• Vattumankillen

Vad tycker ni om Piratpartiet?

Partiet står för personlig integritet, fri kultur och begränsning av upphovsrätt och patent. Partiet tog till en början inte ställning i andra frågor, men började under 2012 att bredda sig till andra politiska områden. Här kan särskilt nämnas basinkomst eller medborgarlön, som bland annat drevs av Gustav Nipe, dåvarande ordförande för Ung Pirat, inför riksdagsvalet

Partiet hade 2 ledamöter förut i EU-parlamentet.

Vad tycker Ni om Partiet?

• Svar på tråden Vad tycker ni om Piratpartiet?
  • anon88

såg dem förra gången. men eftersom de inte tog ställning till så mycket och att det var så få av dem så tänkte jag att det var en bortkastad röst. 

Men om de har ändrat lite så är jag öppen för det. 

Men hur mkt skatt ska vi betala nu om vi ska införa medborgar lön på bidraget. 

Fan jag betalar redan 7-10K i skatt pallar inte mer alltså

• Carambolan

Gillade dem i början men tyckte tyvärr inte att de lyckades lyfta med den nya bredare plattformen.

• Vattumankillen
    anon88 skrev 2017-08-26 12:33:33 följande:

såg dem förra gången. men eftersom de inte tog ställning till så mycket och att det var så få av dem så tänkte jag att det var en bortkastad röst. 

Men om de har ändrat lite så är jag öppen för det. 

Men hur mkt skatt ska vi betala nu om vi ska införa medborgar lön på bidraget. 

Fan jag betalar redan 7-10K i skatt pallar inte mer alltså

En röst på ett parti som hamnar under 4 procentspärren behöver inte vara bortkastad

1. Valet sänder ut signaler om vad för samhälle man vill ha. 

2. Det krävs 1 procent för att ett parti ska få gratis valsedlar och utlagda

3. Partistöd vid över 2.5 procent.

4. För att lyckas i något val måste man troligen ha ett högt stöd i föregående val
  • CarinaL26

Ett parti för misslyckade som vill gratis ha rätt till allt som andra åstadkommit.

En röst på ett sådant parti är bortkastat även om man sympatiserar med dem. Om ett parti får 2% av rösterna är det verkligen ingen signal om vilket samhälle svenskarna vill ha, tvärtemot vad ts påstår.

• Vattumankillen
    CarinaL26 skrev 2017-08-26 13:18:29 följande:

Ett parti för misslyckade som vill gratis ha rätt till allt som andra åstadkommit.

En röst på ett sådant parti är bortkastat även om man sympatiserar med dem. Om ett parti får 2% av rösterna är det verkligen ingen signal om vilket samhälle svenskarna vill ha, tvärtemot vad ts påstår.

Det sänder ut mer signaler än om partiet skulle få 0,5 exempelvis av rösterna.
  • CarinaL26
    Vattumankillen skrev 2017-08-26 13:37:04 följande:

Det sänder ut mer signaler än om partiet skulle få 0,5 exempelvis av rösterna.

Det är en något starkare signal att 98% av de röstberättigade tycker annorlunda.
  • BeaKiddo

Att de spelat ut sin roll.

Och det skriver en kvinna som en gång i tiden köpte deras reklammaterial i stödsyfte. De lyckades aldrig ställa om från piratkopiering till de nya frågorna som digitaliseringen förde med sig för ca 10 år sedan.

Den tekniska utvecklingen har sprungit ifrån dem och de har inte hängt med. Sedan valde de en extremt märklig kvinna till partiordförande. Hon kunde inte frågorna och hon drog partiet åt fel håll (dvs. inte fel värderingsmässigt, men fokuset blev fel, de tappade fokus på det som var deras hjärtefrågor).

Men det finns en och annan gammal PP-artist som jag gillar. Amelia Andersdotter gör fortfarande bra grejer internationellt, men tyvärr är ganska osynlig nationellt.

För 20 år sedan fattade bara tekniknördar vart utvecklingen var på väg och vi var oroliga.

Numera har hela västvärlden, om inte hela världen, svalt utvecklingen med hull och hår, utan minsta ifrågasättande. Det som vi var rädda för för 20 år sedan (integritetskränkande informationsinsamling, kommersiella företags tillgång till extremt känslig personlig information) är idag oundvikligt. Ja ja det går att undvika, men då blir man helt utanför i samhället.

Frågan om delning av rättighetsskyddat material har de misslyckats med totalt. Även där har den tekniska utvecklingen sprungit om dem. När ett fegt rättssystem  låter sig utnyttjas av giriga mediaföretag så har ett litet parti ingen chans. Resten av det politiska etablissemanget hann aldrig fatta vad som hände innan det var över. Och idag sitter vi alla och betalar snällt för musik och film över nätet.

The end. So long...

Svar på tråden Vad tycker ni om Piratpartiet?