• Anonym (Alkoholist själv)

Ni som haft rejäla alkoholproblem

Har druckit enorma mängder rödvin de senaste åren, detta pga en kris som jag blev djupt deprimerad av. Innan dessa alkoholdränkta fyra år drack jag i det närmaste aldrig, inte ens som ung.

Jag förstår att jag har alkoholproblem, rejäla sådana. Är jag ledig sippar jag lätt i mig 5-6 glas vin på en dag, säkert mer än så ibland. "Märks" aldrig på mig då det drar ut över många timmar och jag har hög tolerans, men likväl.

Minns faktiskt inte när jag hade en dag HELT utan vin - det är ju åt helvete. Jag vill ta tag i detta NU, men ni som haft rejäla problem under en längre tid: hämtade sig kroppen sedan? För nu känns det ju som att jag antagligen redan förstört mig så mycket att jag kan dö typ i morgon, och DET är inte den känslan jag vill ha för då får jag ju mer ångest vilket gör att det blir svårare att sluta.

Berätta gärna om era erfarenheter; hur länge drack ni och hur länge har ni hållit upp? Hur mår ni nu, ni som lyckats sluta?

• Svar på tråden Ni som haft rejäla alkoholproblem
  • OrganiseratKaos

Känner igen mig. Det hände saker som gjorde att jag hamnade i en väldigt djup depression. Så då hände det, jag vände mig till alkohol. Först var det extrema mängder på helgerna. Sen eskalerade det till att jag drack på vissa vardagar på kvällarna till jag däckade. Skötte arbete, umgicks med vänner på lediga dagar. Men sen kommer kvällen och depressionen kommer ikapp. Helgerna var värst, jag fick ångest om jag inte gick ut och drack. Det blev bara värre och värre. Man hamnade hos polisen titt som tätt. Samma skit helg efter helg. Inget kunde stoppa mig från att dricka. Såhär höll det på i kanske 3år. Kan tillägga att jag även var kraftigt överviktig så kroppen mådde inte heller så bra.

Vet inte riktigt vad som hände, men en dag när jag stod och kollade mig i spegeln så tänkte jag bara: "Vad är det du håller på med egentligen? Ska du förstöra ditt liv över det förflutna?"

Jag samlade mod. Bjöd hit mina närmsta vänner. Jag berättade för dom att alkoholen även fanns med i min vardag. Som tur var så var dom väldigt förstående och förstod redan det. Utan deras stöd hade det aldrig gått. Jag hällde ut det jag hade och var fast inställd på att nu får det fan vara nog.

De kommande veckorna var extremt jobbiga. Extremt. Så jag började träna på gym, började gå ner i vikt och inse att lugna helger hemma med nyktra vänner var så mycket bättre.

Jag drack inte en droppe på 8 månader. Nu dricker jag kanske 5-6 gånger om året. Jag köper 6 öl och jag håller mig till det. Även om hjärnan skriker efter mer. För jag vet vad som händer om jag dricker mer.

Jag mår mycket bättre i kroppen nu när alkoholen i stort sett är borta ur bilden. Mina levervärden är bättre också enligt min läkare.

Nu får jag nästan ångest för att jag ska iväg på fest och liknande. Men håller jag mig till mina 6 öl så funkar det hur bra som helst.

Så ge inte upp. Det är inte värt att kasta bort sin framtid pga sitt förflutna.

• klyban
    Anonym (Alkoholist själv) skrev 2017-07-29 13:19:48 följande:
    Har druckit enorma mängder rödvin de senaste åren, detta pga en kris som jag blev djupt deprimerad av. Innan dessa alkoholdränkta fyra år drack jag i det närmaste aldrig, inte ens som ung.

Jag förstår att jag har alkoholproblem, rejäla sådana. Är jag ledig sippar jag lätt i mig 5-6 glas vin på en dag, säkert mer än så ibland. "Märks" aldrig på mig då det drar ut över många timmar och jag har hög tolerans, men likväl.

Minns faktiskt inte när jag hade en dag HELT utan vin - det är ju åt helvete. Jag vill ta tag i detta NU, men ni som haft rejäla problem under en längre tid: hämtade sig kroppen sedan? För nu känns det ju som att jag antagligen redan förstört mig så mycket att jag kan dö typ i morgon, och DET är inte den känslan jag vill ha för då får jag ju mer ångest vilket gör att det blir svårare att sluta.

Berätta gärna om era erfarenheter; hur länge drack ni och hur länge har ni hållit upp? Hur mår ni nu, ni som lyckats sluta?

Ja, tar väl 2-3 veckor så känns det mer normalt igen.
    Min erfarenhet är då av typ solsemester, där man dricker en del varje dag.

Alkohol verkar på GABA-systemet, och alkohol är ångestdämpande.
    Men när man dricker hela tiden, så ökar bara ångesten allt eftersom och kräver mer och mer alkohol att minska denna ångest.
    Vilket betyder att den bara ökar och ökar.
    Även så brukar en del som dricker en del alkohol och har ångestproblematik, att dessa även har nån benzo de äter.
    Benzo verkar även den på GABA-systemet, och delar samma problematik och ökad ångesten desto mer än tar.

Ett sätt och minska alkohol intaget, är att köpa mindre mängd vin.
    Men köpa 2,8% öl, och dricka bara detta efter den mängd du köper.
    Sen finns det andra genvägar, men för få vad detta är kan du inte vara här och få svar på.

hur många meter var det?
Svar på tråden Ni som haft rejäla alkoholproblem