• Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • jrockyracoon
    Ess skrev 2017-09-15 18:29:13 följande:
    Så mycket bs
    Bs att tagga ner på andras resonemang, utan att så mycket som att ange ett enda skäl eller argument. 

Att sätta barnens bästa först är inte bs, utan ett viktigt fundament som utgår ifrån barnens rätt till trygghet och omsorg.
  • Anonym (Mona)
    jrockyracoon skrev 2017-09-17 09:11:16 följande:

Bs att tagga ner på andras resonemang, utan att så mycket som att ange ett enda skäl eller argument. 

Att sätta barnens bästa först är inte bs, utan ett viktigt fundament som utgår ifrån barnens rätt till trygghet och omsorg.

Bs med ditt inlägg är inte att du sätter olika människors behov i motsatsförhållande. Som att barnets behov inte kan tillfredsställas såvida inte kvinnans (icke-förälderns) behov störs. Som att man inte kan se till bådas behov för då har man inte satt barnets behov först. Och nån måste ju vara först, båda kan inte ha det bra?

Vidare har du utnämnt dig själv till riddaren för barnets rätt och utmålar andra som att de struntar i barn och låter dem kallhjärtat gråta i rännstenen. För du är ju god. Det har vi ju ditt ord på att du är.

Det är bs.
  • Anonym (Mona)

"Inte" ska strykas.

Bs med ditt inlägg är att du sätter olika människors behov i motsatsförhållande.

• jrockyracoon
    Anonym (Mona) skrev 2017-09-17 10:00:12 följande:
    Bs med ditt inlägg är inte att du sätter olika människors behov i motsatsförhållande. Som att barnets behov inte kan tillfredsställas såvida inte kvinnans (icke-förälderns) behov störs. Som att man inte kan se till bådas behov för då har man inte satt barnets behov först. Och nån måste ju vara först, båda kan inte ha det bra?

Vidare har du utnämnt dig själv till riddaren för barnets rätt och utmålar andra som att de struntar i barn och låter dem kallhjärtat gråta i rännstenen. För du är ju god. Det har vi ju ditt ord på att du är.

Det är bs.
    Tack för att du kom med ett argument till din åsikt. Nästa steg blir kanske att du bemöter andras åsikter på ett hövligare sätt. Att kommentera andras övertygelser och åsikter som bs är starkt förnedrande anser jag. Hade jag sagt något rasistiskt eller dylikt hade det varit ett riktigt epitet, men inte i detta fallet.

Att man utgår från barnens bästa är inte synonymt med att man sätter människors behov i motsatsförhållande. Ibland går det s.a.s. att äta kakan och ha den kvar. 

I mitt inlägg säger jag t.ex. 
    "Visserligen kan det finnas situationer där styvmamman behöver retirera och kanske sova i ett annat rum. Men med små barn som bara förstår ett språk: "fysisk närhet" ser jag det som jag skrev: En god chans att förbättra relationen till sitt styvbarn."

Jag vet inte hur du tycker, men jag och många med mig tycker att det är väldigt jobbigt att ha barn ibland, även om det andra gånger är härligt och underbart. Har du ställt dig frågan varför det är jobbigt? En del av svaret är att du behöver skjuta undan dina egna behov för barnets bästa. Ibland är både du och barnet hungrigt t.ex. Men då kan du inte äta själv först, utan du måste se till att ditt barns behov blir uppfyllt först och främst och ditt eget behov kommer i andra hand..

När det gäller läggning och sömn av en 2-åring, är det samma sak. Du behöver prioritera 2-åringens trygghet. I TS fall kanske de kan hitta olika lösningar, men hur de än gör behöver de hela tiden utgå från barnens bästa. Och i vissa situationer innebär det att de måste göra avkall på sina egna behov. Det är inte bs, utan en viktig grundregel när det gäller att vara förälder, styvmamma och familjemedlem.

Vidare har du utnämnt dig själv till riddaren för barnets rätt och utmålar andra som att de struntar i barn och låter dem kallhjärtat gråta i rännstenen. För du är ju god. Det har vi ju ditt ord på att du är. Det är bs. 

Är det en saklig debatt vi har här? Eller ska du börja blanda in mig, och vem jag är i det hela? Vem jag är, om jag är en riddare för barnens rätt eller en kallhamrad egoist, är helt oväsentligt för mina debattinlägg. Har jag haft ett argument som är giltigt så har jag det, oavsett vem jag är, eller tror mig vara. Har jag inte haft något bra argument så kan man angripa argumentet sakligt utan att använda sig av härskarteknik och angripa personen och dess ev. egenskaper.

Det verkar som om du drar till med lite personangrepp här eftersom du har haft svårt att hitta något annat att hacka på. Jag anar att du gärna önskade att det vore så enkelt med barn, att det alltid finns en medelväg som innebär att både vuxna och barn får sina behov tillfredsställda. Det finns det inte alltid. Många vuxna väljer då att tänka som du tycks göra, att de har egna rättigheter, och de väljer då lösningar som innebär att man tummar lite på barnens trygghet. Deras prioriteringar är bs!

• Ess
    jrockyracoon skrev 2017-09-17 09:11:16 följande:

Men allt det du skriver passar kanske in på dina barn, men inte alla andras. Du kan inte sitta och sätt dig på dina höga hästar och säga att just detta är rätt för alla barn.
  • Ess
    Anonym (Mona) skrev 2017-09-17 10:00:12 följande:

Det är bs.
    Det hänger jag också upp mig på, att även om partnern går och lägger sig någon annan stans så är det inte bra nog, utan hen SKA ligga kvar och spela martyr.
  • Ess
    jrockyracoon skrev 2017-09-17 10:37:22 följande:
    Tack för att du kom med ett argument till din åsikt. Nästa steg blir kanske att du bemöter andras åsikter på ett hövligare sätt. Att kommentera andras övertygelser och åsikter som bs är starkt förnedrande anser jag. Hade jag sagt något rasistiskt eller dylikt hade det varit ett riktigt epitet, men inte i detta fallet.

Att man utgår från barnens bästa är inte synonymt med att man sätter människors behov i motsatsförhållande. Ibland går det s.a.s. att äta kakan och ha den kvar. 

"Visserligen kan det finnas situationer där styvmamman behöver retirera och kanske sova i ett annat rum. Men med små barn som bara förstår ett språk: "fysisk närhet" ser jag det som jag skrev: En god chans att förbättra relationen till sitt styvbarn."

Jag vet inte hur du tycker, men jag och många med mig tycker att det är väldigt jobbigt att ha barn ibland, även om det andra gånger är härligt och underbart. Har du ställt dig frågan varför det är jobbigt? En del av svaret är att du behöver skjuta undan dina egna behov för barnets bästa. Ibland är både du och barnet hungrigt t.ex. Men då kan du inte äta själv först, utan du måste se till att ditt barns behov blir uppfyllt först och främst och ditt eget behov kommer i andra hand..

När det gäller läggning och sömn av en 2-åring, är det samma sak. Du behöver prioritera 2-åringens trygghet. I TS fall kanske de kan hitta olika lösningar, men hur de än gör behöver de hela tiden utgå från barnens bästa. Och i vissa situationer innebär det att de måste göra avkall på sina egna behov. Det är inte bs, utan en viktig grundregel när det gäller att vara förälder, styvmamma och familjemedlem.

Vidare har du utnämnt dig själv till riddaren för barnets rätt och utmålar andra som att de struntar i barn och låter dem kallhjärtat gråta i rännstenen. För du är ju god. Det har vi ju ditt ord på att du är. Det är bs. 

Är det en saklig debatt vi har här? Eller ska du börja blanda in mig, och vem jag är i det hela? Vem jag är, om jag är en riddare för barnens rätt eller en kallhamrad egoist, är helt oväsentligt för mina debattinlägg. Har jag haft ett argument som är giltigt så har jag det, oavsett vem jag är, eller tror mig vara. Har jag inte haft något bra argument så kan man angripa argumentet sakligt utan att använda sig av härskarteknik och angripa personen och dess ev. egenskaper.

Det verkar som om du drar till med lite personangrepp här eftersom du har haft svårt att hitta något annat att hacka på. Jag anar att du gärna önskade att det vore så enkelt med barn, att det alltid finns en medelväg som innebär att både vuxna och barn får sina behov tillfredsställda. Det finns det inte alltid. Många vuxna väljer då att tänka som du tycks göra, att de har egna rättigheter, och de väljer då lösningar som innebär att man tummar lite på barnens trygghet. Deras prioriteringar är bs!
    Föräldern är skyldig att sätta sitt barn före sig själv, andra behöver inte göra det samma.
    Att påstå att man ska bygga upp ett förhållande med barnet genom att plåga sig igenom sömnlösa nätter är bs. Vill man ha en relation till barnet går det utmärkt att göra det vid andra tidpunkter och på andra sätt.
    Här finns medlemmar som plockat russinen ur kakan och bara gjort roliga saker med barnen, vilket funkat bra och de har en mkt bra relation när barnen blivit vuxna.
  • jrockyracoon
    Ess skrev 2017-09-17 11:09:03 följande:
    Föräldern är skyldig att sätta sitt barn före sig själv, andra behöver inte göra det samma.
    Att påstå att man ska bygga upp ett förhållande med barnet genom att plåga sig igenom sömnlösa nätter är bs. Vill man ha en relation till barnet går det utmärkt att göra det vid andra tidpunkter och på andra sätt.
    Här finns medlemmar som plockat russinen ur kakan och bara gjort roliga saker med barnen, vilket funkat bra och de har en mkt bra relation när barnen blivit vuxna.
    En styvmamma som lever med en 2-åring i familjen behöver inte juridiskt ansvara för 2-åringen. Hon kan ansvara för 2-åringen i den grad hon vill ändå. Hon kan t.ex. tänka på barn som barn, oavsett biologisk förälder. I vissa situationer kan 2-åringen få en oerhörd trygghet av sin styvmamma. I andra fall får 2-åringen den tryggheten från andra håll.

Jag tycker att om man har en 2-åring i en familj ska man i alla lägen sätta barnets/barnens trygghet i första rummet, oavsett biologisk tillhörighet. Vad det innebär är olika i olika situationer.

Ett barn som inte får trygghet när det behöver blir inte tryggare av att anknytningspersonerna är snälla mot dem, vid ett annat tillfälle. Det är skadligt för barnet att inte få trygghet. Det kan utveckla en otrygg anknytning, och därför är det extra viktigt att man tryggar upp små barn, och är lyhörda för deras behov. Ibland kan det innebära att ens egen sömn blir störd. Det är därför det är jobbigt att vara småbarnsförälder.

Om barnet har lämnats t.ex. ensam och det t.ex. har skrikit sig själv till sömns eller om dess behov på andra sätt inte tillgodogjorts kan barnet ha fått en störd anknytning. Som vuxen kan relationen mellan mor och dotter vara toppen - men personen med otrygg anknytning har ändå fått ett slags handikapp i livet som kan leda till problem när det gäller t.ex. närhet och förmåga till att ha ett normalt känslomässigt samspel med andra. 

En insats när barnet är litet kan förhindra mycket av problem senare i livet. Anknytningsfasen är så otroligt viktig. Det krävs då ofta att anknytningspersonerna börjar tänka i andra banor. Kanske anknytningspersonen själv har en otrygg anknytning, och har därför svårt att inse barnets behov av kärlek och närhet. Då blir det ännu svårare...

Den intresserade kan läsa om anknytningsteorin, som jag har tagit upp i andra trådar. Kan leta reda på de inläggen om någon är intresserad. 

Låt mig ta upp ett scenario som visserligen inte berör TS, (utifrån hennes kommentarer i tråden), men som belyser det jag vill säga.

Antag att en pappa inte klarar av att i tillräcklig grad ombesörja ett barns behov vid nattning och sömn. Barnet har knutit an riktigt bra till styvmamman. Dock har styvmamman till barnet valt att på nätterna sova i ett annat rum, hon anser att barnets väl och ve helt ligger på pappan. Barnet antar vi, får en otrygg anknytning.

Vems är skulden till detta? Det kan ju inte vara barnets. Det måste delas mellan de vuxna, och givetvis faller ansvaret tungt på pappan och även den biologiska modern i det fall hon har vårdnad och träffar barnet. Men styvmamman då? Med en relativt liten insats i en kort period av barnets liv, kunde hon kanske ha gjort en skillnad...

Om man har större barn, kanske man tänka annorlunda, men om man har en så litet barn som 2 år, skulle jag sätta barnets behov av trygghet först i alla lägen.

• Ess
    jrockyracoon skrev 2017-09-17 12:40:40 följande:
    En styvmamma som lever med en 2-åring i familjen behöver inte juridiskt ansvara för 2-åringen. Hon kan ansvara för 2-åringen i den grad hon vill ändå. Hon kan t.ex. tänka på barn som barn, oavsett biologisk förälder. I vissa situationer kan 2-åringen få en oerhörd trygghet av sin styvmamma. I andra fall får 2-åringen den tryggheten från andra håll.

Jag tycker att om man har en 2-åring i en familj ska man i alla lägen sätta barnets/barnens trygghet i första rummet, oavsett biologisk tillhörighet. Vad det innebär är olika i olika situationer.

Ett barn som inte får trygghet när det behöver blir inte tryggare av att anknytningspersonerna är snälla mot dem, vid ett annat tillfälle. Det är skadligt för barnet att inte få trygghet. Det kan utveckla en otrygg anknytning, och därför är det extra viktigt att man tryggar upp små barn, och är lyhörda för deras behov. Ibland kan det innebära att ens egen sömn blir störd. Det är därför det är jobbigt att vara småbarnsförälder.

Om barnet har lämnats t.ex. ensam och det t.ex. har skrikit sig själv till sömns eller om dess behov på andra sätt inte tillgodogjorts kan barnet ha fått en störd anknytning. Som vuxen kan relationen mellan mor och dotter vara toppen - men personen med otrygg anknytning har ändå fått ett slags handikapp i livet som kan leda till problem när det gäller t.ex. närhet och förmåga till att ha ett normalt känslomässigt samspel med andra. 

En insats när barnet är litet kan förhindra mycket av problem senare i livet. Anknytningsfasen är så otroligt viktig. Det krävs då ofta att anknytningspersonerna börjar tänka i andra banor. Kanske anknytningspersonen själv har en otrygg anknytning, och har därför svårt att inse barnets behov av kärlek och närhet. Då blir det ännu svårare...

Den intresserade kan läsa om anknytningsteorin, som jag har tagit upp i andra trådar. Kan leta reda på de inläggen om någon är intresserad. 

Låt mig ta upp ett scenario som visserligen inte berör TS, (utifrån hennes kommentarer i tråden), men som belyser det jag vill säga.

Detta gäller småbarnsFÖRÄLDRAR, inte styvföräldrar som inte valt att ta det ansvaret.
    Om barnet lämnas ensamt och får skrika sig till sömns så är det helt ut föräldern som brister i sitt ansvar för sitt barn. Som styvförälder kan man välja att säga åt föräldern att ta sitt ansvar, ta upp det med mamman, och om inte det hjälper göra en socanmälan.
    Antag att en pappa inte klarar av att i tillräcklig grad ombesörja ett barns behov vid nattning och sömn. Barnet har knutit an riktigt bra till styvmamman. Dock har styvmamman till barnet valt att på nätterna sova i ett annat rum, hon anser att barnets väl och ve helt ligger på pappan. Barnet antar vi, får en otrygg anknytning.

Vems är skulden till detta? Det kan ju inte vara barnets. Det måste delas mellan de vuxna, och givetvis faller ansvaret tungt på pappan och även den biologiska modern i det fall hon har vårdnad och träffar barnet. Men styvmamman då? Med en relativt liten insats i en kort period av barnets liv, kunde hon kanske ha gjort en skillnad...

Om man har större barn, kanske man tänka annorlunda, men om man har en så litet barn som 2 år, skulle jag sätta barnets behov av trygghet först i alla lägen.

Om barnet knyter så hårt an till styvmamman, så är det pappan som brister totalt och man kan fråga sig om han ens är hemma under umgänget. Då kanske det ligger i barnets intresse att bara va hos sin mamma och ha dagsumgänge med pappan när han är ledig.
    Dessutom anser jag att det är totalt fel att göra en styvförälder till barnets fasta punkt i tillvaron, eftersom den personen faktiskt kan försvinna och troligen kommer att göra det om föräldern brister så stort i sitt ansvar.

Men ändå till syvende och sist så är det upp till varje förälder att se till sitt barns behov. Sedan kan det betyda att sova i egen säng från dag ett, eller samsova under en period. Jag förutsätter att de känner sina barn bättre än vad du gör.

• Ess

Ska tillägga att om styvmamman anser att barnets väl och ve ligger på pappan, så lär barnet inte knyta an så mycket till henne att det lider av att hon väljer sova i annat rum.

• Ess

Ytterligare ett tillägg.
    Jag tycker du har många bra synpunkter som en FÖRÄLDER ska läsa och ta till sig av.

• jrockyracoon
    Ess skrev 2017-09-17 13:46:53 följande:
    Detta gäller småbarnsFÖRÄLDRAR, inte styvföräldrar som inte valt att ta det ansvaret.
    Om barnet lämnas ensamt och får skrika sig till sömns så är det helt ut föräldern som brister i sitt ansvar för sitt barn. Som styvförälder kan man välja att säga åt föräldern att ta sitt ansvar, ta upp det med mamman, och om inte det hjälper göra en socanmälan.

Om barnet knyter så hårt an till styvmamman, så är det pappan som brister totalt och man kan fråga sig om han ens är hemma under umgänget. Då kanske det ligger i barnets intresse att bara va hos sin mamma och ha dagsumgänge med pappan när han är ledig.
    Dessutom anser jag att det är totalt fel att göra en styvförälder till barnets fasta punkt i tillvaron, eftersom den personen faktiskt kan försvinna och troligen kommer att göra det om föräldern brister så stort i sitt ansvar.

Men ändå till syvende och sist så är det upp till varje förälder att se till sitt barns behov. Sedan kan det betyda att sova i egen säng från dag ett, eller samsova under en period. Jag förutsätter att de känner sina barn bättre än vad du gör.

Ja, absolut ligger det största ansvaret på de biologiska föräldrarna. Men samtidigt kommer styvmamman umgås mycket med barnen och bli en anknytningsperson för barnet om detta är litet. 

Det är givetvis olika vad som är bäst för barnet. Om det är så att pappan brister helt och hållet är det kanske en lösning att mamman tar hand om barnet helt själv. I mitt exempel tänkte jag snarare på en pappa som försöker men inte räcker till.

Jag anser inte mitt exempel vara orealistiskt. Pappan kanske själv har en otrygg anknytning, och styvmamman en trygg. Båda blir anknytningspersoner, men pappan kanske inte ser barnets behov pga sin egen anknytning. (t.ex. pappan har inte fått närhet själv som barn, och lyckas därför inte tillfredsställa barnets behov av närhet).

Det är en intressant synpunkt. Jag tycker inte att man ens ska introducera en person för ens barn, som riskerar att snabbt försvinna bort från barnet. Är inte relationen stabil t.ex. behöver man resonera på helt andra sätt. Men om man har bestämt sig för att bilda familj tillsammans - ja, då får man ha som föresats att man kommer vara tillsammans åtminstone tills barnet blir 3,4 år när barnet har fått sin anknytning. Sen kan man ju inte veta vad som händer i en relation. Men att knyta kärleksband till ett barn tror jag ändå gynnar både barn och styvförälder. 

Jag håller helt med dig. Anknytningspersonerna ska se till barnens behov. Att spädbarn har ett behov av närhet är dock belagt, så när de är små behöver vuxna inte överväga något annat än att hela tiden vara nära. Därefter är det som du säger stor skillnad på vid vilken ålder barn klarar att sova i egen säng.

"
    Jag tycker du har många bra synpunkter som en FÖRÄLDER ska läsa och ta till sig av."
    Tack. Det var snällt sagt. Så det som skiljer oss är helt enkelt vilket ansvar en styvförälder ska ta.

Verkar ändå som om vi blivit mer överens nu på något sätt. 
  • Anonym (Styvmor)

Hej!

En liten update... Jag har tyvärr fått ta ett svårt beslut och har gjort slut. Jag köpte en säng och sov där utan problem men efter 3 nätter så blev det jobbigt igen eftersom dom båda två började komma in till mig om nätterna så jag fick ändå ingen sömn. 

• Anonym (Nattro för alla.)
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-17 16:05:23 följande:

Hej!

En liten update... Jag har tyvärr fått ta ett svårt beslut och har gjort slut. Jag köpte en säng och sov där utan problem men efter 3 nätter så blev det jobbigt igen eftersom dom båda två började komma in till mig om nätterna så jag fick ändå ingen sömn. 

Really? Glad

Då har jag nog fått svar på vad jag hela tiden misstänkt.
  • Anonym (Styvmor)
    Anonym (Nattro för alla.) skrev 2017-09-17 17:39:00 följande:
    Really? Glad

Då har jag nog fått svar på vad jag hela tiden misstänkt.
    Och vad är det du har misstänkt?
  • Påven Johanna II

Jo, så var det nog säkert. ????

• Anonym (Mona)
    jrockyracoon skrev 2017-09-17 10:37:22 följande:

Du själv har inte en hövlig ton. Du vill skuldbelägga andra och du ville jämföra mig med nån som låter barn stå och gråta på gatan.

Du har bra åsikter om barns väl men du har inte tänkt efter ordentligt kring föräldrarnas partners.
  • jrockyracoon

Anonym (Mona) skrev 2017-09-18 10:59:33 följande:
    Du själv har inte en hövlig ton. Du vill skuldbelägga andra och du ville jämföra mig med nån som låter barn stå och gråta på gatan. 

Du har bra åsikter om barns väl men du har inte tänkt efter ordentligt kring föräldrarnas partners.
    "Du själv har inte en hövlig ton. "
    Jag tycker jag är maximalt trevlig och därtill saklig, gentemot ett inlägg som använder ett otrevligt begrepp (bs) mot mig. Du går också hejvilt till angrepp på min person ("utnämnt dig själv till riddaren för barnets rätt och utmålar andra som att de struntar i barn och låter dem kallhjärtat gråta i rännstenen.", och det bemöter jag också sakligt och berättar för dig hur man gör när man debatterar, och vad som är relevant och inte i en diskussion. Tror det finns få personer som skulle ha bibehållit fattningen så pass att de tog tiden att pedagogiskt förklara varför ditt personliga påhopp inte hörde till debatten.

Du vill skuldbelägga andra 
    För det första kan du omöjligt veta vad det är jag vill med mitt inlägg och inte vill med mitt inlägg. I en saklig debatt är det argumenten som styr. Jag för fram mina åsikter som handlar om att se till barnens bästa. Om du menar att jag skuldbelägger andra genom att göra det, så blir det problematiskt. Det blir ungefär som att jag inte kan säga att jag anser att alla barn ska läsa sina läxor, för då blir alla barn som inte läser sina läxor skuldbelagda. Jag kan inte säga att jag anser att folk ska parkera sina bilar på trottoaren för då blir de som gör de skuldbelagda, etc. Att skuldbelägga någon är ett negativt klingande uttryck, men i själva verket betyder det att man diskuterar om vad som är rätt och fel att göra. Enligt dig tycks det betyda (rätta mig om jag har fel) att jag inte ska få uttrycka mina åsikter om att sätta barnens behov i första rummet, särskilt när det gäller små barn som behöver de vuxnas omsorg och omvårdnad extra mycket för att inte bli otrygga i resten av sitt vuxna liv.

och du ville jämföra mig med nån som låter barn stå och gråta på gatan. 

Jag skrev följande:
    "Är du den typen av person som om du ser ett gråtande barn på gatan, skyndar förbi utan att hjälpa?" 
    En retorisk fråga, måhända bitsk, men det är inget påstående om din person. Det kan hända att det var lite osmakligt, och om du tagit illa vid dig ber jag gärna om ursäkt. Min poäng var att komma fram till slutsatsen att alla vi människor har ett ansvar även för barn som inte är våra egna. Hur långt detta ansvar sedan sträcker sig, är en fråga som man kan diskutera. Jag tycker som sagt fortfarande att de vuxna i en familj har ansvar för barnen där. Även på natten.

Möjligen har jag påverkats något av diskussionen och har ett lite annat tänk än i ingången av diskussionen, men håller ändå fast vid det grundläggande påståendet om att sätta barnen först.

• jrockyracoon

Hej!

Det är väl inte så du menar, men på ditt inlägg tycker jag det låter som om du gjort slut enbart p.g.a. att de gick in till dig om nätterna. Det kan väl knappast stämma?

Menar du att detta ledde till bråk och konflikter där ni började säga saker till varandra som fick dig att inse att din partner var en annan människa än du hade trott, eller åtminstone upptäckte nya obehagliga sidor hos denne.

Om det i dina ögon är ett så stort problem att din nattsömn blev störd att du väljer att göra slut, enbart p.g.a. det så är det antingen så att din nattsömn är oerhört helig för dig, eller att din gräns för att göra slut med någon är oerhört låg. 

Men det blir säkert klarare om du väljer att förtydliga, men du behöver förstås inte heller göra det om du inte vill, för det är inget roligt du går igenom nu. Iaf, så tycker jag det är tråkigt för er att det slutade såhär - och önskar dig/er lycka till i framtiden.
  • Anonym (lika bra)

Hej!

Men det var väl lika bra det!

Snabbt in och snabbt ut liksom. Svåra beslut som ändå blir lätta.
Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.