• faglin

Osäker på vilken vecka, vill göra kub-test.

Plussade för några dagar sen. Var helt säker på att jag var gravid och hade rätt, blev streck direkt. Grejjen är att jag är så himla osäker på hur långt gången jag är. Och jag vill gärna göra kubtestet, som väl måste göras innan en viss vecka eller hur det nu var?

Detta är barn nummer tre. I andra graviditeten växte magen sig stor ganska direkt och jag kände mig höggravid större delen av graviditeten. Förväntar mig inget annat i denna graviditet.

Saken är att jag alla tidigare graviditeter (har två barn och har haft missfall) har fått en sån där typ endagars-blödning när mensen sjuke komma, vilket ju fått mig att testa mig och då varit gravid. Nu när jag testade mig så hade mensen uteblivit. Förra månaden hade jag en ovanligt kort menas och jag hajade till på detta men då det var kanske 2,5 dagar och inte bara en så tog jag inget test. Min mage känns väldigt stor för att bara vara i vecka 5-6. Har även fått halsbränna (vilket jag alltid har under graviditet) och denna började komma för några veckor sen.

Är det någon mening att försöka få till ett ul eller liknande så de kan se hur långt gången jag är med tanke på kubtestet eller är det önsketänkande?

• Svar på tråden Osäker på vilken vecka, vill göra kub-test.
  • Meriall

Säg att du inte vet hur långt gången du är så får du nog dateringsultraljud... men varför vill du göra kub och inte nipt? Nipt är ju mycket säkrare...

Är det pga ul:et så gör man ul innan nipt också för att se att man är i rätt vecka... tror man kan göra det efter v 10 eller något.

Svar på tråden Osäker på vilken vecka, vill göra kub-test.