Min man år spelberoende och bara ljuger
Hej,
Min man är spelberoende. Främst gäller det sportbetting och det har pågått i ca 6-7 års tid. Fram tills för 2 år sedan tänkte jag att det bara var en (mycket tidskrävande) hobby men det kom fram att hans spelande försatt honom i skulder till olika kreditbolag, skulderna uppgår till ca 200 000kr. Sedan dess har detta varit ett mer eller mindre dagligt inslag i våra liv.
Först gick han igenom total förnekelse men erkände tillslut att han själv vet om att det är ett jätteproblem och att han tänker på att spela ungefär hela tiden och han bestämde sig (trodde jag) för att sluta. Men spelandet har fortsatt, han har bara blivit bättre på att dölja det och går bakom ryggen på mig istället. Han kan säga att han inte spelat på 4 månader men sedan kommer det alltid fram att han har spelat.
Detta går i största grad ut över mig. Har blivit ljugen för så många ggr gällande detta att tilliten gällande spel är noll (på alla andra punkter litar jag på honom med mitt liv). Jag är så trött på att känna mig paranoid och misstänksam, att gång på gång få reda på att han spelar. Krävde idag att få se hans konto på en spelsite då han hävdade att han bara lagt ett bet, svaret blev att "jag vill inte visa dig det, för det är nog värre än du tror". Han ber om ursäkt hundra ggr, lovar att han ska söka hjälp. Jag har erbjudit mitt stöd, han vet att jag finns där för honom men snart (kanske nu?) är mitt tålamod slut. Att han gång på gång ägnar sig åt skiten som förstör så mycket i våra liv. Respektlöst. Och hur han kan ljuga så för mig. Jag har skrikit, gråtit, pratat sansat, försökt peppa, ställt krav. Men börjar tro att han aldrig kommer att sluta.
Vad gör man i min situation? Jag tror att han innerst inne vill sluta... men han verkar inte klara av det. Och han tar inte hjälp, trots att han gång på gång säger att han ska det,