• Anonym (Den väldigt ledsna)

Är helt knäckt! Är livrädd för att jag aldrig kommer att bli gravid.

Har genom en utredning fått konstaterat att jag har ärrbildning på livmodern och behöver opereras. Har dessutom blockerade äggledare pågrund av detta. Min sambo hittade de inga fel på.

Nu har man hört flera solskenshistorier om att det funkar i slutändan ändå för många att få barn men jag är helt knäckt.

Jag vet inte hur det kommer sig att det här skulle ta ner mig så himla mkt. Bara grinar o grinar, känner mig som en trasig o olycklig människa just nu.

Vet inte vad jag vill med tråden, kanske komma i kontakt med andra i liknande situationer. Min omgivning orkar jag inte prata med om det här, alla är dessutom gravida med första, andra eller tredje barnet...

• Svar på tråden Är helt knäckt! Är livrädd för att jag aldrig kommer att bli gravid.
  • InaLo

Hej!

Har själv gjort ett sådant ledset inlägg för några månader sedan eftersom jag har högt fsh 26 och lågt amh 0,3 och med sådanna dåliga värden kan man inte ens göra ivf. Tappade hoppet helt ett tag där. Men vi kämpade på månad efter månad och nu på 14:e försöket så är jag gravid på naturlig väg.

Det låter ändå på din beskrivning som hjälp finns att få. Vad säger läkarna om dina möjligheter efter operationen?

InaLo skrev 2017-08-24 06:24:44 följande:

Hej!

Har själv gjort ett sådant ledset inlägg för några månader sedan eftersom jag har högt fsh 26 och lågt amh 0,3 och med sådanna dåliga värden kan man inte ens göra ivf. Tappade hoppet helt ett tag där. Men vi kämpade på månad efter månad och nu på 14:e försöket så är jag gravid på naturlig väg.

Det låter ändå på din beskrivning som hjälp finns att få. Vad säger läkarna om dina möjligheter efter operationen?

De vet inte, har antagligen haft det under flera år.

Just den här ovissheten o att jag känner att läkaren skruvade på sig rätt mkt o inte vågade säga något. En känsla bara men jag blir så orolig o osäker.

Sen så känner jag mig som skadegods. Min fina sambo här hemma vet inte vad han ska säga heller, han kan ju skaffa sig en "hel" o fertil kvinna.

Grattis till bebisen iaf. Det är skönt att höra att det ibland går bra, den lyckan förtjänar du.
  • InaLo

Tack!

Läkarna brukar inte försköna något utan är ärliga med dina chanser. Men jag förstår att om du nyligen fått reda på det så är du chockad och sörjer en normal fertilitet. Med det finns så mycket de kan göra nu för tiden så ge det lite tid så står du säkert gravid så småningom om.

Låt det ta lite tid att sörja sen går du vidare med att kämpa.

• quinn78

Vad kommer ärren ifrån- en tidigare abort? Om ärren är det enda felet tror jag du har en god chans att lyckas med IVF. Enda risken är väl ifall livmoderkakan oturligt nog skulle växa över ärret och riskera att lossna senare.

InaLo skrev 2017-08-24 07:25:04 följande:

Tack!

Läkarna brukar inte försköna något utan är ärliga med dina chanser. Men jag förstår att om du nyligen fått reda på det så är du chockad och sörjer en normal fertilitet. Med det finns så mycket de kan göra nu för tiden så ge det lite tid så står du säkert gravid så småningom om.

Låt det ta lite tid att sörja sen går du vidare med att kämpa.

Tack!

Så är det nog. Blev så chockad o sen kom förtvivlan, har först fått höra att det sett bra ut men sen när jag skulle spola äggledarna så gick det inte.

Det är väl som så att man först blir ledsen för att sen bygga upp en kämparglöd. Jag hoppas det iallafall, just nu så är allt svart!
    quinn78 skrev 2017-08-24 07:32:53 följande:

Vad kommer ärren ifrån- en tidigare abort? Om ärren är det enda felet tror jag du har en god chans att lyckas med IVF. Enda risken är väl ifall livmoderkakan oturligt nog skulle växa över ärret och riskera att lossna senare.

Jag tror det, gjorde en abort för många år sen o tror att det kom därifrån. Kan inte tänka på det nu även fast jag grämer mig än idag. Är bara livrädd just nu, rädd för allt. Tänk om livmodern är helt paj? Cancer? U name it!
  • quinn 78

Hm.. det är märkligt att en skrapning av livmodern kan orsaka att äggledarna blir blockerade.. jag genomgick själv en abort för länge sen och misstänker att mina äggledare blev blockerade iom det. Det konstiga är att blockeringarna är tvära och på mitten av båda äggledarna, precis där man skär av vid sterilisering.. Har undrat ifall det bara var ett märkligt sammanträffande eller - med risk för att låta paranoid - jag blev steriliserad i samband med aborten.. det hade ju varit skandal i sådant fall. Efter två års försök på naturlig väg gjorde vi IVF och det tog sig direkt på första försöket (det var i samband med utredningen man gör före som jag fick reda på att äggledarna var blockerade).

Resultatet från ivfen är tre månader nu och ligger och snosar här bredvid mig <3

Svar på tråden Är helt knäckt! Är livrädd för att jag aldrig kommer att bli gravid.