Aldrig har jag läst en tråd med så många fördomsfulla kommentarer och underliga tankesätt.
Anonym (asdf) skrev 2017-09-08 22:04:22 följande:
Alltså, om jag bara skulle fått flickor och min man skulle mått oerhört dåligt av att inte få någon son så skulle jag som kvinna känna mig som om jag var sämre i hans ögon. Jag skulle ha svårt att trösta på ett vettigt sätt, när han säger att han inte vill ha fler "sådana som jag".
Jag förstår din önskan. Jag har också alltid velat ha just flickor. Det är ju så att en del män producerar bara spermier av ena könet, och på så vis spelar det ingen roll vad man gör, vilken dag man har sex osv, om det bara finns en sort att få. Det är dock inte säkert att så är fallet för er.
Jag skulle råda dig att trots allt gå och prata med någon, bara för att få diskutera detta med någon oberoende, professionell person. Det blir för tungt att bära själv. Du behöver såklart komma bort från dessa dystra tankar för att kunna njuta mer av det liv du har - även om det skulle vara utan dotter.
Var har du fått detta ifrån, att män endast producerar spermier av ena könet? Det är slumpens skördar vilket kön det blir. Tror du på tomten, med? Var var du på sexualundervisningen?
Anonym (Ts) skrev 2017-09-08 22:19:18 följande:
Men det är just det där, det du skriver...
det jag aldrig kommer få upptäcka själv, att könen inte spelar nån roll när man har en av varje. Jag önskar jag med kunde känna så. Jag vet att varje barn är en egen individ oavsett kön, det har inget med det att göra. A
lla mina pojkar är olika och jag älskar dom för vilka de är! Jag visar dom all min kärlek.
Kul för dig att slippa den här längtan och sorgen.
Jag ska väl se vad jag kan göra. Men jag vet inte vart jag ska börja, vart jag ska vända mig för detta. Förstår ju själv att jag inte är normal med det här.
1. Så du vill ha en flicka så att du kan upptäcka att det inte spelar någon roll, om ett barn är en flicka eller pojke? Om du resonerar så, tycker jag att du behöver tillrättavisa dig själv. Gå till psykolog och få hjälp med dina tankar så att du njuta av dina barn som du har, och ev. kommer få. Alla människor är olika, kön är inte avgörande för vem man är.
2. Jag betvivlar inte på att du älskar dina pojkar. Däremot undrar jag hur du kan vara så säker på att du inte visar dem omedvetet att de är oönskade jämfört med en flicka. Man kan inte kontrollera sina omedvetna handlingar. Det kan handla om att man betonar ett ord på ett visst sätt, eller har något i blicken. Och barn är proffs på att uppfatta sådana signaler. Ditt synsätt gör att du riskerar att få dina barn att känna sig oönskade. Gå i terapi. Terapeuter har tystnadsplikt, så du behöver inte oroa dig för att de ska berätta för någon annan om något. De hör dessutom knäppa saker varje dag, så de är härdade...
Anonym (Ts) skrev 2017-09-09 13:21:22 följande:
Tack. Jag ska göra mitt bästa. En sak är säker och det är att detta inte går ut över mina barn. jag är glad över att de är friska och energiska.
Det finns andra kriterier för att barn ska må bra än att de är friska och energiska. Hade du oroat dig över dina barn, skulle jag ha gissat på att de nog mådde bra. Det är när föräldrar inte oroar sig, som jag börjar oroa mig. Läs inlägget 2. ovan, och du kan inte säkert veta att dina barn inte blir negativt psykiskt påverkade av dig. Det kan ingen.
Anonym (förstår) skrev 2017-09-09 13:56:17 följande:
Jag har inga barn än men jag vill ha både och. Och ja jag skulle bli mer besviken om jag fick tre killar än om jag fick tre tjejer. Det ÄR skillnad på tjejer och killar. En kille kommer aldrig få mens och gå igenom en graviditet och allt annat som enbart kvinnor kan. Inte för att alla kvinnor gör det heller men det finns biologisk skillnad och så är det bara. Sök hjälp TS. Du behöver hjälp med hur du ska göra för att släppa taget. Jag träffade en psykolog ett tag som hjälpte mig att förstå skillnaden mellan att önska att något är på ett visst sätt och tycka att det borde vara så. Det hjälpte mig och jag kunde släppa taget om drömmen jag hade då.
Anonym (förstår) vill alltså få döttrar för att de kan få mens och bli gravida? Så galet! Du kan inte tänka dig att släppa kravet på kön och bara ta emot barnet för den det är - och älska barnet för dess personlighet och egenskaper som inte är vad du tänkte från början? Du kan inte styra vad det blir. Du kan önska dig innan, men när barnet kommer är det viktigt att du släpper dina önskningar och blir tacksam för det du fick istället. Det är jätteviktigt, för hur ska du annars kunna knyta an till ditt barn?
Allt i livet blir inte som man vill, men om du är flexibel, öppen och nyfiken så ordnar det sig ändå.
Anonym (Samma här) skrev 2017-09-09 16:08:09 följande:
Få göra fina frisyrer, köpa klänningar, Barbiedockor, det finns många anledningar...
Att påstå att det endast är snopp/snippa som skiljer är korkat. Det finns säkert någon feminist där ute som gör flätor på sin son, men det gör inte jag.
Det här med att skaffa barn för sin egen skull och inte för barnets, är ju helt korkat. Men du (Samma här) har tagit det till en helt ny nivå! Du vill leka med barbiedockor med barnet, alltså vill du ha en flicka! Öppna upp istället och se vad barnet kan lära dig om dig själv. Var lite nyfiken på mötet med en annan människa. Fokusera inte på bilder hos dig själv som du vill förverkliga - barnet har inte kommit till världen för att tillfredsställa dig! Detta oavsett om ditt barn är en flicka el. pojke...
Anonym (Samma här) skrev 2017-09-09 17:30:35 följande:
Uttrycket "sådan mor, sådan dotter" kommer inte från intet. Jag har inte möjlighet att leta vetenskapsartiklar nu, men det finns många som kretsar kring hur föräldrar formar sina barn.
Barnet påverkas starkt av båda sina föräldrar oavsett kön (förutsatt att båda föräldrarna är medverkande i barnets liv). Det påverkas t.ex. av att mamma går och drömmer om att få ett annat barn än det hon redan har.
Slutligen några ord till TS.
TS jag kan förstå din längtan efter en flicka när du fått så många pojkar. Denna känsla verkar vara stark hos dig, så jag tänker att du behöver bearbeta den på något sätt så att den inte går ut över dig själv eller din omgivning. Men barn är något man får och inte något man beställer. I slutänden är det viktigt att du börjar fokusera på andra saker än kön, och lär dig att uppskatta alla dina barn oavsett vilket kön det blir. Målet är väl att skapa en fantastisk familj och ge kärlek till dina barn och din man? Vägen dit blir kanske annorlunda än vad du tänkt dig, men kanske du kommer vinna i personlig utveckling på vägen dit!