• Vattumankillen

Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på Feministiskt initiativ ? I så fall Varför?

Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på Feministiskt initiativ ? I så fall Varför?

Det finns en del som ogillar partiet...

• Svar på tråden Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på Feministiskt initiativ ? I så fall Varför?
  • Anonym (viola)
    themia skrev 2017-08-31 08:55:45 följande:
    Du menar alltså att du inte accepterar folk som har en annan åsikt än du?
    Nej, det menar jag inte. Folk får tycka vad de vill.

Jag menar att jag väljer vem jag vill umgås med och jag vill inte umgås med extremister, oavsett från vilket håll.
  • Nimzay
    nevermind skrev 2017-08-30 22:55:14 följande:
    "Knäpp i huvudet"??
    Dum, knasig, korkad, bäng, galen, puckad osv...Flört
  • absalon

TS kanske vill ha en ordning, där namnen på alla som röstar på partiet hen ogillar registreras och publiceras? Skulle underlätta för TS.Glad

• nevermind
    Nimzay skrev 2017-09-01 19:44:55 följande:
    Dum, knasig, korkad, bäng, galen, puckad osv...Flört
    Du förstod inte vad jag menade va..?
  • Anonym (Ja)

Ja det gjorde jag. Mer verklighetsfrånvänd politik får man leta efter

• Anonym (Lazlo)

Har inga vånner som röstat på Fi, såvitt jag vet.

Men skulle inte bryta kontakten bara för att någon röstat på ett promilleparti helt utan inflytande.

• Snäll men inte tråkig

Ogillar också Feministiskt Initiativ. Starkt. Men skulle aldrig komma på tanken att bryta bekantskapen med de vänner som röstat på partiet enbart på grund av hur de röstat. Lika lite som jag skulle komma på tanken att bryta bekantskapen med de vänner som röstar på SD, ett parti som jag också ogillar starkt.

Tycker nästan synd om de som svarat att de skulle ha brutit bekantskapen enbart för att en vän röstat på Feministiskt Initiativ, eller för den delen på SD, vilket jag sett i andra trådar. Tänker att det inte kan ha varit så mycket bevänt med den vänskapen från början och att det därför kanske inte är någon större förlust för den "vän" som blir dumpad enbart på grund av vad denne röstat på.

• Inezzzen

Nej. Varför skulle jag? Folk får rösta på vad de vill.

I ett demokratiskt samhälle är det helt okej att ha delade åsikter, man behöver inte tycka lika, kompisen behöver inte vara en dålig kompis/människa bara för att man inte tycker lika i exakt allt.

• Kverulant67

Absolut! Vill inte umgås med folk som är så fruktansvärt verklighetsfrämmande som F!.

• flygrl
    Inezzzen skrev 2019-11-22 13:42:19 följande:

Nej. Varför skulle jag? Folk får rösta på vad de vill.

I ett demokratiskt samhälle är det helt okej att ha delade åsikter, man behöver inte tycka lika, kompisen behöver inte vara en dålig kompis/människa bara för att man inte tycker lika i exakt allt.

This. Och det samma gäller om personen berättar den röstat på SD eller V eller nåt annat parti.
  • Inezzzen
    flygrl skrev 2019-12-01 19:42:04 följande:

This. Och det samma gäller om personen berättar den röstat på SD eller V eller nåt annat parti.

Precis.
  • bastardized

Gammal tråd men..

Nej jag ser det som ett privilegie att ha vänner med åsikter som landar i helt andra slutsatser och perspektiv än mina egna, jag tror det är viktigt att bli ifrågasatt och att få sina ståndpunkter utmanade då det är utvecklande och ibland kan man faktiskt ha väldigt fel.

Dessutom tror jag det är förödande och farligt för demokratin med den skam och skuld läggs på människors åsikter idag, oavsett partitillhörighet. 

Så i mitt nära umgänge tror jag inte det finns någon som röstar på Fi kvar men miljöpartister- vänsterpartister och SD finns representerat vilket ligger väldigt långt ifrån mina egna åsikter.

• Vattumankillen
    themia skrev 2017-08-31 08:56:47 följande:

Kan du nämna något parti som ingen ogillar.

Stämme,r finns personer som ogillar alla partier
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Vattumankillen skrev 2017-08-30 18:24:57 följande:

Det finns en del som ogillar partiet...

Det är ju inte särskilt många som röstar på dem så jag tror inte att jag har några i min bekantskapskrets.
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    nevermind skrev 2017-08-30 22:55:14 följande:
    "Knäpp i huvudet"??
    Det tycker SD:are att alla som inte röstar SD är. Ju längre bort från SD:s politik desto knäppare tycker de att man är.
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (J) skrev 2017-08-31 09:01:51 följande:

Är inte vän med manshatare.

Nu hatar inte F! män. De vill att män och kvinnor ska vara jämställda. Det är otroligt att detta är så provocerande. Jag skulle själv aldrig rösta på F! visserligen, eftersom jag anser att de bara är ett vänsterparti med touch av feminism (man behöver ju inte gilla vänsterlösningar på ojämställdhetsproblem), men nån måtta får det vara.
  • Anonym (AfS-kvinna)

Självklart inte. Mina värderingar och åsikter hotas inte av oliktänkande.

• Anonym (B)

Folk brukar inte berätta vad de röstar på, så jag har ingen aning om vad mina kompisar röstar på.

Svar på tråden Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på Feministiskt initiativ ? I så fall Varför?