• Anonym (Uppgiven)

Min man år spelberoende och bara ljuger

Hej,

Min man är spelberoende. Främst gäller det sportbetting och det har pågått i ca 6-7 års tid. Fram tills för 2 år sedan tänkte jag att det bara var en (mycket tidskrävande) hobby men det kom fram att hans spelande försatt honom i skulder till olika kreditbolag, skulderna uppgår till ca 200 000kr. Sedan dess har detta varit ett mer eller mindre dagligt inslag i våra liv.

Först gick han igenom total förnekelse men erkände tillslut att han själv vet om att det är ett jätteproblem och att han tänker på att spela ungefär hela tiden och han bestämde sig (trodde jag) för att sluta. Men spelandet har fortsatt, han har bara blivit bättre på att dölja det och går bakom ryggen på mig istället. Han kan säga att han inte spelat på 4 månader men sedan kommer det alltid fram att han har spelat.

Detta går i största grad ut över mig. Har blivit ljugen för så många ggr gällande detta att tilliten gällande spel är noll (på alla andra punkter litar jag på honom med mitt liv). Jag är så trött på att känna mig paranoid och misstänksam, att gång på gång få reda på att han spelar. Krävde idag att få se hans konto på en spelsite då han hävdade att han bara lagt ett bet, svaret blev att "jag vill inte visa dig det, för det är nog värre än du tror". Han ber om ursäkt hundra ggr, lovar att han ska söka hjälp. Jag har erbjudit mitt stöd, han vet att jag finns där för honom men snart (kanske nu?) är mitt tålamod slut. Att han gång på gång ägnar sig åt skiten som förstör så mycket i våra liv. Respektlöst. Och hur han kan ljuga så för mig. Jag har skrikit, gråtit, pratat sansat, försökt peppa, ställt krav. Men börjar tro att han aldrig kommer att sluta.

Vad gör man i min situation? Jag tror att han innerst inne vill sluta... men han verkar inte klara av det. Och han tar inte hjälp, trots att han gång på gång säger att han ska det,

• Svar på tråden Min man år spelberoende och bara ljuger
  • silvergirl

Det finns nån typ av rehab för spelmissbrukare, det är på en viss ort och dom får vara där nån månad. Det här är säkert ett utbrett problem. Jag tycker det är hemskt med all reklam och att spelbolagen på nätet får lov att göra såhär och låta folk bli skuldsatta. Borde vara tvingande lagstiftning mot dem som det förstör andras liv. Ha inte dåligt samvete att du inte litar på honom, det är bara stort av dig att fortfarande älska honom. Stötta men han kommer klara av att sluta först när han själv känner att han måste. Separat ekonmi självklart

• Anonym (Uppgiven)
    silvergirl skrev 2017-08-30 21:52:00 följande:

Det finns nån typ av rehab för spelmissbrukare, det är på en viss ort och dom får vara där nån månad. Det här är säkert ett utbrett problem. Jag tycker det är hemskt med all reklam och att spelbolagen på nätet får lov att göra såhär och låta folk bli skuldsatta. Borde vara tvingande lagstiftning mot dem som det förstör andras liv. Ha inte dåligt samvete att du inte litar på honom, det är bara stort av dig att fortfarande älska honom. Stötta men han kommer klara av att sluta först när han själv känner att han måste. Separat ekonmi självklart

Tack för att du skrev. Jo, jag vet, det kokar i mig när jag ser reklam för spelsiter...

Han skulle aldrig gå med på att åka iväg någonstans tyvärr. Jag är också den enda han erkänt att han har ett problem för. Vänner och familj har nog hans spelande på radarn men jag tror att han skäms för det. Han pratar om att han skulle kunna tänka sig hypnosterapi, vilket jag såklart uppmuntrar, men det händer ingenting... och jag kan tjata mig blå men om han inte vill sluta kommer terapin ju ändå inte fungera.

Ikväll blev någon gräns nådd för mig, för den här gången trodde jag faktiskt att han inte hade spelat på hela sommaren, men oj vad fel jag hade. Har sagt att jag inte orkar mer. Han får välja mellan att ha en lycklig familj eller sitt spelande. Men känns samtidigt så kraftlöst, vi är gifta, jag älskar honom, jag vill inte lämna honom, aldrig någonsin, så inte mycket till ultimatum där.
  • Anonym (Uppgiven)

Inga fler tankar? Någon med erfarenhet som vet hur jag ska tackla det här?

• Scoops
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-08-30 22:25:56 följande:

Tack för att du skrev. Jo, jag vet, det kokar i mig när jag ser reklam för spelsiter...

Han skulle aldrig gå med på att åka iväg någonstans tyvärr. Jag är också den enda han erkänt att han har ett problem för. Vänner och familj har nog hans spelande på radarn men jag tror att han skäms för det. Han pratar om att han skulle kunna tänka sig hypnosterapi, vilket jag såklart uppmuntrar, men det händer ingenting... och jag kan tjata mig blå men om han inte vill sluta kommer terapin ju ändå inte fungera.

Ikväll blev någon gräns nådd för mig, för den här gången trodde jag faktiskt att han inte hade spelat på hela sommaren, men oj vad fel jag hade. Har sagt att jag inte orkar mer. Han får välja mellan att ha en lycklig familj eller sitt spelande. Men känns samtidigt så kraftlöst, vi är gifta, jag älskar honom, jag vill inte lämna honom, aldrig någonsin, så inte mycket till ultimatum där.

Du behöver inte lämna honom. Men ni skulle kunna bli särbos med separata ekonomier? Jag tänker att om han faktiskt älskar dig så vill han inte dra mer dig i skiten...
  • Anonym (Uppgiven)
    Scoops skrev 2017-08-31 08:10:28 följande:

Du behöver inte lämna honom. Men ni skulle kunna bli särbos med separata ekonomier? Jag tänker att om han faktiskt älskar dig så vill han inte dra mer dig i skiten...

Tack för svaret.

Bra ide med särbo men vi har barn, under 2 år. Så det skulle ju inte funka. Vi har precis gått från helt separat ekonomi till halv-separat ekonomi. Dvs vi har gemensamt mat/spend-konto samt ett sparkonto men sparar där för kortsiktiga saker som resor, fix med hemmet etc. Jag har eget fondkonton och barnets sparkonton står i mitt namn... han och jag hat sedan en egen "pott" som man kan göra vad man vill för och den är ju begränsad så just nu har han inte så mycket pengar att spela för. Förut hade han hela sin lön att spela bort. Har dock hänt att det förts över småsummor från vårt gemensamma konto och jag vet att det gått till spel. 300 kr här och 500 kr där. Men nu har jag iaf lite koll på vad han håller på med. han har äntligen fått beviljat ett privatlån på en bank och löst sina blancolån, så man tycker att det borde stoppa honom från att ta framtida lån. Men jag oroar mig! Tänk om/när något jobbig händer i våra liv, så rädd att det utlöser ett ordentligt återfall där han bara kastar in handuken och tar nya lån..

En annan effekt av hans spelande förutom den ekonomiska är hans humör. Han blir rastlös och frånvarande när han inte kan/får spela. Han är en jättebra pappa, på alla sätt och vis. Men han håller liksom ständigt på med mobilen när dottern sover/leker själv. Det är bättre nu än innan men förr kunde han sitta helt i sina egna tankar en hel utemiddag. Han får otrolig ångest när han förlorar också

Känns som en kronisk sjukdom... som vi kommer få leva med för alltid. Önskar han kunde söka hjälp men jag kan ju inte tvinga honom.
  • LFF

Ja, ni har ett litet barn. Ja, ni kan separera så du och dottern slipper leva i denna ovisshet om vad pappa gör och hur det påverkar hela familjen. Det är klart att han blir rastlös och frånvarande när han inte får sin fix och kick från spelandet. 

Ta ifrån honom all kontroll över de gemensamma pengarna. Se om det går att spärra hans personnummer från att ta fler lån (så han inte kan låna för att spela). KRÄV att han ska söka hjälp om han vill ha kvar er. Se om du kan spärra honom från de spelsidor han använder. Köp en osmart telefon som det bara går att ringa och smsa ifrån till honom. Prata själv med www.spelberoende.se/ och se vad de säger för att hjälpa din man.

• Anonym (Håller med)
    LFF skrev 2017-08-31 10:07:28 följande:
    Ja, ni har ett litet barn. Ja, ni kan separera så du och dottern slipper leva i denna ovisshet om vad pappa gör och hur det påverkar hela familjen. Det är klart att han blir rastlös och frånvarande när han inte får sin fix och kick från spelandet. 

Ta ifrån honom all kontroll över de gemensamma pengarna. Se om det går att spärra hans personnummer från att ta fler lån (så han inte kan låna för att spela). KRÄV att han ska söka hjälp om han vill ha kvar er. Se om du kan spärra honom från de spelsidor han använder. Köp en osmart telefon som det bara går att ringa och smsa ifrån till honom. Prata själv med www.spelberoende.se/ och se vad de säger för att hjälpa din man.
  • Anonym (Uppgiven)
    LFF skrev 2017-08-31 10:07:28 följande:

Att separera är inte ett alternativ. Han är en fantastisk make och pappa och vän på alla sätt utom allt kring spelandet. Kärleksfull, jämnställd, respektfull.

I övrigt rimliga förslag. Hade helst velat att han tog hjälp för detta. Gick med i AA för spelare och i terapi. Men han måste ju vilja det.
  • LFF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-08-31 13:39:36 följande:
    Att separera är inte ett alternativ. Han är en fantastisk make och pappa och vän på alla sätt utom allt kring spelandet. Kärleksfull, jämnställd, respektfull.

I övrigt rimliga förslag. Hade helst velat att han tog hjälp för detta. Gick med i AA för spelare och i terapi. Men han måste ju vilja det.
    Men du kan ju börja be om hjälp i form mav medberoende och anhörig. Då kommer du även att få verktyg för att kunna hantera resten. Och en separation behöver ju inte vara livslång men om du ger honom villkoret mellan er och spelandet så måste du ju vara villig att gå hela vägen annars vet han ju att du inte menar allvar vare sig med hot eller krav. 
  • Aiyana

På något vis måste du pressa honom så att han förstår att han måste ta det här riktigt allvarligt och kan mista dig och familjen. Gör du inte det så spelar det ingen roll hur mycket du skäller, gråter och hotar. Du är medberoende och i och med att hans spelande inte får mer än ekonomiska konsekvenser (som är illa nog för dig men tydligen inte för honom) så kommer det här att fortgå.

Han måste inse för att få behålla er så måste han få behandling för sitt spelberoende. Hans löften kan du ju inte lita på, det har han ju bevisat flera gånger. Jag tror inte ens att han kan lita på sig själv. 

• Anonym (missbruk som missbruk)

Det låter väldigt likt mitt ex som hade alkoholproblem. Jag var orolig och nervös, kunde inte slappna av och lita på honom - och med all rätt för han ljög ju för mig. Sedan har han många fina och bra sidor med, men det slutade med att jag lämnade honom. Då hade jag först bett honom sluta dricka helt, men det kunde han inte tänka sig att göra. Jag bad honom ett par år senare att inte dricka runt mig och barnen för att vi mådde dåligt av det. Det kunde han inte heller tänka sig. Så för oss blev det skilsmässa och jag och barnen flyttade till en annan kommun eftersom jag inte litade på att han skulle ta hand om dem om de var hos honom mer än ett par dagar då och då. 
    Jag tror att er enda möjlighet att ha en framtid ihop där ni båda mår bra är att han helt slutar med alla former av spel. Kanske måste ni separera en tid för att han ska förstå? Sedan kan du ha full kontroll över ekonomin och ge honom fickpengar i kontanter. Det är otroligt svårt att ta sig ur ett missbruk. Mitt ex förlorade mig, våra barn, och flera av våra gemensamma vänner. Men han fick ju behålla sitt missbruk....

Svar på tråden Min man år spelberoende och bara ljuger