• Anonym (fluor)

Namn: arbetarklass, (övre/lägre) medelklass eller överklass?

Såg någon kommentera på en annan tråd om ett annat namn, så jag blev självklart nyfiken vad ni tycker att mina favoritnamn tillhör för klass? Dela in dom efter överklass, övre medelklass, medelklass, lägre medelklass och arbetarklass.

Flicknamn:
    Magdalena, Erika, Laura, Erin, Adrienne, Marian, Lena, Ada, Ingrid, Hanna, Sonja, Irja, Vera, Hilda, Ester.

Pojknamn:
    Florian, Marius, Hannes, Johannes, Jonatan, Dan, Oliver, Holger, Matteus, Adrian, Marcus, Hans.

• Svar på tråden Namn: arbetarklass, (övre/lägre) medelklass eller överklass?
  • Anonym (fluor)

Puffar

• Anonym (njae)

Tycker din skala är för finmaskig, så jag struntar i den:

Över: Ingrid, Hanna, Sonja, Hannes, Johannes, Dan, Hans, Marcus
    Medel: Magdalena, Laura, Lena, Ada, Hanna, Sonja, Vera, Hilda, Ester, Jonatan, Oliver, Holger, Matteus, Marcus
    arbetar: Erika, Erin, Adrienne, Marian, Irja, Florian, Marius, Adrian, Marcus

Tycker knappt ngt av namnen kvalar in som klockren klassmarkör. Snarare ser jag koppling till utländska namn (invandrarsläkt?) eller bibliska namn (frikyrklig familj?).

• Anonym (ML)
    Anonym (fluor) skrev 2017-09-02 21:18:46 följande:

Såg någon kommentera på en annan tråd om ett annat namn, så jag blev självklart nyfiken vad ni tycker att mina favoritnamn tillhör för klass? Dela in dom efter överklass, övre medelklass, medelklass, lägre medelklass och arbetarklass.

Flicknamn:
    Magdalena, Erika, Laura, Erin, Adrienne, Marian, Lena, Ada, Ingrid, Hanna, Sonja, Irja, Vera, Hilda, Ester.

Pojknamn:
    Florian, Marius, Hannes, Johannes, Jonatan, Dan, Oliver, Holger, Matteus, Adrian, Marcus, Hans.

Har inga spontana tankar/associationer om dessa namn. Vanliga namn, en del lite gammelmodiga, en del lite nyare (/inlånade från andra länder). Men namntrender är ju just det, trender. Dessa namn är fortfarande namn jag skulle kunna tänka mig på vem som helst, från vilken "klass" som helst.

Är mer namn som sticker ut som jag tenderar att associera med en viss typ av klass (lägre/arbetarklass), typ Nova-Li (eller något annat xxx-Li), Heaven/Star/Candy eller andra slags namn som är engelska ord för något och inte typiska namn. 
  • Anonym (fluor)
    Anonym (njae) skrev 2017-09-02 22:14:08 följande:
    Tycker din skala är för finmaskig, så jag struntar i den:

Över: Ingrid, Hanna, Sonja, Hannes, Johannes, Dan, Hans, Marcus
    Medel: Magdalena, Laura, Lena, Ada, Hanna, Sonja, Vera, Hilda, Ester, Jonatan, Oliver, Holger, Matteus, Marcus
    arbetar: Erika, Erin, Adrienne, Marian, Irja, Florian, Marius, Adrian, Marcus

Tycker knappt ngt av namnen kvalar in som klockren klassmarkör. Snarare ser jag koppling till utländska namn (invandrarsläkt?) eller bibliska namn (frikyrklig familj?).
    Tack för ditt svar! Det är bara namn jag tycker om, kommer från en vanlig svenssonfamilj.
  • Anonym (fluor)
    Anonym (ML) skrev 2017-09-02 22:18:39 följande:
    Har inga spontana tankar/associationer om dessa namn. Vanliga namn, en del lite gammelmodiga, en del lite nyare (/inlånade från andra länder). Men namntrender är ju just det, trender. Dessa namn är fortfarande namn jag skulle kunna tänka mig på vem som helst, från vilken "klass" som helst.

Är mer namn som sticker ut som jag tenderar att associera med en viss typ av klass (lägre/arbetarklass), typ Nova-Li (eller något annat xxx-Li), Heaven/Star/Candy eller andra slags namn som är engelska ord för något och inte typiska namn. 
    Tack för ditt svar! Var väl det som gjorde mig nyfiken. Jag kan inte heller riktigt placera namn som de jag tycker om och har aldrig riktigt tänkt på det förut, så den anonyma personen i en annan tråd fick mig att fundera.
  • Anonym (Hjk)

Medelklass består av övre och undre, finns inte medel medelklass.

• Anonym (fluor)
    Anonym (Hjk) skrev 2017-09-02 22:26:23 följande:
    Medelklass består av övre och undre, finns inte medel medelklass.
    Hade nog uppskattat ett riktigt svar på frågan istället för det här.

Vissa säger bara medelklass och jag ville inte att folk skulle känna sig pressade att välja en av dom om de inte kände sig säkra.
  • Anonym (Tjej)

Flicknamn:

Pojknamn:

Magdalena: över medel

Erika: över medel

Laura: medel

Erin: medel

Adrienne: medel

Marian: medel/arbetar (om utländska)

Lena: medel?

Ada: medel

Ingrid: över medel

Hanna: arbetar

Sonja: medel

Irja: medel

Vera: medel

Hilda: medel

Ester: över medel

Florian: medel/utländsk medel

Marius: medel/utländsk arbetar

Hannes: medel

Johannes: över medel

Jonatan: över medel

Dan: arbetar

Oliver: medel

Holger: medel

Matteus: medel/utländsk medel

Adrian: medel

Marcus: arbetar

Hans: medel
  • Anonym (fluor)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-02 22:42:19 följande:
    Magdalena: över medel
    Erika: över medel
    Laura: medel
    Erin: medel
    Adrienne: medel
    Marian: medel/arbetar (om utländska)
    Lena: medel?
    Ada: medel
    Ingrid: över medel
    Hanna: arbetar
    Sonja: medel
    Irja: medel
    Vera: medel
    Hilda: medel
    Ester: över medel

Florian: medel/utländsk medel
    Marius: medel/utländsk arbetar
    Hannes: medel
    Johannes: över medel
    Jonatan: över medel
    Dan: arbetar
    Oliver: medel
    Holger: medel
    Matteus: medel/utländsk medel
    Adrian: medel
    Marcus: arbetar
    Hans: medel
    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Man)

Ingen av de du nämner är som någon sa namn med kraftig klassmarkör.

Högstatus namn: Ofta traditionella namn från Vasa-ätten. (Carl, Gustaf, Oscar, Erik m.fl). Även till viss del franskklingande namn vilket säkert härrör ur Bernadotte-ätten kommer därifrån.

Låg statusnamn: Ofta hämtade ur svensk eller engelsk/amerikansk arbetarklass. Liam, Noel, Kevin, Sonny, Ronny m.fl.

Motsvarande högstatusnamn för flickor är Kristina, Karin, Magdalena, Sophie m.fl.

Motsvarande Lågstatusnamnen bland kvinnor är

Tiffany, Savannah, Tindra m.fl. Namn som du kan tänka dig hitta på en stripklubb.

• Anonym (mor)

Flicknamn:

Pojknamn:

Hade inte en aning om att det fanns föräldrar som döper sina barn till Hans och Lena nu för tiden! men det säger kanske allt om min "klass"?
  • Anonym (Medelklass)
    Anonym (Man) skrev 2017-09-03 08:15:20 följande:

Högstatus namn: Ofta traditionella namn från Vasa-ätten. (Carl, Gustaf, Oscar, Erik m.fl). Även till viss del franskklingande namn vilket säkert härrör ur Bernadotte-ätten kommer därifrån.

Låg statusnamn: Ofta hämtade ur svensk eller engelsk/amerikansk arbetarklass. Liam, Noel, Kevin, Sonny, Ronny m.fl.

Motsvarande högstatusnamn för flickor är Kristina, Karin, Magdalena, Sophie m.fl.

Tiffany, Savannah, Tindra m.fl. Namn som du kan tänka dig hitta på en stripklubb.

För att spinna vidare på dina tankar så skulle jag säga att medelklassen generellt tar namn som ska låta unika men ändå ha "rötter" just för att särskilja sig från arbetarklassen men ändå låta kreativa och intelligenta. "Hittepånamn" eller "prinsessa namn" som är ok både i överklass och arbetarklass är stigatiserade i medelklassen. Medelklassen vill sticka ut men är rädda för att sticka ut för mycket! Därför skulle jag säga att typiska medelklassnamn på barn nu är: Ebbot, Ture, Gunnar, Hjalmar, Sigurd, Holger och Igor. Typiska tjejnamn: Märta, Sigrid, Kerstin, Hedda, Signe, Py och Hedvig

När jag menar medelklass så definierar jag det som främst en universitetsutbildad medelklass och ej en "ekonomisk" medelklass även om de ofta sammanfaller.

Kul att generalisera lite! Hahaha
  • Anonym (fluor)
    Anonym (Man) skrev 2017-09-03 08:15:20 följande:

Tack för ditt svar! De allra flesta av namnen jag tycker om är alltså ganska "neutrala" på så vis, intressant!
    Anonym (mor) skrev 2017-09-03 08:38:49 följande:
    Hade inte en aning om att det fanns föräldrar som döper sina barn till Hans och Lena nu för tiden! men det säger kanske allt om min "klass"?
    Jag vet inte om det är så många som döper sina barn till det nu för tiden, själv har jag inga barn, men jag tycker om namnen! Oerhört synd att Hans så ofta blir Hasse, annars är det ett av mina absoluta favoritnamn.
    Anonym (Medelklass) skrev 2017-09-03 08:40:37 följande:
    För att spinna vidare på dina tankar så skulle jag säga att medelklassen generellt tar namn som ska låta unika men ändå ha "rötter" just för att särskilja sig från arbetarklassen men ändå låta kreativa och intelligenta. "Hittepånamn" eller "prinsessa namn" som är ok både i överklass och arbetarklass är stigatiserade i medelklassen. Medelklassen vill sticka ut men är rädda för att sticka ut för mycket! Därför skulle jag säga att typiska medelklassnamn på barn nu är: Ebbot, Ture, Gunnar, Hjalmar, Sigurd, Holger och Igor. Typiska tjejnamn: Märta, Sigrid, Kerstin, Hedda, Signe, Py och Hedvig

När jag menar medelklass så definierar jag det som främst en universitetsutbildad medelklass och ej en "ekonomisk" medelklass även om de ofta sammanfaller.

Tack för ditt svar! Rätt intressant det där, att namn kan säga så pass mycket. Såklart finns det undantag, men ändå!

Ja, det är kul att generalisera ibland, även på egen bekostnad!
  • Anonym (Man)
    Anonym (Medelklass) skrev 2017-09-03 08:40:37 följande:

Ja, den tendensen är tydlig. I synnerhet i hipsterkretsar. Överklassen är mer konservativ än vad medelklassen är vilket även märks på namnen.
  • Anonym (Trött)

Mest lågstatus nu är namn från engelsk/amerikansk populärkultur typ Kevin, Liam, Dexter, Hailey, Sienna och sen ett Svensson-efternamn ovanpå det

• Anonym (Trött)

De flesta namn är tämligen klassneutrala, precis som sagts innan sticker ts namn inte ut åt något särskilt håll, bra namn över lag

• Anonym (fluor)
    Anonym (Trött) skrev 2017-09-03 09:34:40 följande:
    Mest lågstatus nu är namn från engelsk/amerikansk populärkultur typ Kevin, Liam, Dexter, Hailey, Sienna och sen ett Svensson-efternamn ovanpå det smile1.gif
    Anonym (Trött) skrev 2017-09-03 09:37:13 följande:
    De flesta namn är tämligen klassneutrala, precis som sagts innan sticker ts namn inte ut åt något särskilt håll, bra namn över lag smile1.gif
    Tack för ditt svar!

Trots min nyfikenhet så är det lugnande att höra att inget av namnen skulle generera i att folk tänker på vissa samhällsklasser.

Man kan ju tycka vad man vill om vissa namn och själv tycka att de låter som en viss klass, som jag antar att är hur de andra svarade (de som faktiskt delade in dem) och det är också kul att veta. Men ja, det är ändå betryggande att inget namn har en tydlig stämpel!

Svar på tråden Namn: arbetarklass, (övre/lägre) medelklass eller överklass?