• sigge1235

Flyga i v. 29? Skulle ni åka?

Vi har en konferens med flygresa enkelväg 4 h (så totalt 8 h flyg) och när denna sker så kommer jag att vara i v. 29. Det vore så roligt att följa med, men jag tvekar av två anledningar;

1) Hemförsäkring gäller inte efter v. 28. Men någon som vet vad detta kan innebära i praktiken?

2) Orolig för barnet. Dels har jag lätt att få åderbråck vilket enligt BM kan innebära förhöjd risk för blodpropp. Sen hade jag blödningar i början av denna grav, fram till ca v.10 och har fått flera missfall innan.

Vill dock inte "va hemma i onödan", så vad säger ni - hade ni åkt??

• Svar på tråden Flyga i v. 29? Skulle ni åka?
  • Ingrediensen

Jag flög till Oman i den veckan. Minns att jag kollade upp allt innan (försäkring osv) och allt var ok. Jobbigast var att sitta still för ryggen, annars var allt bra. Reste mig upp med jämna mellanrum för propprisken.

• modsey

Det är ju inte flygningen i sig som är farlig utan om något händer och du åkt utan giltigt försäkring så kan det handla om flera hundratusen du får betala själv.

Tror knappast ditt jobb har någon specialförsäkring om du inte har en väldigt hög speciell tjänst.

• princess77

Jag jobbar på en resebyrå och jag kan lugna med att många flyger som gravida. Kolla med din egen försäkring, kolla Goudas försäkring och hör med flygbolaget så att dom är ok med att du åker.

Prata också med din BM och se vad hon säger. Det är som tur var väldigt ovanligt att bebisen kommer 3 mån för tidigt.

• reptilina

Hej ts,
    I och med att du reser med jobbet kan du kolla om du kan teckna en utökad gravidförsäkring (det försäkringsföretag som min firma anlitar har försäkring upp till v32), det kanske lugnar lite? Jag kommer själv att resa i v29 med en sådan försäkring, eftersom det är årets viktigaste konferens. Hoppas allt går bra!

• Aliona

Fast är det en tjänsteresa så är det ju arbetsgivaren som ska se till att du är försäkrad. Gäller inte jobbets försäkring så får du stanna hemma.

• ninjamamman

Jobbar som bm och träffar ibland kvinnor från andra länder som av olika anledningar är tillfälligt i Sverige. Flera av dom har fött alldeles för tidigt och de flesta har nästintill panik över att tvingas tillbringa flera veckor så långt hemifrån med en väldigt dålig bebis. Inget kul alls. Har själv fött prematur efter att ha fått flera barn i normal tid. Detta gör att jag inte vågat chansa.

• reptilina
    Aliona skrev 2017-09-06 11:13:40 följande:

Fast är det en tjänsteresa så är det ju arbetsgivaren som ska se till att du är försäkrad. Gäller inte jobbets försäkring så får du stanna hemma.

Såklart jag menade det, givetvis ska detta tecknas genom jobbet och de ska såklart betala extrapremien om det är så att denna tillkommer!
  • Majken03
    princess77 skrev 2017-09-06 06:59:48 följande:

Jag jobbar på en resebyrå och jag kan lugna med att många flyger som gravida. Kolla med din egen försäkring, kolla Goudas försäkring och hör med flygbolaget så att dom är ok med att du åker.

Prata också med din BM och se vad hon säger. Det är som tur var väldigt ovanligt att bebisen kommer 3 mån för tidigt.

Hej. Jag har hört att ingen försäkring täcker ev nödlandning? Säg att förlossningen startar i luften och piloten bestämmer att de ska nödlanda. Men jag vet inte om det stämmer. Du kanske vet?
  • reptilina
    Majken03 skrev 2017-09-06 15:37:47 följande:
    Hej. Jag har hört att ingen försäkring täcker ev nödlandning? Säg att förlossningen startar i luften och piloten bestämmer att de ska nödlanda. Men jag vet inte om det stämmer. Du kanske vet?
    Det torde ju vara samma regler som om man får annat plötsligt sjukdomsfall i luften. Jag kan inte tänka mig att de skulle kräva pengar åter för någon som fick en hjärtattack till exempel. Om man flyger inom veckogränserna kan det ju knappast räknas som oansvarigt från mammans sida? Men det här vet säkert någon bättre som jobbar inom försäkringar (jag resonerar bara).
  • sigge1235

Pratade med bolaget som vi har tjänstereseförsäkring genom och hon berättade att den gäller till v.28 och avrådde mig därför att åka (hon nämnde just ex. nödlandningskostnader på flera hundra tusen som en risk), så jag ställer in resan. Tack för era svar!

• Estor
    reptilina skrev 2017-09-06 16:11:06 följande:

Det torde ju vara samma regler som om man får annat plötsligt sjukdomsfall i luften. Jag kan inte tänka mig att de skulle kräva pengar åter för någon som fick en hjärtattack till exempel. Om man flyger inom veckogränserna kan det ju knappast räknas som oansvarigt från mammans sida? Men det här vet säkert någon bättre som jobbar inom försäkringar (jag resonerar bara).

Lyssnade på en gravidpodd för någon vecka sen om just detta o försäkringar var trygghansa som pratade då. Flyger man wxter v28 så ä vrr man att de finns risker. Ocj räknas då inte som plötslig sjukdom. Hittade inget snabbt nu på Google.

Men hittade annan info.

www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-reseforsakringar/vad-ersatts/gravid
  • Majken03
    sigge1235 skrev 2017-09-06 21:46:58 följande:

Pratade med bolaget som vi har tjänstereseförsäkring genom och hon berättade att den gäller till v.28 och avrådde mig därför att åka (hon nämnde just ex. nödlandningskostnader på flera hundra tusen som en risk), så jag ställer in resan. Tack för era svar!

Okej. Tråkigt att missa resan men tror du tog rätt beslut. Och jag har fått svar på min fråga om nödlandningskostnad ????????
  • Verkligen Förvirrad

Har du ingen gravidförsäkring som gäller?
    Om du haft en normal graviditet hittills och mår bra så hade jag åkt. (Kanske inte om det var ett högriskområde men om det är ett land men hyfsad infrastruktur så ja!)

• sigge1235

Tar upp denna tråd igen. Gravid igen och ny resa planerad. Denna gång privat och när jag är i v.30. Någon som vet mer om detta nu

• ankan6
    sigge1235 skrev 2020-02-09 11:50:10 följande:

Tar upp denna tråd igen. Gravid igen och ny resa planerad. Denna gång privat och när jag är i v.30. Någon som vet mer om detta nu

Du kan teckna en extra reseförsäkring för att täcka lite mer och lite längre in i graviditeten. Men akutlandning osv brukar aldrig täckas aldrig även om du inte är gravid.

Jag skall på en weekend i v30, 1.40 flyg enkel väg, och enligt min bm skall det inte vara några konstigheter om man har en annars okomplicerad graviditet. Men man kan såklart aldrig garantera något, så det är ju en avvägning man själv får göra.
Svar på tråden Flyga i v. 29? Skulle ni åka?