• Anonym (Sorgsen)

Sett avliden person..

Måste få skriva av mig lite samt höra om någon här har något råd/har varit med om samma sak.. Vill inte berätta allt för personligt men jag är 22 år och jag jobbar inom vården. Använder ordet hen i texten då jag inte vill berätta om det handlar om en kvinna eller man.

Igår kväll på jobbet så fick jag bevittna när en person avled/kom in i ett hus där personen troligtvis redan var avliden. Och inte på ett lugnt, insomnande sätt. Jag och min kollega hade besökt denna patient någon timma, ca 3h, innan detta skedde. Patienten bor hemma tillsammans med sin partner. Vid det första besöket var allt som vanligt, patienten var väldigt trött vilket hen dock varit i någon vecka nu. När vi kom på det senare besöket så satt hen fel i sin rullstol, vi kunde inte se hens ansikte. Så vi satte hen rätt i stolen och när vi fick se hens ansikte/överkropp så var hen likblek. Hen hade som "blåmärken"/fläckar som såg ut som blod inuti hyn i pannan och på andra små delar i ansiktet. Hen var alltså blek/lite blåaktig på hela kroppen, hens ögon var öppna och även så hens mun. Vi kunde inte känna någon puls. Så vi ringde efter ambulans som kom och de var där ca en halvtimma och gjorde HLR och massa annat, innan de åkte till akuten med gasen i botten, och idag fick vi veta att patienten avled/troligen var avliden redan där i rullstolen. 

Jag har inte kunnat sova en blund i natt.. Det enda jag ser när jag blundar är hens likbleka stirrande ansikte. Hur kunde det vara precis som vanligt på första besöket och bara nån timme senare, då hen förövrigt endast har suttit på samma plats i sin rullstol, så är hen död? Jag undrar också hur saker och ting verkligen har gått till när vi i personalen inte har varit där, tänker på patientens partner som borde ha larmat/velat sätta upp patienten rätt i rullstolen och inte låtit hen sitta på det sättet sådär länge. Märkte inte partnern av att patienten dog? Höll på att dö? Kvävdes? Inte pratade? VARFÖR larmar man inte? Partnern var knappt ledsen över att patienten höll på/var avliden. Vet att man kanske inte kan förstå vad som verkligen händer om man är chockad, men om ni bara visste lite som jag vet.. Men ska inte säga för mycket, då patientens partner är en väldigt trevlig och säkert innerst inne god människa. Men förstår bara inte hur detta går ihop..

HUR hanterar man något sådant här egentligen? Att jag har sett och rört, samt t.om. pratat med en avliden person innan vi fick se hen och insåg att det var vad jag gjorde... Patienten såg ut som något från en skräckfilm. Känner rädsla men också såklart sorg då patienten var en otroligt fin människa som säkert fått utstå endel. Men kan inte få bort bilden ur mitt huvud, spelar upp den hela tiden mot min vilja.. :(

• Svar på tråden Sett avliden person..
  • Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 12:27:30 följande:
    Man måste göra HRL på boende också (beroende på situation), de man inte skall göra det på finns det dokumenterat 0-HLR på, borde du veta som "sjuksköterska".
    Har jag påstått något annat?
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (SSK såklart!) skrev 2017-08-10 12:37:01 följande:
    Har jag påstått något annat?
    Japp, i ett par inlägg högre upp
  • Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 12:31:50 följande:
    Tycker det framgår ganska tydligt i TS hur hon jobbar. Man kan inte skriva avikelser föränn olyckan är framme eller det uppstår en situation som kunnat bli farlig.
    Det framgår inte vilken roll hon har, det kan vara mobila teamet inom psykiatrin, det framgår inte vilken utbildning, det framgår inte vad hon hade för uppgifter att göra hos vårdtagaren, det framgår inte ålder och sjukdomshitorik. Vårdtagaren kan vara 25 och förståndshandikappad, 35 och förlamad efter olycka, 65 och palliativ, 85 och helt enkelt sjuk och gammal. 

MAN KAN VISST SKRIVA AVVIKELSER, man ska FÖREBYGGA också, inte bara påtala när det redan hänt. Herregud, inte unda på det går utför för vården, med den inställningen.
  • Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 12:38:58 följande:
    Japp, i ett par inlägg högre upp
    Åh, ska vi börja nu igen? Var skriver jag att man INTE SKA påbörja HLR på boenden? 
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (SSK såklart!) skrev 2017-08-10 12:39:33 följande:
    Det framgår inte vilken roll hon har, det kan vara mobila teamet inom psykiatrin, det framgår inte vilken utbildning, det framgår inte vad hon hade för uppgifter att göra hos vårdtagaren, det framgår inte ålder och sjukdomshitorik. Vårdtagaren kan vara 25 och förståndshandikappad, 35 och förlamad efter olycka, 65 och palliativ, 85 och helt enkelt sjuk och gammal. 

MAN KAN VISST SKRIVA AVVIKELSER, man ska FÖREBYGGA också, inte bara påtala när det redan hänt. Herregud, inte unda på det går utför för vården, med den inställningen.
    Inte undra på hur det ser ut i vården när en sjuksköterska inte ens vet hur avikelser fungerar.
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (SSK såklart!) skrev 2017-08-10 12:40:10 följande:
    Åh, ska vi börja nu igen? Var skriver jag att man INTE SKA påbörja HLR på boenden? 
    Men läs ditt inlägg
  • Anonym (Me)

TS prata med din arbetsgivare

• Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 13:54:26 följande:
    Men läs ditt inlägg
    Jag skriver inte att man inte ska. Jag skriver om en bättre värld med andra rutiner. Läs om och läs rätt och var inte så stursk!
  • Anonym (A)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 13:54:09 följande:

Inte undra på hur det ser ut i vården när en sjuksköterska inte ens vet hur avikelser fungerar.

Avvikelser skall även skrivas för sådant som kunde ha hänt. Inte bara när saker redan har hänt.
  • modsey

Ts måste fråga om inte 112 instruerade er i att göra HLR? Att hemtjänst inte har utbildning i det är beklagligt men 112 brukar instruera på telefon i hur man gör om personen inte är medveten och avsaknar andning.

• Anonym (Emilia)
    Anonym (A) skrev 2017-08-10 15:39:43 följande:
    Avvikelser skall även skrivas för sådant som kunde ha hänt. Inte bara när saker redan har hänt.
    Vad var det för svar? Frågan var inte "på vad skriver man avikelser"
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (SSK såklart!) skrev 2017-08-10 14:01:25 följande:
    Jag skriver inte att man inte ska. Jag skriver om en bättre värld med andra rutiner. Läs om och läs rätt och var inte så stursk!
    Du rör allt du, även i denna tråden
  • Anonym (Sorgsen)

Ber om ursäkt för att jag inte svarade igår.. Men jag och min kollega placerade patienten på golvet och min kollega utförde HLR. Är glad att jag var där med just den kollegan som var trygg och säker på hur man skulle göra. 

• modsey
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 13:54:09 följande:

Emilia. Avvikelser ska mycket riktig skrivas även för tillbud som kunnat leda till skada och inte bara om/ när skada skett

Hälsningar sjuksköterska som arbetar med bland annat avvikelser
  • Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-10 17:12:59 följande:
    Du rör allt du, även i denna tråden
    Som sagt, jag har ordning på mig och vet vad jag skriver. Att du Emelia eller Livia eller vad du nu vill kallas inte har förmågan att läsa rätt, det kan inte jag rå för!
  • Anonym (Emilia)
    modsey skrev 2017-08-10 18:13:23 följande:
    Emilia. Avvikelser ska mycket riktig skrivas även för tillbud som kunnat leda till skada och inte bara om/ när skada skett

Hälsningar sjuksköterska som arbetar med bland annat avvikelser
    Ta det med Anonym (SSKsåklart!) istället, det behövs.
  • modsey
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-11 17:57:15 följande:

Fast det är väl det hon skrivet, att det även ska skrivas för tillbud?
  • Anonym (DSK)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2017-08-10 18:12:53 följande:

Ber om ursäkt för att jag inte svarade igår.. Men jag och min kollega placerade patienten på golvet och min kollega utförde HLR. Är glad att jag var där med just den kollegan som var trygg och säker på hur man skulle göra. 

Vad skönt att du hade en trygg kollega med dig! Har ni fått möjlighet att prata med varandra efter händelsen? Nu vet jag ju inte, så jag bara antar att du jobbar inom hemtjänsten? Då borde det finnas en distriktssköterska som är knuten till er, är det någon du skulle kunna prata med?

Om det är första gången någon ut mina hemtjänstgrupper är med på ett dödsfall brukar jag kolla läget med den personen enskilt efteråt, och sen prata lite allmänt i gruppen om hur de känner. Alla är olika, några är jätterädda för döden och döendet medan andra känner sig trygga, men det är viktigt att alla får möjlighet och vågar uttrycka sig.
  • Anonym (...)
    Anonym (DSK) skrev 2017-08-11 18:54:57 följande:

Vad skönt att du hade en trygg kollega med dig! Har ni fått möjlighet att prata med varandra efter händelsen? Nu vet jag ju inte, så jag bara antar att du jobbar inom hemtjänsten? Då borde det finnas en distriktssköterska som är knuten till er, är det någon du skulle kunna prata med?

Om det är första gången någon ut mina hemtjänstgrupper är med på ett dödsfall brukar jag kolla läget med den personen enskilt efteråt, och sen prata lite allmänt i gruppen om hur de känner. Alla är olika, några är jätterädda för döden och döendet medan andra känner sig trygga, men det är viktigt att alla får möjlighet och vågar uttrycka sig.

• Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-08-11 17:57:15 följande:

Du e ju galen på riktigt! Dax att inse att jag är den jag utger mig för att vara och jag har en jäkla massa kunskaper som är högst relevanta för mitt yrke. Lägg nu ner o jaga mig i tråd efter tråd!!!!
Svar på tråden Sett avliden person..