DrömlivetiHD skrev 2017-08-06 12:03:47 följande:
Tack för svar!!
Jag har beräknad BF den 4 april. Har inte funderat på hur mycket tidigare jag vill/behöver gå hem men jag ville ju gärna ha hela sommarlovet betalt så jag slipper ta fp-dagar :) Har man jobbat in semestern om man går i mars någon gång?
Jag förstår inte riktigt vad ni menar med de första 120 dagarna? Och vad är det jag ska ringa mitt lönekontor och fråga?
Kan jag kolla med min chef om jag får gå in och jobba lite innan jul så jag får betalt jullov då också? Pappan kanske kan ta några veckor föräldraledigt innan jul så man kan jobba lite för att få semestern?
I 120 dagar från det att du går på ledighet tjänar du in ferie och semester trots att du inte jobbar kan man säga. Om vi för enkelhetens skull säger att du är ledig from 1 april så börjar du nalla av dagarna och det går åt 30+31+22 =83 dagar vt18. Alltså april+maj+22 dagar i juni tills arbetsåret är slut. Du har full ferie och semester sommaren -18.
Ponera att du är ledig hela läsåret 18/19.
Du har använt 83 av 120 semesterlönegrundande dagar, återstår 37st att utgöra underlag för semester och ferie sommaren -19. Så den sommaren kommer du inte att tjäna in så mycket till. Utan det är där du bör kontakta lönekontoret för att se hur mycket det handlar om.
Så kan du planera uttaget av f-penning så att du har dagar som räcker den sommaren, och vi låtsas att du sen börjar jobba ht-19 igen.
Blev det enklare att hänga med?