• Grande Rock

Skolbespisningen drar ner på mängden rött kött, bra eller dåligt

Här i kommun har man i dagarna fattat beslut om att minska ner mängden rött kött i skolbespisningen.

"De stora förändringarna är att rött kött enbart kommer serveras en gång per vecka istället för två. Istället kommer fågel serveras oftare - en gång i veckan istället för en gång i månaden. Utöver det här blir en dag per vecka helt vegetarisk, vilket är en fördubbling jämfört med dagens en gång varannan vecka."

Detta har tagits emot med blandade reaktioner, många tycker det är bra, medan andra tycker det är helt åt pepparn.

Vad tycker du?

Länk till källan: www.ekuriren.se/eskilstuna/klubbat-att-skolan-halverar-kottmangden/
    Att tro är att inte veta
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skolbespisningen drar ner på mängden rött kött, bra eller dåligt
  • Flash Gordon
    Anonym (?) skrev 2017-08-18 15:41:44 följande:
    Rött kött har väl knappast skolbespisningar någonsin serverat? Det är ju svindyrt om man tex skulle servera köttbitar till alla barn. Jag jobbar inom skolan men inte får vi rött kött? Eller menar de med det köttfärs och allt möjligt som råkar komma från nöt?
    Ja, alla sorters kött som kommer från gris, får och ko. Inte bara oxfilé och flintastek utan även köttfärs och grytbitar.
  • Anonym (LOU)
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-19 11:58:38 följande:
    Det är ett väldigt bra upplägg jämfört med hur det ser ut i många andra kommuner, sedan kan det förstås alltid bli ännu bättre.

Här har man för övrigt just klubbat igenom att lägga x antal miljoner per år på att skolmaten ska vara ekologisk samtidigt som man uppenbarligen struntar i att den brister ur näringssynpunkt. Hade man valt att satsa på närproducerat för att gynna kommunens bönder hade jag förstått tänket, men detta gynnar ju varken kommunen, barnen eller miljön. 
    Eftersom skolor är kommunala och begränsas av lagar och regler, så kan man inte bara köpa in närproducerat. Eftersom Sverige är med i EU kan man tex inte ställa krav som "vara producerat inom 5 mil" eftersom alla inom EU i teorin ska kunna vara med och konkurrera om kommunala avtal. Sen är det ju i praktiken inte så att en ungersk köttbonde eller en spansk tomatodlare brukar ge sig in och lämna anbud, men man får iaf inte stänga ute deras möjlighet att göra det.
  • Aniiee
    Anonym (?) skrev 2017-08-18 15:41:44 följande:

Rött kött har väl knappast skolbespisningar någonsin serverat? Det är ju svindyrt om man tex skulle servera köttbitar till alla barn. Jag jobbar inom skolan men inte får vi rött kött? Eller menar de med det köttfärs och allt möjligt som råkar komma från nöt?

Rött kött är ALLT som kommer från kor, grisar, får, getter och div andra landlevande däggdjur. Rött kött är inte lika med en blodig biff, utan ALLT kött som inte är fågel och fisk.

svar Till TS:
    Det låter som att det helt klart varit snedfördelat i Eskilstuna vad gäller rött kött - chark - fisk - fågel - vego.  I mina undersökningar över vad som äts i skolans värld i Sverige är det väldigt många (inte alla) som serverar mer fågel och mer fisk, och mindre rött kött (charken är dock hög på många håll, förmodligen för att det är billigt). Men det är rätt olika på olika håll. Min kommun är inte ett dugg bättre än Eskilstuna....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Egon den stora skrev 2017-08-19 22:01:26 följande:

Dumt och okunnigt.

Kan du motivera det?
  • Kjell 871

Ett bra beslut under förutsättning att andelen processed mat inte ökar, gäller även halvfabrikat och chark.

Jag skulle gärna se ett bra salladsbord som komplement och "veckans soppa", ett brett utbud helt enkelt så barnen alltid har något de tycker om.

Serverar skolorna fullkornsprodukter där sådant alternativ finns?

• Aniiee
    Kjell 871 skrev 2017-08-19 22:09:21 följande:

Ett bra beslut under förutsättning att andelen processed mat inte ökar, gäller även halvfabrikat och chark.

Jag skulle gärna se ett bra salladsbord som komplement och "veckans soppa", ett brett utbud helt enkelt så barnen alltid har något de tycker om.

Serverar skolorna fullkornsprodukter där sådant alternativ finns?

Barn ska vara försiktiga med fullkorn.....

Eskilstuna serverar salladsbuffe och ett vegetariskt alternativ varje dag. vad exakt det vegetariska alternativet består av vet jag inte, men det händer säkert frekvent att det är soppa.
  • Aniiee
    Egon den stora skrev 2017-08-19 22:34:13 följande:
    Ja det kan jag.
    Gör gärna det. Jag är nyfiken på hur du tänker.
  • Kjell 871
    Aniiee skrev 2017-08-19 22:14:59 följande:

Barn ska vara försiktiga med fullkorn...

Skolbespisning och då tänker jag äldre barn och att det då inte är någon fara.
  • Aniiee
    Kjell 871 skrev 2017-08-19 22:56:06 följande:
    Skolbespisning och då tänker jag äldre barn och att det då inte är någon fara.
    Gör ju att diskutera, men ok. Livsmedelsverket har väl satt deras rekommendationsgräns vid 4 år, så kör i vind =)
  • Physalis

Det är bra ifall de fortsätter ha samma budget så att kvalitén ökar på resten av maten. Är det däremot för att spara pengar under täckmanteln av att tänka på hälsa och miljö så är det dåligt.

Korrekturläser som en kratta
  • Tow2Mater
    Physalis skrev 2017-08-20 15:26:07 följande:

Det är bra ifall de fortsätter ha samma budget så att kvalitén ökar på resten av maten. Är det däremot för att spara pengar under täckmanteln av att tänka på hälsa och miljö så är det dåligt.

Och vilket tror du är mest troligt....?
  • Flash Gordon
    Physalis skrev 2017-08-20 15:26:07 följande:
    Det är givetvis en budgetfråga också. Morötter kostar mindre än högrev.

Men spelar det roll om man kan spara pengar samtidigt som "man tänker på miljön"?
  • Egon den stora
    Aniiee skrev 2017-08-19 22:36:07 följande:

Gör gärna det. Jag är nyfiken på hur du tänker.

Att välja bort djur som gått och betat utanför skolan för att istället köpa plågade hönor från Thailand samtidigt som man påstår att man gör det av miljöskäl är väl ett exempel.
  • Physalis
    Tow2Mater skrev 2017-08-21 02:24:19 följande:

Och vilket tror du är mest troligt....?

Det är tyvärr inte så svårt att gissa.
    Flash Gordon skrev 2017-08-21 08:27:03 följande:

Det är givetvis en budgetfråga också. Morötter kostar mindre än högrev.

Men spelar det roll om man kan spara pengar samtidigt som "man tänker på miljön"?

Att tänka på miljön är självklart super men att spara in pengar på mat för små barn som växer, där maten redan är ganska dålig. Är enligt mig superdåligt.
  • Flash Gordon
    Physalis skrev 2017-08-21 09:16:21 följande:
    Att tänka på miljön är självklart super men att spara in pengar på mat för små barn som växer, där maten redan är ganska dålig. Är enligt mig superdåligt.
    Kan de få likvärdig näring för mindre peng är det väl bara till gagn för samhället?

Skolan kommer inte att ha råd att satsa MER på maten framöver och där för är den här vegetariska trenden något de gärna hoppar på. Den kostar mindre.
  • Physalis
    Flash Gordon skrev 2017-08-21 09:26:55 följande:

Kan de få likvärdig näring för mindre peng är det väl bara till gagn för samhället?

Skolan kommer inte att ha råd att satsa MER på maten framöver och där för är den här vegetariska trenden något de gärna hoppar på. Den kostar mindre.

Om de tog samma budget och ökade kvalitén på maten för de pengar som sparas in på dyrt kött hade gagnat samhället enligt mig. Förskolemat och skolmat är en sorglig historia.

Att de inte kommer ha råd låter väldigt oroväckande och jag hoppas att du inte vet vad du talar om.
  • Flash Gordon
    Physalis skrev 2017-08-21 09:42:29 följande:
    Om de tog samma budget och ökade kvalitén på maten för de pengar som sparas in på dyrt kött hade gagnat samhället enligt mig. Förskolemat och skolmat är en sorglig historia.

Att de inte kommer ha råd låter väldigt oroväckande och jag hoppas att du inte vet vad du talar om.
    Alla delar av samhället kommer att bli tvungna att dra åt framöver.

Kommunerna har våldsamma kostnadsökningar från och med ... ganska precis  ... nu ... eftersom staten slutar betala för alla nya innevånare, två år efter deras ankomst till Sverige.

Samhället skulle gagna massvis av om barnen bara fick äta det bästa och finaste, men det har vi inte råd med.

Varje krona sparad på skolmaten kan nu istället gå till nya skolböcker eller till en extra-resurs på rasterna.
Svar på tråden Skolbespisningen drar ner på mängden rött kött, bra eller dåligt