tips för frissigt hår
Har ni några tips på produkter till frissigt, torrt och tjockt hår?
Har ni några tips på produkter till frissigt, torrt och tjockt hår?
Hur ser din rutin ut? Använder du leave-in, vilket schampo, vilket balsam, inpackning samt hur ofta. Tycker att The Body Shops produkter är jättebra, speciellt bananbalsamet, brukar använda det som leave-in, därefter tar jag i lite aloe vera gel och kanske någon droppe arganolja. Har aldrig mer frissigt hår, och den rutinen är suverän för torrt hår.
Men är ditt hår verkligen torrt? Det kan kännas torrt men egentligen behöva struktur och protein, om det blir för mycket protein eller för mycket fukt så kan det kännas torrt oavsett liksom. Håll i ett hårstrå, dra i toppen. Om det stretchas ut innan det går av så är det för mycket fukt (är alltså inte torrt), då behöver du tillföra protein. Om det går av snabbt så behöver du tillföra fukt.
Att veta skillnaden och lära sig när håret behöver det ena och det andra gör stor skillnad på hur håret känns och ser ut.
Jag har visserligen inte tjockt hår men min dotter har det. Vi testade båda två att endast använda balsam ett tag. Jag har fortsatt men hon har slutat, tror det tog för lång tid i duschen för henne. Efteråt tar jag en klick L'Oreal Hot & Sleek, det står att den är perfekt för plattång men den funkar lika bra på att hålla håret lockigt och inte frissigt! T.o.m. dottern har börjat använda den här produkten, hon har annars bara lyssnat på frisören och ibland köpt deras svindyra produkter...
Tack för era råd!