• hggeli

Graviditetsillamående, hjälp?!

Jag fick lergigan mot mitt illamående igår och tyckte det hjälpte första graviditeten men helt ärligt hjälpte ingenting igår och vart astrött kunde knappt hålla ögonen öppna och kände mig nästan sämre. Vad mer finns det??? Vad tycker ni om primperan eller vad det heter? Nån som har nått bra tips??
    Jag står inte ut alltså. Kommer i vågor och är helt sjukt jobbigt. Har inte kräkts, ännu , men är rätt tidigt än ju, vecka 7 (6+0) så det kommer ju säkert bli värre. 

Alla tips är välkomna, hur gjorde ni? Vad fick ni som hjälpte? Jag fattar inte hur jag kunde tycka lergigan hjälpte sist och nu hjälper det inte alls.

Kram <3
  • Svar på tråden Graviditetsillamående, hjälp?!
  • BeccaBus

Lergigan COMP tycker jag hjälpte mer än Lergigan. Jag åt dem och primperan tillsammans en period när det va som värst. Sen fick jag åka in ibland till sjukhus för att få dropp då jag i perioder spydde så mycket att det inte gick att vända själv.

• Jag är bara jag

Lergigan comp. Innehåller tyvärr koffein man bör undvika om man haft flera missfall så jag tordes bara ta en 2 ggr i veckan. Låg resterande dagar.

• hggeli
    Jag är bara jag skrev 2017-07-27 11:09:38 följande:

Lergigan comp. Innehåller tyvärr koffein man bör undvika om man haft flera missfall så jag tordes bara ta en 2 ggr i veckan. Låg resterande dagar.

ok jag har haft ett tidigt missfall kanke inte vågar mig på det då, men läste om lergigan comp . tack för info!
  • Oline

Stackare, graviditetsillamående är hemskt. Led själv av hyperemesis gravidarium (extremt graviditetsillamående) båda mina graviditeter. Spydde flera ggr i timmen dygnet runt från v 6-26 och låg inne på sjukhus i omgångar med dropp för att jag var så uttorkad. Provat ALLT och inget funkade för mig, vidrigt! Ville slänga mig från balkongen och låg på soffan och grät mig genom dagarna pga att jag mådde så fruktansvärt, trodde aldrig det skulle gå över MEN det är värt det när bebisen är ute. Nu är jag gravid i v 5 med tredje barnet och bara väntar på att kräkandet ska börja. Hur som helst har jag läst mycket om graviditetsillamående och pratat med många läkare så här är mina tips;

- Kontakta en bm och kräv att få prova primperan mot illamåendet.

- Ät vitamin b6 för det kan också lindra.

- Clearblue har en slags armband/klocka som man sätter på handleden som lindrar illamåendet för vissa.

- Sug på isbitar eller isglass om du har svårt att få i dig vätska.

- Sov och vila mycket om du kan. Frisk luft lindrar, om man liksom mig blir sängliggande av sitt illamående så öppna fönstren.

Hoppas något hjälper och att det går över fort, det brukar ge sig i v 13-16 någon gång och det är ovanligt att det blir så illa som jag har haft. Och även om man inte tror det, så kommer det att gå över <3 Kram till dig!!

• Jag är bara jag
    hggeli skrev 2017-07-27 11:36:02 följande:
    ok jag har haft ett tidigt missfall kanke inte vågar mig på det då, men läste om lergigan comp . tack för info!
    Nja, ett räknas som "ingenting" vad gäller risk för fler så du törs äta dom du. Jag hade haft 4. Jag ville vara mänska 2 dar i veckan i alla fall så därför tog jag dom.
  • Lina1991

Hej! Är själv i vecka 8 just nu. Har kräkt sedan vecka 6. Allt från 5 gånger per dag till mer än en gång i timmen dygnet runt. Fruktansvärt.

Jag fick samma reaktion på lergigan comp första dagen, helt utslagen och dåsig men kräkte inte. Därefter hjälpte lergigan inte alls. Min räddning har blivit zofran i kombination med lergigan comp. Äcklas och klöker fortfarande av att se/tänka på/lukta allt ätbart som inte är frukt, men om jag sköter tabletterna slipper jag iallafall sova på badrumsgolvet!

• Jag är bara jag
    Lina1991 skrev 2017-07-27 15:08:21 följande:
    Hej! Är själv i vecka 8 just nu. Har kräkt sedan vecka 6. Allt från 5 gånger per dag till mer än en gång i timmen dygnet runt. Fruktansvärt.

Jag fick samma reaktion på lergigan comp första dagen, helt utslagen och dåsig men kräkte inte. Därefter hjälpte lergigan inte alls. Min räddning har blivit zofran i kombination med lergigan comp. Äcklas och klöker fortfarande av att se/tänka på/lukta allt ätbart som inte är frukt, men om jag sköter tabletterna slipper jag iallafall sova på badrumsgolvet!
    Så märkligt, när jag var gravid och mådde illa åt jag ingen frukt alls. Och jag som är banantokig i vanliga fall. Tungan ute Salt ville jag ha! Inget sött ö.h.t, då mådde jag bara sämre. Man får hitta sitt sätt. Glad
  • hggeli
    BeccaBus skrev 2017-07-27 09:59:32 följande:

Lergigan COMP tycker jag hjälpte mer än Lergigan. Jag åt dem och primperan tillsammans en period när det va som värst. Sen fick jag åka in ibland till sjukhus för att få dropp då jag i perioder spydde så mycket att det inte gick att vända själv.

Tack för svar :) hmm ska fundera på vad jag ska be om. Om lergigan ej hjälper tror jag inte comp hjälper heller som är ännu svagare..
  • hggeli
    Oline skrev 2017-07-27 11:40:34 följande:

Stackare, graviditetsillamående är hemskt. Led själv av hyperemesis gravidarium (extremt graviditetsillamående) båda mina graviditeter. Spydde flera ggr i timmen dygnet runt från v 6-26 och låg inne på sjukhus i omgångar med dropp för att jag var så uttorkad. Provat ALLT och inget funkade för mig, vidrigt! Ville slänga mig från balkongen och låg på soffan och grät mig genom dagarna pga att jag mådde så fruktansvärt, trodde aldrig det skulle gå över MEN det är värt det när bebisen är ute. Nu är jag gravid i v 5 med tredje barnet och bara väntar på att kräkandet ska börja. Hur som helst har jag läst mycket om graviditetsillamående och pratat med många läkare så här är mina tips;

- Kontakta en bm och kräv att få prova primperan mot illamåendet.

- Ät vitamin b6 för det kan också lindra.

- Clearblue har en slags armband/klocka som man sätter på handleden som lindrar illamåendet för vissa.

- Sug på isbitar eller isglass om du har svårt att få i dig vätska.

- Sov och vila mycket om du kan. Frisk luft lindrar, om man liksom mig blir sängliggande av sitt illamående så öppna fönstren.

Hoppas något hjälper och att det går över fort, det brukar ge sig i v 13-16 någon gång och det är ovanligt att det blir så illa som jag har haft. Och även om man inte tror det, så kommer det att gå över <3 Kram till dig!!

Stort tack för svar. Jag var gravid tidigare och då mådde jag också som nu. Dvs väldigt illa från vecka 6-12 men bara kräktes ibland.

Men det är nog hemskt att må illa dygnet runt. Att också kräkas flera ggr timman måste vara fruktansvärt. Under så lång tid också. Men har hört att graviditeter kan vara olika så jag hoppas för dig att du slipper det extrema.illamåendet denna gången. Stor kram <3

Och tack för tips. Upptäckt att vila gör väldigt gott. Och konstant ätande i små mängder. Hehe.

Grattis till graviditeten :D
Svar på tråden Graviditetsillamående, hjälp?!