• majsan14

Ni som arbetar med ensamkommande. Här kan vi diskutera :)

Några fler här inne som arbetar med ensamkommande? Vilka är era största bekymmer på boendet?

Behöver ventilera :)

• Svar på tråden Ni som arbetar med ensamkommande. Här kan vi diskutera :)
  • Anonym (?+?)
    Anonym (socionom) skrev 2017-09-06 18:03:19 följande:
    Klart de finns, men ofta hamnar de i familjehem. Finns säkert även gruppboenden som tar emot tjejer, men inte i den utsträckningen som för killar.
    ok så du har erfarenhet av det? var brukar tjejerna komma ifrån? är de flesta blyga av sig?
  • Anonym (rs)
    Anonym (Föreståndare HVB) skrev 2017-09-06 12:28:17 följande:

Vad för saker menar du? Känner igen mig lite i det du säger, nyfiken på hur du menar?
    Hur funkar det med maten hos er? Vad äter dom? :)

jag: är stolt över att vara vuxen. tar hand om mig själv och mina känslor. händer det något jag inte gillar försöker jag ta det som en man.
    De: kinkar och grinar som treåringar. Andra ska ta hand om dem och deras känslor. De blir kränkta och andra ska ordna så att alls känns bra igen.

• Anonym (Sex.)

Hur vanligt är det med sex mellan boende och personal?
    En kompis menar att "en hjälpande hand" förekommer där hon arbetar och att det finns tjejer som ställt upp med det.

• Anonym (88an)

Oj, tänkte först vilken bra tråd!

Sen gick det utför...

Byt jobb är mitt råd till er, jag älskar mitt arbete med ungdomarna! Den största svårigheten jag upplever är att ingjuta hopp mitt i alla avslag..

• Anonym (socionom)
    Anonym (?+?) skrev 2017-09-06 18:21:29 följande:
    ok så du har erfarenhet av det? var brukar tjejerna komma ifrån? är de flesta blyga av sig?
    När jag jobbade så kom det främst somaliska tjejer. Inga afghanska. Men vi hade bara 2 tjejplatser. De tjejer som hamnade direkt i familjehem vågar jag inte svara för. De somaliska tjejerna va som tjejer är mest. Någon var blyg, men många av dom var rejält tuffa brudar.
  • Anonym (socionom)
    Anonym (Sex.) skrev 2017-09-06 21:29:36 följande:

En kompis menar att "en hjälpande hand" förekommer där hon arbetar och att det finns tjejer som ställt upp med det.

Öh... det är inget som någonsin hänt på de ställen jag jobbat på.Så vitt jag vet. Det är få fall, och när de hamnar i tidningen så får folk för sig att det händer hela tiden. Så är inte fallet. Personalen är för det mesta väldigt professionella.
  • Anonym (?+?)
    Anonym (socionom) skrev 2017-09-07 05:57:27 följande:
    När jag jobbade så kom det främst somaliska tjejer. Inga afghanska. Men vi hade bara 2 tjejplatser. De tjejer som hamnade direkt i familjehem vågar jag inte svara för. De somaliska tjejerna va som tjejer är mest. Någon var blyg, men många av dom var rejält tuffa brudar.
    uttryckte någon önskan om att ha pojkvän eller var tjejerna ointresserade av sånt?  på vilket sätt var dom tuffa?
  • Anonym (88an)
    Anonym (Sex.) skrev 2017-09-06 21:29:36 följande:

Alltså va? Din kompis borde anmäla det
  • Anonym (socionom)
    Anonym (?+?) skrev 2017-09-07 09:44:08 följande:
    uttryckte någon önskan om att ha pojkvän eller var tjejerna ointresserade av sånt?  på vilket sätt var dom tuffa?
    De hade nog annat att tänka på än att skaffa pojkvän i den situationen som de befann sig i (efter flykt). De va tuffa på det sättet att de inte lät någon trampa på dom. De var absolut inga kuvade svaga tjejer utan de kunde utan problem äga rummet de gick in i och sätta killarna på plats om det behövdes. 
  • Anonym (?+?)
    Anonym (socionom) skrev 2017-09-07 18:31:44 följande:
    De hade nog annat att tänka på än att skaffa pojkvän i den situationen som de befann sig i (efter flykt). De va tuffa på det sättet att de inte lät någon trampa på dom. De var absolut inga kuvade svaga tjejer utan de kunde utan problem äga rummet de gick in i och sätta killarna på plats om det behövdes. 
    ok gick det snabbt för tjejerna att lära sig språket? 
  • Anonym (Sex.)
    Anonym (socionom) skrev 2017-09-07 05:59:08 följande:
    Öh... det är inget som någonsin hänt på de ställen jag jobbat på.Så vitt jag vet. Det är få fall, och när de hamnar i tidningen så får folk för sig att det händer hela tiden. Så är inte fallet. Personalen är för det mesta väldigt professionella.
    Hon har pratat speciellt om en tjej som onanerat åt vissa av killarna och även vid något tillfälle låtit någon av dem känna på henne.

Inget som stör mig, kan tänka mig att det de blir lugnare av att få hjälp med onani. Kanske också förhindrar att någon av dem begår sexuella övergrepp på någon som verkligen inte vill.
  • Anonym (socionom)
    Anonym (?+?) skrev 2017-09-07 18:45:16 följande:
    ok gick det snabbt för tjejerna att lära sig språket? 
    De flesta tjejerna var som sagt från somalia, och de kunde redan engelska men lärde sig svenska fort. Det gjorde även våra afghanska killar som inte kunde någon engelska när de först kommit till sverige. De var fantastiskt duktiga och ville hela tiden lära sig mer. De var väldigt frustrerade över att de inte fick gå i skolan eller jobba direkt när de hade kommit hit. Synd att vi byggt upp ett system som totalt dödar den starka vilja som de faktiskt har som nyanlända.
Svar på tråden Ni som arbetar med ensamkommande. Här kan vi diskutera :)