• Pirpana

Nekad igångsättning, störtförlossningar

När jag googlar runt verkar det vara mer regel än undantag om man haft störtförlossning att man sätts igång. Men inte för mig minsann.

1an tog 3h från första känning och 2an tog mindre än en timme. Har 30 min till sjukan och ska hinna få hem barnvakt.

Jag har pratat om igångsättning med bm sen start och nu när det närmar sig har bm kontaktat förlossningen. Blankt nej, det finns inga medicinska skäl. Jag får inte ens träffa en läkare och diskutera saken.

Skiljer det mellan landstingen? Jag kan ju anse att det är skäl att sätta igång om alternativet kan bli att föda i bilen där det är trångt, smutsigt och ingen som kan hjälpa om nåt går fel.

Vad kan jag göra? Lite sent för abort nu. Är jätterädd inför denna förlossning och paniken jag hade i bilen vid förra (när jag kände hur snabbt det utvecklades) vill jag inte vara med om igen. Är också rädd att pappan inte ska kunna vara med och att det måste bli ambulansfärd. Han kan ju inte vara ledig hur mkt som helst OM bebisen skulle komma.

Varför vägrar de hjälpa mig när jag är livrädd? Låter så lätt när man läser i forum om hur man blir beviljad snitt eller igångsättning :( och ja jag är medveten om risker/komplikationer men anser alternativet vara värre..

• Svar på tråden Nekad igångsättning, störtförlossningar
  • Anonym (Snabb förlossning)

Hej!

Jag hade samma rädsla som du! Mina går oxå förbannat fort rent ut sagt! Jag krävde igångsättning fick träffa läkare och fick en tid för ev igångsättning. När vi kom dit v 38 så skulle en kvinnlig läkare känna om jag va öppen ett kallt nej du är inte öppen något! Nähe.. åkte hem igen svin ledsen. En vecka senare vid 4 på morgonen vaknade jag av värkar och vid 05.59 va min bebe ute vi har 50 min till BB. Även om det gick jävligt fort så va det den bästa förlossningen jag haft! Och antagligen kom det igång för den idiotläkaren gjorde nån hinnsvepning.. denna gång ska jag kräva hinnsvepning i v 37 då klunsen vägde nästan 5 kg. Jag tycker att du ska stå på dej du har rätt till ett läkarsamtal. Men det är sjukt svårt att få igenom en igångsättning jag tjatade som Fan oxå..

Bytte bm sista gången o hon tog mej på allvar!:)

Hoppas det går bra för dej o lycka till <3

Anonym (bm) skrev 2017-08-14 08:53:47 följande:

Igångsättning ökar komplikationsrisken, bla för sugklocka, kejsarsnitt och stor blödning. Du har fött snabbt förut så alla förutsättningar finns för att det ska bli bra. Jag skulle skicka dig till förlossningsläkare på önskat sjukhus för en BRA PLANERING istället. Det kan tex vara tätare kontroller mot slutet när man bedömmer livmodertappens mognad för att få en hint. 

Jag håller med men är man snabb på att föda så är det inte så bra att hålla på att reta igång tappen kanske? Sista kontrollen jag va hos bm så vågade hon inte känna och mycket riktigt dagen efter kom klunsen. Jag fick oxå höra att har man fött snabbt o det gått bra så skulle det inte vara nån fara att tex föda i bilen eller hemma själv..
  • LitenBlomma

Är detta nya Sverige? Vi föder ensamma hemma med alla syskonen runtomkring som "hjälp". Eller i bilen med sin man om man har tur.

Vad är nästa grej? Ska det skickas hem sykit till alla havande och spricker man får man tråckla ihop sig själv? Eller ska det bli jämställt, män får göra sterilisering utan bedövning, i bilen?

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
  • Anonym (bm)
    Anonym (Snabb förlossning) skrev 2017-08-14 11:30:56 följande:
    Jag håller med men är man snabb på att föda så är det inte så bra att hålla på att reta igång tappen kanske? Sista kontrollen jag va hos bm så vågade hon inte känna och mycket riktigt dagen efter kom klunsen. Jag fick oxå höra att har man fött snabbt o det gått bra så skulle det inte vara nån fara att tex föda i bilen eller hemma själv..
    Livmodertappen kollas med vaginalt ultraljud. Precis, är du frisk, har en frisk graviditet och fött okomplicerat, då är det sannolikt ingen fara om du skulle föda i bilen. Navelsträng runt halsen har många barn, men den lossas lätt runt huvudet när barnet föds.
  • Anonym (bm)
    LitenBlomma skrev 2017-08-14 11:40:43 följande:

Är detta nya Sverige? Vi föder ensamma hemma med alla syskonen runtomkring som "hjälp". Eller i bilen med sin man om man har tur.

Vad är nästa grej? Ska det skickas hem sykit till alla havande och spricker man får man tråckla ihop sig själv? Eller ska det bli jämställt, män får göra sterilisering utan bedövning, i bilen?

En igångsättning är fel väg att gå också, om man vill ha ett kontrollerat födande.
  • LitenBlomma
    Anonym (bm) skrev 2017-08-15 22:58:18 följande:

En igångsättning är fel väg att gå också, om man vill ha ett kontrollerat födande.

Det är en tolkningsfråga. För mig är ett kontrollerat födande ett övervakat födande. Ingen kan väl få ett kontrollerat födande i den bemärkelsen du syftar på? Misstolkar jag dig? Du får förklara hur du menar.
  • mammatill6
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-13 14:04:56 följande:

Det är precis som de säger, det finns inga som helst medicinska grunder för en igångsättning, oavsett din rädsla. Du behöver få samtala med någon om dina känslor och tankar så du kan hantera det bättre. Igångsättning lär du inte få förrän du går över tiden ett par veckor. Om du nu haft så snabba förlossningar tidigare så lär du ju kunna överleva ytterligare en gång, särskilt om det bara är enstaka timmar! Du kanske ska förbereda dig på att ev behöva föda hemma istället och slippa en massa oro.

Jag blev igångsatt med sista av samma skäl. Men först 5 dagar efter bf. Fick gå på kontroll var tredje dag i slutet för att känna när det började bli moget.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-13 14:04:56 följande:

Det är precis som de säger, det finns inga som helst medicinska grunder för en igångsättning, oavsett din rädsla. Du behöver få samtala med någon om dina känslor och tankar så du kan hantera det bättre. Igångsättning lär du inte få förrän du går över tiden ett par veckor. Om du nu haft så snabba förlossningar tidigare så lär du ju kunna överleva ytterligare en gång, särskilt om det bara är enstaka timmar! Du kanske ska förbereda dig på att ev behöva föda hemma istället och slippa en massa oro.

Vilket jävla korkat svar!
  • Anonym (bm)
    LitenBlomma skrev 2017-08-16 07:37:42 följande:
    Det är en tolkningsfråga. För mig är ett kontrollerat födande ett övervakat födande. Ingen kan väl få ett kontrollerat födande i den bemärkelsen du syftar på? Misstolkar jag dig? Du får förklara hur du menar.
    En födsel kan man inte styra, även om man vet vilken dag och tid det börjar. Det är bara större risk för fler komplikationer om man dessutom sätts igång.
  • LitenBlomma
    Anonym (bm) skrev 2017-08-16 21:34:33 följande:

En födsel kan man inte styra, även om man vet vilken dag och tid det börjar. Det är bara större risk för fler komplikationer om man dessutom sätts igång.

Intressant. Med tanke på ditt nick bm så antar jag att du är barnmorska eller vill få oss att tro att du är barnmorska. Hur som helst så är det en läkare på förlossningen som godkänner en igångsättning och jag litar på att de inte utsätter en kvinna för större risker än nödvändigt. Jag tolkar ditt svar som att det är mer riskfyllt att föda på sjukhus under övervakning än hemma i badrummet? Statistiken säger att det är några procents högre risk för att det avslutas med ks eller instrument. Men det kontra alla barn som inte hade överlevt utanför sjukhuset.... Jag själv och många i min vänkrets hade blivit änglamammor.
    LitenBlomma skrev 2017-08-17 06:45:55 följande:

Intressant. Med tanke på ditt nick bm så antar jag att du är barnmorska eller vill få oss att tro att du är barnmorska. Hur som helst så är det en läkare på förlossningen som godkänner en igångsättning och jag litar på att de inte utsätter en kvinna för större risker än nödvändigt. Jag tolkar ditt svar som att det är mer riskfyllt att föda på sjukhus under övervakning än hemma i badrummet? Statistiken säger att det är några procents högre risk för att det avslutas med ks eller instrument. Men det kontra alla barn som inte hade överlevt utanför sjukhuset.... Jag själv och många i min vänkrets hade blivit änglamammor.

Men även om man har en planerad igångsättning kan det börja innan! Min gjorde det. Tog 2 timmar från första värken tills han va ute. 50 min till lasarettet så även om man har ett datum som jag hade kan bebben få för sej att titta ut innan. Ska jag vara helt ärlig så va denna sista förlossningen den bästa jag haft hann till och med få spinalbedövning. Han inte värka så länge dock men jag hann o jag har inte haft en så bra förlossning med de andra 2. Så till TS även om det går fort kanske denna blir den bästa vem vet:)
  • Anonym (bm)
    LitenBlomma skrev 2017-08-17 06:45:55 följande:
    Jag vet att det är läkare som bestämmer. Men som Bm träffar man kvinnan under graviditet, och en bmär inte okunnig inom området fastän nån annan tar beslut! Jag förespråkar verkligen inte hemfödsel eftersom vad som helst kan hända, även om FORSKNINGEN säger att det är säkert om kvinnan och barnet är friskt och graviditeten normal. Man ska föda där man känner sig trygg. Det handlar ju om vilken risk man vill ta, de som vill föda hemma är rädda för sjukhusets övervakning som kan leda till interventioner.  Andra är rädda för att föda hemma med risk för blödning eller ett barn som fastnar.

Och visst kan ts få igenom en igångsättning med sin bakgrund, men det är synd att det måste till för att man som patient ska känna sig trygg. Alla ska vara välkomna till sjukhuset när man känner sig otrygg hemma. 
Svar på tråden Nekad igångsättning, störtförlossningar