Jesper f skrev 2017-08-03 17:46:46 följande:
Jag jobbar bla med rehabiliteringsfrågor, och av dom fall jag känner till, Inns det allt från att man
Vet du vad hon har sjukersättning för i dagsläget? Någon form av ersättning får man naturligtvis under en behandling inom missbruk också, det är inte så att du per automatik hamnar i ett separat system som fråntar dig alla rättigheter - utan du rör dig fortfarande i försäkringskassans ansvarsområde, så teoretiskt behöver det inte hända någonting alls, annat än att hon fortsätter på sjukersättning. Men nivån kan sjunka, beroende på hur lång tid hon gått på den.
Anonym (Kim) skrev 2017-08-03 18:42:35 följande:
Om det är sjukersättning (och inte sjukpenning) hon har så omprövas den inte varje år. Sjukersättning får man "tills vidare" även om det sedan görs en viss kontroll med några års mellanrum. Det är inte någon regelrätt omprövning utan mer att man kollar med den sjuke så att det inte skett någon anmärkningsvärd förbättring. Ingen procedur som är direkt komplicerad och heller inger att oroa sig över.
Jag förstår inte varför din väninna tror att de skulle ta hennes sjukersättning ifrån henne om någon skulle få reda på hennes missbruk eller om hon sökte hjälp för detta? Så går det inte till alls.
Behandlingshem är inte troligt att det beviljas i första skedet då man i princip alltid provar med öppenvårdsinsatser först. Precis som du säger så är behandlingshem en väldigt stor kostnad och det kommer sällan ifråga förrän man provat öppenvård. Det behöver inte vara dåligt för det är många som blir hjälpta av det också.
Tvång kan jag nästan lova att ni kan glömma. Det handlar inte om att Socialtjänsten inte vill se hur allvarligt det är utan att domstolen inte kommer att döm enl LVM i det här fallet. För att det ska ske så krävs väldigt mycket då det är att ta ifrån en människa hennes bestämmanderätt över sitt eget liv. Man ska allvarligt riskera sitt liv akut om det ska komma ifråga och där är inte din väninna än. Dessutom är LVM inte så bra då tvångsvård ofta inte blir så bra. Många sitter bara av sin tid där för att sedan gå ut och missbruka ännu värre.
Det är bättre om man kan motivera personen till att vilja få hjälp. Kanske din väninna blir mer benägen att ta emot hjälp om hon får klart för sig att ingen kommer att ta hennes sjukersättning?
Nu kom jag på vad som nog är hennes oro med sjukersättningen. Det är möjligt att hon får en rejäl sänkning i ersättning. Hennes stress och ångest klassas idag som arbetsskada (vilket den nog är eller var till stor del). Men FK och försäkringsbolag (eller vilka som nu betalar) skulle väl inte vara sena med att se sin chans att minska ersättningen till lägstanivån. Jag tror att hon idag får nära sin lönenivå i utbetalning varje månad.
För flera år sedan hade hon kontakt med en beroendemottagning. Men hon har haft perioder av uppehåll med alkoholen. I övrigt har hon som sagt dolt väl för läkare och myndigheter att hon dricker, så dom tror att hon har slutat. Det är även tveksamt om den äldre läkaren faktiskt rapporterat hur höga doser insomningstabletter han faktiskt skriver ut. Och den andre läkaren vet inte FK att hon har varit hos.
Vet ni om läkare på VC har tystnadsplikt gentemot socialtjänsten? Jag tänker om jag lyckas övertala henne att gå med mig dit och hon får berätta. Hon vill inte berätta så länge som hon riskerar sina pengar. Ja, jag tror att det är mycket det.
Det är fö inte Vårdcentralen som har skött hennes sjukersättningsansökan. Det är den gamle läkaren. Hon är sällan på vårdcentralen. När hon har gått dit (pga hosta eller likn) så har det varit olika läkare varje gång, så ingen har riktigt koll på henne där.