17 år låter lite väl länge. 
  • Anonym (Bella)

Sorry tjejen men det mest sannolika är att han har varit otrogen. Visst kan det ligga latent länge, men över 17 år är extremt.
  • Anonym (Besviken)

Nu har jag kapat TS tråd här - men det är för att HPV ger mig huvudbry. Det är så j- vla konstigt virus.

År 2023 tog jag ut en spiral och gynekologen gjorde då också en biopsi ( jag var lättblödande eller skör mot livmodertappen i samband med uttaget) nåväl - undersökningsresultatet visade på att jag då inte hade HPV och inga cellförändringar. Allt såg bra ut.

Nu efterhemmatestet 2024 /2025 så visar det däremot på HPV och jag är kallad till barnmorskemottagningen för att få detta undersökt gällande eventuella cellförändringar.

Men hur kan man plötsligt få HPV med samma man som jag haft i 17 år? Har han varit otrogen?

Jag ringde gynekologmottagningen som undersökte mig 2023 som svarade nej, han behöver inte ha varit otrogen. Man kan  få HPV av samma man ändå.

Kommer ta med mig 2023 års provresultat och fråga barnmorskan ifall min man kan ha varit otrogen eller om HPV kan ligga latent i kroppen hos någon av oss i +20 år. Kan män gå runt med latent virus?

Hur behandlar man detta? Hur försvinner det? Behöver vi i en lång relation använda kondom? Kommer ställa många frågor till barnmorskan. Hoppas hon kan svara.
  • Anonym (J)

Inte alls konstigt och han behöver inte alls varit otrogen. Han har gett dig Hpv och sen läkt ut viruset själv. Han har väl aldrig testat sig? Ja han kan ha smittat dig när ni träffades och det kan visa sig nu. Jag hade hpv i 16 år och fick sen livmoderhalscancer. Det kan ta upp till 20 år innan det visar sig.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 09:39:38 följande:
    Inte alls konstigt och han behöver inte alls varit otrogen. Han har gett dig Hpv och sen läkt ut viruset själv. Han har väl aldrig testat sig? Ja han kan ha smittat dig när ni träffades och det kan visa sig nu. Jag hade hpv i 16 år och fick sen livmoderhalscancer. Det kan ta upp till 20 år innan det visar sig.
    Herregud, så lömskt. Jag läste ditt inlägg längre upp i tråden och det är ju hårresande. Jag vet inte hur det går för dig men jag hoppas verkligen det går bra och att du blir frisk. Men det är givetvis en resa man hellre vill vara utan och det är ju bedrövligt att man som.skötsam
    person ändå kan drabbas. All omtanke till dig.

Ja, det kan vara så att min man smittade mig. Läkte ut det själv men att det efter typ 17 vaknat till liv hos mig och visar sig. Så sent som 2023 hade jag ingen hpv. Får se om kommande undersökning visar på cellförändringar.. 

....och om det ändå inte var min man som smittade mig s, var det inte mannen som var oskuld tidigare - utan någon av de 8 andra tidigare killarna,/männen jag haft eller levt med. Men vi använde ju för det mesta kondom. Dock misstänker jag han innan killen som var oskuld. Men vi pratar alltså nu om tidigt 00-tal och dessförinnan 90-talet!

Tur att den yngre generationen får vaccin nu i alla fall.
  • Anonym (J)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-01-18 10:23:05 följande:
    Herregud, så lömskt. Jag läste ditt inlägg längre upp i tråden och det är ju hårresande. Jag vet inte hur det går för dig men jag hoppas verkligen det går bra och att du blir frisk. Men det är givetvis en resa man hellre vill vara utan och det är ju bedrövligt att man som.skötsam
    person ändå kan drabbas. All omtanke till dig.

Ja, det kan vara så att min man smittade mig. Läkte ut det själv men att det efter typ 17 vaknat till liv hos mig och visar sig. Så sent som 2023 hade jag ingen hpv. Får se om kommande undersökning visar på cellförändringar.. 

....och om det ändå inte var min man som smittade mig s, var det inte mannen som var oskuld tidigare - utan någon av de 8 andra tidigare killarna,/männen jag haft eller levt ommed. Men vi använde ju för det mesta kondom. Dock misstänker jag han innan killen som var oskuld. Men vi pratar alltså nu om tidigt 00-tal och dessförinnan 90-talet!

Tur att den yngre generationen får vaccin nu i alla fall.

Ja, tack det har gått bra. Detta var nästa 9 år sedan. Jag fick en operation och tog bort typ allt. Sen dess är jag frisk.  Tack för omtanken!

Mycket lömskt virus! Trodde aldrig jag skulle få detta då jag varit gift så länge och gjort alla cellprover. Men min förändringar satt högre upp sk körtelceller och då är de svårare att upptäcka.

• Anonym (Viruset)

Era män har varit otrogna eller var inte oskulder. Kan HPV smitta oralt förresten?

• Anonym (Besviken)

Nej, barnmorskan som gjorde cellprovet berättade att HPV inte innebär att min man varit otrogen. HPV  kan finnas i kroppen, läka ut och sedan ligga i träda i många år föra att  sedan helt plötsligt åter bli aktivt. Då smittsr man varandra.  Det kan ha legat i träda hos min man.

Vi lever i en  relation sedan många år så det mest troliga är att viruset förs mellan oss som en pingpng boll. 

Det finns gamla tanter som inte haft ett samliv på många år som plötsligt får positiva hpv test berättade barnmorskan.

Hur som helst. Det finns inget vi kan göra åt det. Men som tjej/kvinna behöver man gå på cellprovtagningarna. Skulle man få cancer i underlivet.så får man ju påbörja behandling.

Så, tydligen finns det ingen anledning att anklaga sin partner för otrohet vid hpv. Glöm inte det!

Svar på tråden Ni som har eller haft HPV-virus