Anonym (Man) skrev 2017-09-03 08:15:20 följande:
Ingen av de du nämner är som någon sa namn med kraftig klassmarkör.
Högstatus namn: Ofta traditionella namn från Vasa-ätten. (Carl, Gustaf, Oscar, Erik m.fl). Även till viss del franskklingande namn vilket säkert härrör ur Bernadotte-ätten kommer därifrån.
Låg statusnamn: Ofta hämtade ur svensk eller engelsk/amerikansk arbetarklass. Liam, Noel, Kevin, Sonny, Ronny m.fl.
Motsvarande högstatusnamn för flickor är Kristina, Karin, Magdalena, Sophie m.fl.
Motsvarande Lågstatusnamnen bland kvinnor är
Tiffany, Savannah, Tindra m.fl. Namn som du kan tänka dig hitta på en stripklubb.
Tack för ditt svar! De allra flesta av namnen jag tycker om är alltså ganska "neutrala" på så vis, intressant!
Anonym (mor) skrev 2017-09-03 08:38:49 följande:
Hade inte en aning om att det fanns föräldrar som döper sina barn till Hans och Lena nu för tiden! men det säger kanske allt om min "klass"?
Jag vet inte om det är så många som döper sina barn till det nu för tiden, själv har jag inga barn, men jag tycker om namnen! Oerhört synd att Hans så ofta blir Hasse, annars är det ett av mina absoluta favoritnamn.
Anonym (Medelklass) skrev 2017-09-03 08:40:37 följande:
För att spinna vidare på dina tankar så skulle jag säga att medelklassen generellt tar namn som ska låta unika men ändå ha "rötter" just för att särskilja sig från arbetarklassen men ändå låta kreativa och intelligenta. "Hittepånamn" eller "prinsessa namn" som är ok både i överklass och arbetarklass är stigatiserade i medelklassen. Medelklassen vill sticka ut men är rädda för att sticka ut för mycket! Därför skulle jag säga att typiska medelklassnamn på barn nu är: Ebbot, Ture, Gunnar, Hjalmar, Sigurd, Holger och Igor. Typiska tjejnamn: Märta, Sigrid, Kerstin, Hedda, Signe, Py och Hedvig
När jag menar medelklass så definierar jag det som främst en universitetsutbildad medelklass och ej en "ekonomisk" medelklass även om de ofta sammanfaller.
Kul att generalisera lite! Hahaha
Tack för ditt svar! Rätt intressant det där, att namn kan säga så pass mycket. Såklart finns det undantag, men ändå!
Ja, det är kul att generalisera ibland, även på egen bekostnad!