• Vattumankillen

Kryphål i lagen. Hur kommer det sig att det är olagligt med att köpa sex i Sverige men det är helt lagligt att köpa sex så länge man filmar samlaget och lägger upp det på nätet för då räknas det som porr?

Hur kommer det sig att det är olagligt med att köpa sex men det är helt lagligt att köpa sex så länge man filmar samlaget och lägger upp det på nätet för då räknas det som porr?

vet att det i usa alla fall så porrstjärnor betalt för medverkan i porrfilmerna.

Antar att det är likadant i Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-24 16:06
    Förtydliga. Om någon får betalt för medverkan i en porrfilm så kanske det räknas som en anställning

• Svar på tråden Kryphål i lagen. Hur kommer det sig att det är olagligt med att köpa sex i Sverige men det är helt lagligt att köpa sex så länge man filmar samlaget och lägger upp det på nätet för då räknas det som porr?
  • Rikard
    oOOo oOOo skrev 2017-08-25 15:30:50 följande:
    Ja, det skulle ju vara otroligt om det definierades som köp ax sex
    Det är svårt att diskutera med någon som verkligen inte vill förstå vad man skriver och eftersom du uppenbarligen inte heller vet hur definitionen på sexköp definieras i lagtexten (det vet inte jag heller) och inte heller verkar anse att det har någon betydelse vad lagen faktiskt säger ens när man diskuterar vad lagen säger, så anser jag att denna del av diskussionen tills vidare har gått in i ett dödläge.
  • oOOo  oOOo
    Rikard skrev 2017-08-25 15:33:28 följande:
    Det är svårt att diskutera med någon som verkligen inte vill förstå vad man skriver 
    Nämen...
    Rikard skrev 2017-08-25 15:33:28 följande:
    eftersom du uppenbarligen inte heller vet hur definitionen på sexköp definieras i lagtexten (det vet inte jag heller) och inte heller verkar anse att det har någon betydelse vad lagen faktiskt säger ens när man diskuterar vad lagen säger, så anser jag att denna del av diskussionen tills vidare har gått in i ett dödläge.
    Tråden handlar om kryphål i lagen. Vad lagtexten säger är just problemet. Vad som är intressant är att det inte borde vara så svårt att hantera porrfilmsinspelning som ett fall av sexköp.  Uppenbarligen betalas det för en sexuell tjänt i det fallet också.
  • oOOo  oOOo
    Rikard skrev 2017-08-25 15:26:15 följande:
    Det vore intressant att höra någon lagkunnig utreda vad som gäller och hur man resonerar.
    Ur ett statligt perspektiv är man nog nöjd att det betalas skat och arbetsgivaravifter. Någon som inte göra när det gäller prostitution. Dn moraliska biten är ju bara bigotteri.
  • Rikard

Den ursprungliga lagen som förbjöd sexköp från 1998 löd:

"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse ..."

Kruxet med denna text är att den gäller den som skaffar SIG en tillfällig sexuell förbindelse. Om en porrfilmsproducent betalar två människor för att ha sex framför kameran är det inte någon av de som har sex som har betalat. Frågan är då om producenten kan sägas ha en sexuell förbindelse med aktörerna. Hen kanske inte ens är närvarande vid själva inspelningen.

Dessutom så säger lagen också att förbindelse ska vara "tillfällig", vilket jag vet har varit ett problem i vissa fall där kunderna varit fasta.

Lagen omformulerades 2005 men det löjliga är att jag inte kan hitta den nya lydelsen. 

• oOOo  oOOo
    Rikard skrev 2017-08-25 15:58:15 följande:
    Den ursprungliga lagen som förbjöd sexköp från 1998 löd:

"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse ..."

Kruxet med denna text är att den gäller den som skaffar SIG en tillfällig sexuell förbindelse. Om en porrfilmsproducent betalar två människor för att ha sex framför kameran är det inte någon av de som har sex som har betalat. Frågan är då om producenten kan sägas ha en sexuell förbindelse med aktörerna. Hen kanske inte ens är närvarande vid själva inspelningen.

Dessutom så säger lagen också att förbindelse ska vara "tillfällig", vilket jag vet har varit ett problem i vissa fall där kunderna varit fasta.

Lagen omformulerades 2005 men det löjliga är att jag inte kan hitta den nya lydelsen. 
    Ordet tillfällig är nog nödvändigt för att skilja prostitution från vanligt äktenskap

Den som betalr borde rimligen vara den som köper sexet. "Follow the money" som det heter. Borde inte vara så svårt, än lättare när det har med företag att göra. 
  • Rikard

Detta tror jag är den aktuella lagtexten:

"11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år. Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2011:517)."

2011 tillkom alltså stycket om vad som gäller om någon annan betalar, vilket kanske skulle kunna appliceras på filminspelningar. 
    Är det någon som vet vilka resonemang som förts av lagstiftarna och lagtolkarna kring detta med filminspelningar och sex?
  • oOOo  oOOo
    Rikard skrev 2017-08-25 16:14:19 följande:
    2011 tillkom alltså stycket om vad som gäller om någon annan betalar, vilket kanske skulle kunna appliceras på filminspelningar. 
    Då finns där inget kryphål i lagen då. Bara rättsväsendet som inte gör sitt jobb.
  • Kjell2
    oOOo oOOo skrev 2017-08-25 15:19:36 följande:

Så sexköpslagen avsikt var inte att stävja sexköp då utan att sätta dit torskar kan man säga. 

Läs förarbeten och prop.
  • oOOo  oOOo
    Kjell2 skrev 2017-08-25 16:28:58 följande:
    Läs förarbeten och prop.
    Varför det? Låter som bortkastad tid. Jag ser ju resultatet.
  • ecover
    Kjell2 skrev 2017-08-25 16:28:58 följande:
    Läs förarbeten och prop.
    Vadå förarbeten? Köper jag sex av någon annan är det olagligt. Filmer jag sexet är det olagligt i kvadrat. Vad tänker du berätta här?
Svar på tråden Kryphål i lagen. Hur kommer det sig att det är olagligt med att köpa sex i Sverige men det är helt lagligt att köpa sex så länge man filmar samlaget och lägger upp det på nätet för då räknas det som porr?