Anonym (Besviken) skrev 2025-01-16 11:02:31 följande:
Hemmatestet som sjukvården skickade ut visade tydligen HPV.
Jag är jätteförvånad. Jag har varit med samma man som jag lever med sedan drygt 17 år. Vi har 2 barn. Inga tester hittills har visat på HPV förrän nu!
Mannen jag tidigare var tillsammans med var oskuld när vi träffades.
Hur kan jag har blivit smittad av HPV? De flesta HPV läker ju ut inom en kort tid. Så jag fattar inte hur jag kunnat bli smittad av HPV i denna relation.
Om min sambo varit trogen mot mig så kan ju inte han helt plötsligt smitta mig med HPV? Eller kan det ligga latent hos mannen inte det bryter ut och smittar mig?
Jag har aldrig misstänkt min sambo för att vara otrogen. Han känns som en pålitlig person som jag kan lita på. Han reser inte i arbetet med det är klart han har varit på konferens ibland. Jag har frågat honom 2 ggr om han varit otrogen och då svarar han nej.
Hur har det kunnat bli såhär?
Nu har jag kapat TS tråd här - men det är för att HPV ger mig huvudbry. Det är så j- vla konstigt virus.
År 2023 tog jag ut en spiral och gynekologen gjorde då också en biopsi ( jag var lättblödande eller skör mot livmodertappen i samband med uttaget) nåväl - undersökningsresultatet visade på att jag då inte hade HPV och inga cellförändringar. Allt såg bra ut.
Nu efterhemmatestet 2024 /2025 så visar det däremot på HPV och jag är kallad till barnmorskemottagningen för att få detta undersökt gällande eventuella cellförändringar.
Men hur kan man plötsligt få HPV med samma man som jag haft i 17 år? Har han varit otrogen?
Jag ringde gynekologmottagningen som undersökte mig 2023 som svarade nej, han behöver inte ha varit otrogen. Man kan få HPV av samma man ändå.
Kommer ta med mig 2023 års provresultat och fråga barnmorskan ifall min man kan ha varit otrogen eller om HPV kan ligga latent i kroppen hos någon av oss i +20 år. Kan män gå runt med latent virus?
Hur behandlar man detta? Hur försvinner det? Behöver vi i en lång relation använda kondom? Kommer ställa många frågor till barnmorskan. Hoppas hon kan svara.