• Rindikh

Vad tycker ni om Aurora 17?

Vad tycker ni om försvarsövningen Aurora som går av stapeln nu i september i södra Sverige?

I media kan man läsa och höra att övningen är omstridd, men jag har aldrig sett och hört nån kritik nånstans i princip.

Har sett någon på Facebook som slentriankajkat kritik mot övningen. Kritik som varit felaktig dessutom med lögner om kärnvapen eller att det skulle vara en Natoövning vilket det inte är.

• Svar på tråden Vad tycker ni om Aurora 17?
  • Anonym (R)
    Tycker det är det bästa som hänt på länge. Försvarsmakten är till för att skydda Sverige, landets intressen, friheten och rätten att leva som vi själva väljer (quote, Försvarsmakten). För att kunna upprätthålla det så måste man öva.
    Det är ju inte som att man övar för att själva starta krig med något land, utan för att om vi faktiskt blev invaderade eller så så är det trevligt om vi har en rimlig chans.

Sverige har en bra attityd när det gäller saker som t.ex hbtq-frågor och jämställdhet, tittar vi på hur exempelvis Ryssland ser på sådana frågor så känner jag rent spontant att man borde uppskatta att någon är villig att försvara landet från sådana makter. Man bör vilja skydda sig från sådana som vill förstöra och skada, tänker ju jag... 

Angående kritik: 
    stoppaaurora17.se/sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6773448, sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6774065. 

• flygrl

Klart Sverige e värt försvara och då måste också militären va kompetent och öva ordentligt. Om jag fick bestämma skulle det satsas mer på försvaret!

• Abegayle70

Jag tycker också att det är bra att försvaret samövar ordentligt. Krtiiken mor Aurora kommer från det vnliga hållet, de som tycker att Sverige inte behöver något försvar ungefär. Skulle också satsa mer på försvaret om jag hade något att säga till om.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
Svar på tråden Vad tycker ni om Aurora 17?