• Anonym ((?))

Svårt för att bonus kommer och går?

Hej!
    Jag är en gift kvinna, med fyra barn. Jag har en sedan innan, en bonus och två med min nuvarande sambo.
    Våra stora barn bor varannan vecka.
    Jag har ganska svår ADHD, och medicinerar samt jobbar hårt för att leva ett "normalt" liv, vilket fungerar bra. Jobbar dock bara halvtid och sjukskriven resten.
    Min mans barn sedan tidigare har nu börjat mellanstadiet och slutat på fritids. Mamman (som jobbar oregelbundna tider) tycker att det är praktiskt att hon går hit ibland när mamman jobbar. Ibland ingen gång mammans vecka, ibland tre ggr.
    Jag börjar tröttna! Dottern är självgående, omtänksam och härlig - så inga problem när hon är här. MEN min problematik ställer till det för mina rutiner och jag får det jättetufft när sambon ringer vid två och säger att mamman har meddelat att dottern sover hos oss inatt och kommer om en halvtimme.
    Säger jag någonting negativt tolkar min sambo det som att jag inte gillar hans barn - vilket inte är sant. Men han förstår inte riktigt heller hur allvarlig min problematik är och att jag verkligen jobbar stenhårt med mina rutiner osv för att få vårt liv att fungera.
    Hur ska jag göra? Jag vill såklart lära mig hantera detta men tills dess måste jag väl nångång få säga nej? Eller är det taskigt?
    Hur gör ni andra bonusfamiljer?
    (Mitt barn kommer aldrig oplanerat, mitt ex skulle aldrig fråga då han vet att det skulle ställa till det helt för mig).

• Svar på tråden Svårt för att bonus kommer och går?
  • Anonym (jk)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-08-25 05:58:32 följande:

Men TS, om biomamman är omgift så finns det ju någon hemma hos mamman även när mamman jobbar kväll/natt. Dvs barnet är inte helt ensam hemma hos mamman.

Då handlar det om vilken av bonusföräldrarna som ska ställa upp med barnpassning när biomamman jobbar på sin barnvecka.

Tänkte också på det. Kan inte den andra bonusföräldern passa barnet? Är det för att du är sjukskriven och "ändå är hemma" som hon kommer till er?
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (jk) skrev 2017-08-25 10:49:06 följande:

Du ger dig själv dåligt rykte med det här egoistiska och totalt oempatiska inlägget. Det låter mer som om det är du som behöver växa upp.

Det finns många i tråden som vittnar om att livet blir enklare med ett schema där man meddelar om det blir förändringar.

Du delar uppenbarligen symtombild med TS så jag förstår att du backar upp er gemensamma oempati för ett bonusbarn, istället för att sträva efter att handskas bättre med er egen bristande funktionsförmåga. Att förenkla livet med scheman är inte det folk vänder sig emot, men du har kanske problem med under- och övertolkning av essensen i det som skrivs också.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (jk) skrev 2017-08-24 16:54:09 följande:
    Om min man går hem tidigare från jobbet och jag är hemma så meddelar han mig det så fort han vet att han tänker gå hem. Jag har förstått att alla inte är så noga med sånt i sina hem men vi gör så och det funkar bra. Handlar inte om att inte få komma och gå som man vill, inte heller om att be om lov, handlar enbart om att meddela om en förändring.

Vad synd att du hänger upp dig på att det handlar om hans barn.
    Jösses, du menar på allvar att din man måste meddela innan om han tänker komma hem lite tidigare än tänkt en dag?

Inte för något i världen skulle jag acceptera att inte få komma och gå som jag vill i mitt eget hem, eller att någon av familjemedlemmarna som BOR i huset skulle behöva meddela en av familjemedlemmarna innan att de får lov komma hem.

Så det är egentligen bara DU i er familj som har fritt tillträde till ert hem när du vill, alla andra måste gå genom dig för att "få lov" att komma hem.

Jag hänger upp mig på att det är hans barn eftersom det får konsekvenser för dem som är helt utom deras kontroll. Om du säger nej, vart tar barnet vägen då? Säger du nej till din man om det känns för jobbigt att han kommer hem ett par timmar tidigare än tänkt? Stannar han kvar på jobbet då med begynnande influensa för att du inte orkar med att han kommer hem?

Vilken makt du har skaffat dig i din enorma offerkofta. Har du övervägt att det skulle passa dig bättre att leva ensam om det innebär såna inskränkningar för din familj att bo tillsammans med dig. Tycker du på allvar att det är rimligt?
  • Påven Johanna II
    Anonym (jk) skrev 2017-08-24 16:54:09 följande:
    Om min man går hem tidigare från jobbet och jag är hemma så meddelar han mig det så fort han vet att han tänker gå hem. Jag har förstått att alla inte är så noga med sånt i sina hem men vi gör så och det funkar bra. Handlar inte om att inte få komma och gå som man vill, inte heller om att be om lov, handlar enbart om att meddela om en förändring.

Vad synd att du hänger upp dig på att det handlar om hans barn.
    Jag skulle aldrig välja en partner med ett sådant behov. Jag går hem när jag känner för det, lämnar hemmet när jag känner för det och kommer hem igen helt utan att meddela mig med en enda människa som ingår i min familj och så gör alla andra i familjen också, Skicka sms och förvarna om att man inom kort kommer att anlända till hemmet är mig lika främmande som att jag skulle använda bildstöd för att få min man att begripa sig på tvättstugan eller liknande situationer. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Jösses) skrev 2017-08-25 10:59:35 följande:
    Jösses, du menar på allvar att din man måste meddela innan om han tänker komma hem lite tidigare än tänkt en dag?

Inte för något i världen skulle jag acceptera att inte få komma och gå som jag vill i mitt eget hem, eller att någon av familjemedlemmarna som BOR i huset skulle behöva meddela en av familjemedlemmarna innan att de får lov komma hem.

Så det är egentligen bara DU i er familj som har fritt tillträde till ert hem när du vill, alla andra måste gå genom dig för att "få lov" att komma hem.

Jag hänger upp mig på att det är hans barn eftersom det får konsekvenser för dem som är helt utom deras kontroll. Om du säger nej, vart tar barnet vägen då? Säger du nej till din man om det känns för jobbigt att han kommer hem ett par timmar tidigare än tänkt? Stannar han kvar på jobbet då med begynnande influensa för att du inte orkar med att han kommer hem?

Vilken makt du har skaffat dig i din enorma offerkofta. Har du övervägt att det skulle passa dig bättre att leva ensam om det innebär såna inskränkningar för din familj att bo tillsammans med dig. Tycker du på allvar att det är rimligt?
    Medhåll.
  • Anonym (jk)
    Anonym (Jösses) skrev 2017-08-25 10:59:35 följande:

Här har vi en som inte spar på kränkningar eller drar sig för att ta till härskartekniker. Det vore ju väldigt konstigt om vi i vårt hem skulle rätta oss efter vad du tycker. Jag lägger ingen större vikt vid hur du gör i ditt hem.
  • Anonym (jk)
    Påven Johanna II skrev 2017-08-25 11:01:49 följande:

Jag skulle aldrig välja en partner med ett sådant behov. Jag går hem när jag känner för det, lämnar hemmet när jag känner för det och kommer hem igen helt utan att meddela mig med en enda människa som ingår i min familj och så gör alla andra i familjen också, Skicka sms och förvarna om att man inom kort kommer att anlända till hemmet är mig lika främmande som att jag skulle använda bildstöd för att få min man att begripa sig på tvättstugan eller liknande situationer. 

Oj, vilken liknelse! Vad bra att du och din man är överens om hur ni har det i ert hem, antar att det är därför det funkar mellan er två. Det brukar ju vara viktigt för att det ska fungera, menar jag, att man är överens.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (jk) skrev 2017-08-25 11:26:33 följande:
    Här har vi en som inte spar på kränkningar eller drar sig för att ta till härskartekniker. Det vore ju väldigt konstigt om vi i vårt hem skulle rätta oss efter vad du tycker. Jag lägger ingen större vikt vid hur du gör i ditt hem.
    Om det är nån som nyttjar härskartekniker så är det ju du. Du härskar helt över din närmaste omgivning och skyller på dina svårigheter. Kränkt dig har jag inte gjort, men du kanske är lite känslig för att höra sanningar?

Jag bryr mig mycket om när mäniskor behandlar barn illa, och skriver man på ett öppet forum så får man förvänta sig svar på tal.

Att du skulle rätta dig efter vad jag tycker har jag inga som helst förväntningar om. Jag tror inte att du rättar dig efter nån annans tyckande än ditt eget. Men du borde fundera över vad du utsätter din och din mans familj för och hur det kommer att påverka hans barn att tvingas leva med dina besynnerligheter.

Jag skulle som sagt aldrig acceptera det, att din man gör det är mycket märkligt. Men du är förmodligen en skicklig manipulatör.
  • Anonym (jk)
    Anonym (Jösses) skrev 2017-08-25 11:32:05 följande:

Om det är nån som nyttjar härskartekniker så är det ju du. Du härskar helt över din närmaste omgivning och skyller på dina svårigheter. Kränkt dig har jag inte gjort, men du kanske är lite känslig för att höra sanningar?

Jag bryr mig mycket om när mäniskor behandlar barn illa, och skriver man på ett öppet forum så får man förvänta sig svar på tal.

Att du skulle rätta dig efter vad jag tycker har jag inga som helst förväntningar om. Jag tror inte att du rättar dig efter nån annans tyckande än ditt eget. Men du borde fundera över vad du utsätter din och din mans familj för och hur det kommer att påverka hans barn att tvingas leva med dina besynnerligheter.

Jag skulle som sagt aldrig acceptera det, att din man gör det är mycket märkligt. Men du är förmodligen en skicklig manipulatör.

Och här fortsätter du med mer kränkningar. Det är som sagt inte ovanligt att man i ett hushåll meddelar varandra vad man har för planer, om man går ut, om man är på väg hem. Alla gör inte så. De flesta har dock något slags schema, typ du vet när din man arbetar och om han plötsligt skulle börja arbeta natt så skulle ni diskutera det tillsammans.

Jag vet inte vad du har för hemska bilder i ditt huvud eller vad du får dom ifrån för dina starka reaktioner har inget med mitt liv att göra.
  • sextiotalist
    Anonym (Jösses) skrev 2017-08-25 11:32:05 följande:

Nu behandlar inte ts flickan illa, hon skriver själv att hon tycker om flickan. Men hon har en problematik som gör att det blir väldigt, väldigt jobbigt för henne.
    En viss framförhållning är inte mer än rätt, de flesta brukar trivas med det. Min sambos barn är uppvuxna med detta (hos båda föräldrarna) och de har aldrig haft problem med detta. Min sambo skulle aldrig, när den tiden begav sig, köra över mig med beslut och sambons ex ville att jag skulle vara informerad och inte bli överkörd, vi körde inte över henne heller.
    Det är mer komplicerat när det fler inblandade, men om man gör det till en naturlig sak att informera varandra och även acceptera att det inte alltid fungerar, då blir det inte heller någon större grej av det, ingen behöver känna sig utmanövrerad.

Ja, vi brukar meddela varandra när det avviker från det normala hemma, sonen gjorde det också när han bodde hemma.
  • Ess
    Anonym (jk) skrev 2017-08-25 10:52:31 följande:
    Tänkte också på det. Kan inte den andra bonusföräldern passa barnet? Är det för att du är sjukskriven och "ändå är hemma" som hon kommer till er?
    Han är kanske utav samma åsikt som jag, att barnet har två föräldrar som får ta sitt ansvar, och sysslar med sin hobby eller jobbar om kvällarna. Är han inte hemma så tycker barnet kanske det blir trist eller lite läskigt att va ensam och vill då gärna va hos pappan som kommer hem om kvällarna och ts som alltid är hemma.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2017-08-25 12:21:19 följande:
    Nu behandlar inte ts flickan illa, hon skriver själv att hon tycker om flickan. Men hon har en problematik som gör att det blir väldigt, väldigt jobbigt för henne.
    En viss framförhållning är inte mer än rätt, de flesta brukar trivas med det. Min sambos barn är uppvuxna med detta (hos båda föräldrarna) och de har aldrig haft problem med detta. Min sambo skulle aldrig, när den tiden begav sig, köra över mig med beslut och sambons ex ville att jag skulle vara informerad och inte bli överkörd, vi körde inte över henne heller.
    Det är mer komplicerat när det fler inblandade, men om man gör det till en naturlig sak att informera varandra och även acceptera att det inte alltid fungerar, då blir det inte heller någon större grej av det, ingen behöver känna sig utmanövrerad.

Ja, vi brukar meddela varandra när det avviker från det normala hemma, sonen gjorde det också när han bodde hemma.
    Samma här, kollar alltid av med varann när något avviker från det normala.
Svar på tråden Svårt för att bonus kommer och går?