• EvaNils

Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner

Hej! Jag har en åttaåring son som fortfarande inte kan prata normalt. Han har inte utvecklats i sitt pratande sen han var 4 år. Han formulerar sina meningar helt fel,har inte rak ordföljd och lägger inte till prepositioner i sina meningar. Mina vänner som  själva har barn brukar fråga mig om det är något fel på honom, då de har barn som är 3 år gamla och pratar flytande.

Problemet är dock att han inte heller lyssnar på det vi säger. Han fortsätter att prata och är envis om att få sig själv hörd och avbryter alla andra. Detta har gjort att han har fått sociala problem också. Han har knappt några vänner i skolan och ingen gillar att leka med honom då han inte kan följa instruktioner i lekar och är envis. 

Jag förstår inte var jag som förälder kan göra? Vem ska jag kontakta, en psykolog? Under en period blev vi rekommenderade från vårt barns skola att han ska byta till särskola, då det finns lärare som kan hjälpa hans utveckling. Men där trivdes han inte alls, då det endast fanns barn med rörelsehinder som inte pratade. Vår pojke är ganska pigg ändå och gillar att leka och springa runt. 

Förutom detta hatar han att läsa och matte är absolut inget för honom. Jag förstår inte vad det är för problem med honom, går man med sådant till en vårdcentral, ska skolan hantera det eller vem tar hand om sådana barn? 

• Svar på tråden Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner
  • AndreaBD
    EvaNils skrev 2017-09-05 13:38:41 följande:
    Nej, ingen har reagerat. Det var endast hans lärare som reagerade, några utredningar gjordes och han hamnade på särskola. 

Jag tror inte att det bara är språkstörning, då han ibland kan ha svårt att förstå det vi säger. Dessutom har han ju svårt med skolämnena. 
    Det hade min son också, svårt att förstå. Det ingår i språkstörning. Eller snarare KAN ingå. De sa att han hade svårt med alla delar: Ordförråd, uttal, förståelse.... då kan man också skilja på om det är ordförståelse eller satsförståelse, han hade båda. Jag kommer inte ihåg om det är nåt mer, det är nästan 20 år sedan. Han har i alla fall inga problem sedan mellanstadiet/högstadiet.

Men att ni föräldrar inte frågade BVC eller barnläkare förvånar mig! BVC har ju logoped eller talpedagog eller remitterar dit.
  • Anonym (Va)
    EvaNils skrev 2017-09-05 12:39:11 följande:

Tack för alla svaren. Jaa, han sattes i särskola efter att hans lärare reagerade och han fick genomgå några tester. Men efter några månader valde vi att han inte skulle gå i särskolan. Detta för att han utvecklades inte alls där och hans sociala förmågor försämrades ännu mer. Vi tror att det var för att alla i hans klass hade större funktionshinder, han passade inte in där. När han kom hem började han imitera sina klasskompisar som var utvecklingsstörda, vilket var ganska skrämmande. Han gillade inte längre att gå till skolan och idrotten som var hans favorit lektion avskydde han, då det inte fanns många att leka med på idrotten på grund av att barnen var rullstolsbunda. Därför vill jag inte sätta honom i särskola igen.

Ja, han riskerar underkänt i princip alla ämnen. Hans lärare förväntar inte ens att han gör sina läxor för att han inte klarar av de. I början trodde jag att han bara var en busig unge som inte gillade läxor och plugg. Men när han blev äldre och fortfarande inte kunde förstå och prata blev jag orolig. Efter särskolan som jag hade trott skulle passa perfekt för honom gav jag upp och började hoppas på att allt kommer med tiden. 

Som någon ovan skrev, ska jag ta kontakt med BUP. Jag ska även kontakta specialpedagogen i hans skola. Tack för allt stöd. 

För att öht platsa på särskolan behöver din son har en utvecklingsstörning, något du inte verkar ha förstått.

För övrigt kan jag inte förstå hur en förälder kan "ge upp" på ditt barn!
  • AndreaBD
    EvaNils skrev 2017-09-05 12:39:11 följande:

Tack för alla svaren. Jaa, han sattes i särskola efter att hans lärare reagerade och han fick genomgå några tester. Men efter några månader valde vi att han inte skulle gå i särskolan. Detta för att han utvecklades inte alls där och hans sociala förmågor försämrades ännu mer. Vi tror att det var för att alla i hans klass hade större funktionshinder, han passade inte in där. När han kom hem började han imitera sina klasskompisar som var utvecklingsstörda, vilket var ganska skrämmande. Han gillade inte längre att gå till skolan och idrotten som var hans favorit lektion avskydde han, då det inte fanns många att leka med på idrotten på grund av att barnen var rullstolsbunda. Därför vill jag inte sätta honom i särskola igen.

Ja, han riskerar underkänt i princip alla ämnen. Hans lärare förväntar inte ens att han gör sina läxor för att han inte klarar av de. I början trodde jag att han bara var en busig unge som inte gillade läxor och plugg. Men när han blev äldre och fortfarande inte kunde förstå och prata blev jag orolig. Efter särskolan som jag hade trott skulle passa perfekt för honom gav jag upp och började hoppas på att allt kommer med tiden. 

Som någon ovan skrev, ska jag ta kontakt med BUP. Jag ska även kontakta specialpedagogen i hans skola. Tack för allt stöd. 

Gjorde de en WISC-test med honom då? Har han låg IQ? I så fall skulle det funka bättre för honom på särskolan. Dock får man hitta en lämplig sån, där det är barn med ungefär samma nivå.
  • EvaNils
    SweeneyTodd skrev 2017-10-13 20:31:11 följande:

Hur har det gått TS?

Det har gått segt. Var i samtal med hans lärare som tydligt sa att han inte kommer kunna erbjudas den hjälpen han behöver på skolan. Skolan har redan brist på vanliga lärare och läraren kan inte ge honom den typ av hjälp han behöver. Notera att hon inte sa det på ett slappt eller negativt sätt, hon var bara ärlig. Samtidigt kan man inte ta en ordentlig snack med rektorn, då hen är tillfällig och kommer när som helst  att ersättas. Vi kontaktade även BUP, men de rekommenderade att skolan ska skriva en remiss till de så att de ska kunna starta processen så fort som möjligt. Så nu hoppas vi på att få den remissen skickat från skolan till BUP.  
  • Studentpappa

Tufft läge, det låter inte som att ni har någon hjälp från skolan. Det låter för mig helt otroligt att ingen reagerat mer från skolan och måste bero på att ni inte går på en skola som har resurser/utbildad personal/ osv.

En som min äldsta dotter går med har en språkstörning och adhd hon är sex år och det går inte förstå vad hon säger. Hon har fått hjälp sen tidig ålder och det beror inte på att de har föräldrar med goda kontakter el dylikt då de är (taskigt att säga) men riktiga wt för att använda ett urvattnat begrepp. Skulle jag vara i er sits hade jag bytt skola alt flyttat för att få den hjälp som behövs, grabben kommer ju bli helt utanför samhället om ni bara låter detta fortsätta.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • EvaNils
    Studentpappa skrev 2017-10-14 07:11:39 följande:

Tufft läge, det låter inte som att ni har någon hjälp från skolan. Det låter för mig helt otroligt att ingen reagerat mer från skolan och måste bero på att ni inte går på en skola som har resurser/utbildad personal/ osv.

En som min äldsta dotter går med har en språkstörning och adhd hon är sex år och det går inte förstå vad hon säger. Hon har fått hjälp sen tidig ålder och det beror inte på att de har föräldrar med goda kontakter el dylikt då de är (taskigt att säga) men riktiga wt för att använda ett urvattnat begrepp. Skulle jag vara i er sits hade jag bytt skola alt flyttat för att få den hjälp som behövs, grabben kommer ju bli helt utanför samhället om ni bara låter detta fortsätta.

Jaa vi behöver ta något beslut snabbt. Han har ju börjat komma utanför samhället då han inte vill leka med grannbarnen då han inte vågar. I skolan har han en vän, men de brukar bråka väldigt ofta då vår son inte gillar att lyssna på andra/förstår inte vad andra säger. Men vi vill prata med en psykolog och rådfråga hen innan vi tar ett beslut. 
  • Studentpappa
    EvaNils skrev 2017-10-14 11:58:39 följande:

Jaa vi behöver ta något beslut snabbt. Han har ju börjat komma utanför samhället då han inte vill leka med grannbarnen då han inte vågar. I skolan har han en vän, men de brukar bråka väldigt ofta då vår son inte gillar att lyssna på andra/förstår inte vad andra säger. Men vi vill prata med en psykolog och rådfråga hen innan vi tar ett beslut. 

Det krävs nog en del undersökning om ni ska flytta också vilken kommun som ger bra hjälp beroende på vilken problematik sonen nu har. Vi har ett färskt exempel här i grannkommunen där ett barn blivit handikappad via sjukdom och kommunen vägrar hjälpa till med anpassning av hemmet och tycker istället familjen ska flytta. Hade familjen bott i vår kommun är jag rätt säker på att man fått hjälp.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • EvaNils
    Studentpappa skrev 2017-10-14 18:52:50 följande:
    Det krävs nog en del undersökning om ni ska flytta också vilken kommun som ger bra hjälp beroende på vilken problematik sonen nu har. Vi har ett färskt exempel här i grannkommunen där ett barn blivit handikappad via sjukdom och kommunen vägrar hjälpa till med anpassning av hemmet och tycker istället familjen ska flytta. Hade familjen bott i vår kommun är jag rätt säker på att man fått hjälp.
    Hur undersöker man sådant? Är kommunen så ärliga med att berätta om de kommer kunna erbjuda den hjälp vi behöver? 
  • AndreaBD

Hur ska folk kunna råda dig, du berättar ju inte vad de har kommit fram till i utredningen. Det som är viktigast är ju om han en låg IQ. Är det bara språkstörning så kan man kanske tänka sig en vanlig skola - även om det redan sedan länge verkar som om det inte fungerar. Annars bör han definitivt gå i en särskola - och i dem flesta har man inte några fysiskt handikappade.

• EvaNils

Min sons utredning var inte helt klar innan vi flyttade, men frågan i utredningen var OM han hade intellektuellt funktionsnedsättning eller inte. Dock har han lågt IQ. 

• AndreaBD
    EvaNils skrev 2017-11-16 20:50:03 följande:

Min sons utredning var inte helt klar innan vi flyttade, men frågan i utredningen var OM han hade intellektuellt funktionsnedsättning eller inte. Dock har han lågt IQ. 

Ska den inte göras klart då, utredningen? Om man har lågt IQ så har man väl en intellektuell funktionsnedsättning? Beror på hur lågt förstås. Om det är under 70 så är det en intellektuell funktionsnedsättning.
  • EvaNils
    AndreaBD skrev 2017-11-16 21:20:18 följande:
    Ska den inte göras klart då, utredningen? Om man har lågt IQ så har man väl en intellektuell funktionsnedsättning? Beror på hur lågt förstås. Om det är under 70 så är det en intellektuell funktionsnedsättning.
    Aaa precis, den ska göras klart. Men eftersom att vi flyttade så har processen att sätta igång utredning i en annan kommun  varit väldig seg. 
  • Anonym (Mamma)
    EvaNils skrev 2017-09-05 13:38:41 följande:

Nej, ingen har reagerat. Det var endast hans lärare som reagerade, några utredningar gjordes och han hamnade på särskola. 

Jag tror inte att det bara är språkstörning, då han ibland kan ha svårt att förstå det vi säger. Dessutom har han ju svårt med skolämnena. 

Men en grav språkstörning innebär det, att man har svårt att förstå och tala. Då får man också problem med skolämnena.

Låter som att din son har en grav generell språkstörning. Ni skall be skolsköterskan om en remiss till en logoped. Logopeden kan ge en diagnos. Sen behöver barnet hjälp av logoped och speciallärare. I större städer finns speciella skolor för språkstörda barn där de får extra språkträning. Det är inte att förväxla med särskola.
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2017-11-16 21:20:18 följande:

Ja, är iq under sjuttio är särskola lämpligt. Men ett barn med språkstörning kan uppfattas som ointelligent pga språkproblemen, ni bör få en utredning med hjälp av både logoped och psykolog.
  • Emil6754337744

Hej,

Gå in och titta på några föreläsningar av natasha mcbride på youtube. Hon beskriver ofta barn med denna typ av problem. Enligt henne är det ofta att hjärnan är överstimulerad av gifter pga bland annat kosten. Ingen quickfix men för din sons framtid är det kanske värt besväret. Föreläsningarna kan det ju vara värt att se iaf. Sen kan du ju fundera på om du tror på det eller inte. Tror mycket mer på det än att bup ska lyckas.

GAPS heter dieten om du vill googla på det.

Lycka till!

Mvh Emil

• EvaNils
    Emil6754337744 skrev 2017-11-29 14:14:03 följande:

Hej,

Gå in och titta på några föreläsningar av natasha mcbride på youtube. Hon beskriver ofta barn med denna typ av problem. Enligt henne är det ofta att hjärnan är överstimulerad av gifter pga bland annat kosten. Ingen quickfix men för din sons framtid är det kanske värt besväret. Föreläsningarna kan det ju vara värt att se iaf. Sen kan du ju fundera på om du tror på det eller inte. Tror mycket mer på det än att bup ska lyckas.

GAPS heter dieten om du vill googla på det.

Lycka till!

Mvh Emil

Tack ska kolla upp det. Såklart är det värt att se, BUP gör ändå ingenting.
  • Emmmel

min dotter har språksvårigheter så jag kontaktade skolsyster på skolan som skickade en remiss till logopeden. Har ni varit i kontakt med bup?

• EvaNils
    Emmmel skrev 2018-01-23 20:32:18 följande:

min dotter har språksvårigheter så jag kontaktade skolsyster på skolan som skickade en remiss till logopeden. Har ni varit i kontakt med bup?

Ja, men de ville helst ha remiss från skolan. Men skolan är så trög med att göra allt för att de helst vill flytta barnet så fort som möjligt till särskolan
Svar på tråden Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner