• Bluebulb

    Gravid, smal och snygg!

    Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..
    Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid".Skrikandes Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.
    Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

    Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?

  • Svar på tråden Gravid, smal och snygg!
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-04-05 07:21:58 följande:

    Att referera till andra kvinnor som Jävla Sjöko gör man bara inte. Det är ord som inte får lämna ens mun, än mindre skrivas ner i skrift. 


    Alla kvinnor är olika och speciellt när det kommer till en graviditet. Jag har också fått höra hur liten jag är och min BM har skickat mig på Tillväxt-UL (bebis är precis lagom stor), men skulle aldrig någonsin uttrycka mig som TS gör. Vi kvinnor ska stötta varann om något, oavsett om vi går upp 2, 20 eller 40 kilo under en graviditet. Hoppas du TS skaffat sig en bättre attityd och ett trevligare ordförråd som Mamma. 


    Kram till alla gravida kvinnor därute, vi är grymma oavsett storlek! 


    Om man bör gå upp runt 11-16kg som normalviktig och som överviktig och fet rekommenderas det att man går upp mindre än så.

    Hur tänker du då att man är grym om man går upp 40kg? Det är ju sjukligt och beror då inte främst på graviditeten utan andra svårigheter. Det är heller inget som gynnar barnet eftersom risken för komplikationer är betydligt större som överviktig vid förlossningen.
  • Anonym (Smal)

    Jag är naturligt smal och när jag ör gravid får jag i princip bara en mage och stora bröst. Brösten går säkert upp ett kilo, barnet väger 3 kg vid födsel och sedan får man ju massor med extra vätska och blod, som ju försvinner rätt snabbt efter förlossningen. Moderkakan lär väl väga lite också. 


    men några tre kilo går jag inte upp, snarare 10 kg

    sen får man alltid kommentarer oavsett när man är gravid, antingen är magen för liten eller så är den för stor.

  • Anonym (Sorgligt)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-05 07:35:27 följande:
    Om man bör gå upp runt 11-16kg som normalviktig och som överviktig och fet rekommenderas det att man går upp mindre än så.

    Hur tänker du då att man är grym om man går upp 40kg? Det är ju sjukligt och beror då inte främst på graviditeten utan andra svårigheter. Det är heller inget som gynnar barnet eftersom risken för komplikationer är betydligt större som överviktig vid förlossningen.

    Jag tänker som så att det fanns kvinnor i båda mina gravidgrupper som gått upp ca 40 kg och jag skulle aldrig för mitt liv kalla dessa jävla sjökor! 


    Att det inte är hälsosamt är en helt annan diskussion, det får BM eller ev Obesitas utbildad vårdpersonal diskutera med berörda personer. Och de är förmodligen redan medvetna om att det är en för kraftig viktuppgång och det finns antagligen även bakomliggande orsaker till det.


    Det är inte min uppgift som medmänniska att trycka ner andra kvinnor! Ber man aktivt om råd, visst, men annars ska vi bara hålla käften. Har man inget snällt att säga så kan man lika gärna va tyst! 


     

  • Anonym (v)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-04 16:51:31 följande:

    Haha, trolla mera! 🤭 Din trådstart fick mig att skratta och det är inte ofta jag skrattar naturligt men du fick mig att göra det, så tack! 
    Var glad över att du är såpass gravid, smal och snygg som du skriver att du är, istället för att ta åt dig av andras avundsjuka kommentarer om det! 


    Suck.
  • Anonym (v)
    Anonym (v) skrev 2024-04-05 16:46:26 följande:
    Suck.

    Vem är den kränkta? Vem reagerar starkt? Inte jag.


    Dra upp många gamla trådar och får spunk om någon tycker negativt om detOskyldig


     


    Fröken Allvarligt...

  • Anonym (Mx)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-04-05 16:41:54 följande:

    Jag tänker som så att det fanns kvinnor i båda mina gravidgrupper som gått upp ca 40 kg och jag skulle aldrig för mitt liv kalla dessa jävla sjökor! 


    Att det inte är hälsosamt är en helt annan diskussion, det får BM eller ev Obesitas utbildad vårdpersonal diskutera med berörda personer. Och de är förmodligen redan medvetna om att det är en för kraftig viktuppgång och det finns antagligen även bakomliggande orsaker till det.


    Det är inte min uppgift som medmänniska att trycka ner andra kvinnor! Ber man aktivt om råd, visst, men annars ska vi bara hålla käften. Har man inget snällt att säga så kan man lika gärna va tyst! 


     


    Jag skulle inte kalla någon för en jävla sjöko. Det jag menar är att det inte är grymt att gå upp 40kg, det är långt ifrån en sund viktuppgång vid graviditet. Man får diskutera dessa saker på ett allmänt diskussionsforum.

    Vårdutbildad personal som arbetar med övervikt och barnmorskor har inte på något sätt monopol på denna diskussion. Däremot är det dom som är utbildade för att hantera dessa problem innan och vid förlossning.

    Det enda jag reagerade på var kommentaren att man är grym om man går upp 40kg vid en graviditet. Det tycker jag verkligen inte att man är, men det är min personliga åsikt.
  • Anonym (Sorgligt)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-05 19:14:23 följande:
    Jag skulle inte kalla någon för en jävla sjöko. Det jag menar är att det inte är grymt att gå upp 40kg, det är långt ifrån en sund viktuppgång vid graviditet. Man får diskutera dessa saker på ett allmänt diskussionsforum.

    Vårdutbildad personal som arbetar med övervikt och barnmorskor har inte på något sätt monopol på denna diskussion. Däremot är det dom som är utbildade för att hantera dessa problem innan och vid förlossning.

    Det enda jag reagerade på var kommentaren att man är grym om man går upp 40kg vid en graviditet. Det tycker jag verkligen inte att man är, men det är min personliga åsikt.

    Jag hör vad du säger, men kommentaren var Grym oavsett storlek och som du säkert förstår är det som stör mig att TS tar upp ämnet Body-shaming samtidigt som det är exakt det hon gör mot större kvinnor. Man skulle kunna hålla diskussionen på en mycket högre nivå, utan vidriga kommentarer.


    Att jag nämnde olika kilon var för att förtydliga att vi alla är olika. Och vi har olika förutsättningar psykiskt och fysiskt när vi går in i en graviditet. 

  • Reclaimyourself
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-04-05 20:20:50 följande:

    Jag hör vad du säger, men kommentaren var Grym oavsett storlek och som du säkert förstår är det som stör mig att TS tar upp ämnet Body-shaming samtidigt som det är exakt det hon gör mot större kvinnor. Man skulle kunna hålla diskussionen på en mycket högre nivå, utan vidriga kommentarer.


    Att jag nämnde olika kilon var för att förtydliga att vi alla är olika. Och vi har olika förutsättningar psykiskt och fysiskt när vi går in i en graviditet. 


    Bra skrivet! Det jag reagerade på var att TS beskrev sig som smal, snygg, duktig på det ena och andra sättet och skröt hejdlöst om sig själv. Samtidigt som hon klagade på att hon får kommentarer av andra kvinnor om att hon är just smal och snygg och det är inte ok att kommentera på det sättet. Men skriver sedan skit om andra gravida som är "feta sjökor" och vräker i sig skräpmat, hur dåliga de är och hur bra TS själv är.
  • trollhona
    Bluebulb skrev 2017-08-09 21:22:07 följande:
    Gravid, smal och snygg!

    Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..
    Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid".Skrikandes Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.
    Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

    Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?


    Jag gick upp lite under min första graviditet och fick höra mycket kommentarer från de som var i samma vecka som mig. Kroppar är olika, det är genetiskt, vissa lägger på mer och vissa mindre. Däremot är det ju bra att du äter sunt och inte använder graviditeten som ursäkt att äta massa skräp, det är ju inte bra varken för mamma eller barn.
  • trollhona
    Reclaimyourself skrev 2024-04-05 20:41:30 följande:
    Bra skrivet! Det jag reagerade på var att TS beskrev sig som smal, snygg, duktig på det ena och andra sättet och skröt hejdlöst om sig själv. Samtidigt som hon klagade på att hon får kommentarer av andra kvinnor om att hon är just smal och snygg och det är inte ok att kommentera på det sättet. Men skriver sedan skit om andra gravida som är "feta sjökor" och vräker i sig skräpmat, hur dåliga de är och hur bra TS själv är.
    Tänker att det är väl kontrasten TS belyste, att man får gå upp hur mycket som helst under en graviditet men man får inte behålla sin vikt eller se hälsosam ut. Då kommer elaka kommentarer om det istället. Man kan liksom inte göra rätt som kvinna.

    Tråden är flera år gammal för övrigt så tveksamt om TS läser allas åsikter om henne.
  • Reclaimyourself
    trollhona skrev 2024-04-05 21:12:16 följande:
    Tänker att det är väl kontrasten TS belyste, att man får gå upp hur mycket som helst under en graviditet men man får inte behålla sin vikt eller se hälsosam ut. Då kommer elaka kommentarer om det istället. Man kan liksom inte göra rätt som kvinna.

    Tråden är flera år gammal för övrigt så tveksamt om TS läser allas åsikter om henne.
    Okej, ja jag har undrat vart TS tagit vägen. 😁 

    Jo det med kontrasten förstod jag allt.. men sättet hon beskrev sig själv och hur hon beskrev andra... Oj oj..! Bara rubriken fick mig att haja till när jag såg den i flödet: "Gravid smal och snygg!"  Klart man vart nyfiken på vad det var för skrytmåns som hade en sån rubrik! "Det här blir intressant" tänkte jag. Trodde först att det var en trolltråd när jag läste TS, men det är det tydligen inte? 
    Skriver man på det sättet så är det väl klart att en del kan uppfatta det som att hon bara vill skryta och få uppmärksamhet! Är det bara jag som uppfattar det som en skryttråd skriven av en person med uppblåst ego? 
Svar på tråden Gravid, smal och snygg!