• entillelin

fördelning av vårdnad

Hej!
    Någon som har erfarenhet av regler vid fördelning av gemensam vårdnad?
    Just nu har jag och dotterns pappa i stort sätt 50/50, vilket vi haft sen hon var ca 1 år (nu är hon snart 4).
    Dock har jag fått en känsla av att det främst är hennes pappas nya sambo som spenderar mest tid med dottern. Verkar vara hon som hämtar/lämnar mest på förskolan, det är henne dottern verkar sakna, pratar mer om henne än om pappan osv osv.
    Jag vill verkligen att dottern ska ha en relation med sin far och är glad att vi haft 50/50, även om jag själv saknar henne väldigt mycket, så tycker jag det varit bäst för henne, bra kontakt med båda föräldrarna. Men det känns numer skevt. Jag anser nog ändå det är bättre att tillbringa tid med sina föräldrar än med bonusföräldrar...
    Skulle jag kunna få detta läge till att förskjuta vårdanden lite, dvs att dottern är mer hos mig (som umgås med henne) och minska tiden som hon är hos sin pappa (dvs sin bonusmamma). Borde inte barnet ha mer rätt till umgänge med riktig mamma än extramamma?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon har någon erfarenhet av liknande scenario.

• Svar på tråden fördelning av vårdnad
  • Maya75
    ajnas skrev 2017-07-28 16:57:49 följande:

Jag tänker att du är egoistisk för att jag får uppfattningen att det är för din skull du vill ha barnet mer hos dig, inte för att det är för barnets bästa. Barnet verkar ju ha det väldigt bra med bonusmamman och sin pappa, varför ska du ta ifrån henne det?

Barnet har rätt till båda sina föräldrar ja, men det har ju ditt barn? Om hon istället ska bo hos pappa t ex bara varannan helg blir det ju mindre tid och mindre vardag med pappa än hon har nu.

Jag har själv varit bonusmamma tidigare, och jag var helt klart både drivande och mest ansvarstagande i att barnet skulle vara hos oss (vilket var mer sällan än varannan helg då pappan, min dåvarande sambo, inte var särskilt intresserad). Med ditt resonemang hade det varit bättre för barnet att vara med sin mamma då istället? Isåfall hade ju inte barnet sett något alls av sin pappa.

Jag har även nu en sambo som varit en mycket närvarande bonusförälder till mina barn. De har en väldigt nära relation. Han kan aldrig ersätta deras pappa, som har barnen halvtid, men jag är så glad att kunna ge mina barn tryggheten i att ha många vuxna runt sig som älskar dem. Tycker gemensamt dna är underordnat det.

Nu riktade du dig inte till mig men ja, självklart är det bättre att barnet är hos en engagerad förälder än en oengagerad sådan även om det finns en bra styvförälder. Varför tror styvföräldrar som du att ni gör en god gärning i att pressa fram att barnet ska vara mer hos en oengagerad förälder? Det är klart att det ligger fullt av känslor i att inte vara med sitt barn halva tiden, det är tufft nog när barnen är hos sin andra förälder. Att begära att man ska avstå sitt barn till en styvförälder tycker nog bara den som aldrig varit i situationen som mamma. Klarar inte pappan själv av att vara en engagerad sådan är det förstås bättre att barnet får mest tid med den som vill och kan.
  • Brumma
    entillelin skrev 2017-07-28 15:37:52 följande:

För att enligt lag har väl barnet rätt till båda föräldrarna? Står det nånstans i lagen att barnet har rätt till en relation till bonusförälder?

Ja, jag ska ta upp det till diskussion med honom! Ville se här om någon hade liknande erfarenhet :)

Varför är jag egoistisk? Förklara gärna!

Jo faktiskt.

Det står att barnet har rätt till att ha umgänge med särskilt närstående person (ej förälder) och att vårdnadshavaren är skyldig att tillgodose detta behov. Det kan vara en farmor, moster, kusin eller - en bonusförälder.

Du känns egoistisk som vill frånta barnet tid med ngn som uppenbarligen står barbet nära och även minska barnets tid med pappan - de träffas ju nu sju dagar varannan vecka. Fjorton dagar i månaden. Du vill minska det till kanske fyra dagar i månaden.. Det ÄR egoistiskt.
  • entillelin
    Brumma skrev 2017-07-28 19:09:29 följande:
    Jo faktiskt.

Det står att barnet har rätt till att ha umgänge med särskilt närstående person (ej förälder) och att vårdnadshavaren är skyldig att tillgodose detta behov. Det kan vara en farmor, moster, kusin eller - en bonusförälder.

Du känns egoistisk som vill frånta barnet tid med ngn som uppenbarligen står barbet nära och även minska barnets tid med pappan - de träffas ju nu sju dagar varannan vecka. Fjorton dagar i månaden. Du vill minska det till kanske fyra dagar i månaden.. Det ÄR egoistiskt.
    Okej. Så om en farmor vill ha vårdnad så måste man ge henne det eller...?

Om vi säger så här då, om han i dagsläget träffar dottern 1h varje vardag och kanske 8h varje dag på helgen (pga stort sömnbehov samt tidskrävande fritidsintresse) ger detta 21 timmar. Blir i månaden 42 timmar.

Om man istället skulle fördela om det till två långhelger i månaden, kanske torsdag-måndag, där han har större möjlighet att prioritera henne skulle det kanske ge
    2h varje vardag = 6h, och 10h varje helgdag = 26h, och två gånger i månaden = 52 h.

Man skaffar faktiskt inte barn för att sen låta någon utomstående ta hand om henne.

Tycker inte det är egoistiskt att anse att barnet i första hand ska tillbringa mest tid med biologiska föräldrar om möjligt.
  • Tow2Mater
    entillelin skrev 2017-07-28 19:27:51 följande:
     Om vi säger så här då, om han i dagsläget träffar dottern 1h varje vardag och kanske 8h varje dag på helgen (pga stort sömnbehov samt tidskrävande fritidsintresse) ger detta 21 timmar. Blir i månaden 42 timmar.

Om man istället skulle fördela om det till två långhelger i månaden, kanske torsdag-måndag, där han har större möjlighet att prioritera henne skulle det kanske ge
    2h varje vardag = 6h, och 10h varje helgdag = 26h, och två gånger i månaden = 52 h. 

Hur kan "8h varje dag på helgen" nu bli 10h varje helgdag? Menar du hans sömnbehov eller fritidsintresse minskar?
  • entillelin
    Tow2Mater skrev 2017-07-28 19:31:14 följande:

Hur kan "8h varje dag på helgen" nu bli 10h varje helgdag? Menar du hans sömnbehov eller fritidsintresse minskar?
    Ja, jag menar att han förhoppningsvis kanske prioriterar tiden annorlunda när han träffar henne vid förre tillfällen.
  • Tow2Mater

För nån att trycka in 2 timmar en måndag morgon innan fsk, även om man skulle ge det 100% prioritet, verkar väl optimistiskt.

• entillelin
    Tow2Mater skrev 2017-07-28 19:50:49 följande:

För nån att trycka in 2 timmar en måndag morgon innan fsk, även om man skulle ge det 100% prioritet, verkar väl optimistiskt.

Öh... eller så tar man två timmar efter???
  • Brumma
    entillelin skrev 2017-07-28 19:27:51 följande:

Okej. Så om en farmor vill ha vårdnad så måste man ge henne det eller...?

Man skaffar faktiskt inte barn för att sen låta någon utomstående ta hand om henne.

Tycker inte det är egoistiskt att anse att barnet i första hand ska tillbringa mest tid med biologiska föräldrar om möjligt.

Än en gång - vårdnad och umgänge är två vitt skilda saker..

Och BARNET har rätt till umgänge ned NÄRSTÅENDE. Så Ja, har farmor varit särskilt nära barnet ska man som vårdnadshavare enligt lag se till att barnet får regelbundet umgänge med farmor. Tillgodoser man som vårdnadshavare inte barnets behov av umgänge med närstående kan den närstående via socialtjänsten få en dom på umgänge.

VET Du att han träffar dottern en timme om dagen? Har han sagt det rakt ut, eller är det ngt du räknat på själv?

Minskar du dagarna försvinner den vardagliga kontakten och den är nog så viktig.

Nej, man skaffar inte barn för att låta en utomstående ta hand om barnet (du lämnar inte på förskola antar jag?). Men man kanske som familj väljer att dela ansvaret efter hur just ens egen familjesituation ser ut. Just ditt barns bonusmamma är ju uppenbarligen inte längre en "utomstående" utan en av barnets familjemedlemmar.
  • ajnas
    Maya75 skrev 2017-07-28 17:09:58 följande:
    Nu riktade du dig inte till mig men ja, självklart är det bättre att barnet är hos en engagerad förälder än en oengagerad sådan även om det finns en bra styvförälder. Varför tror styvföräldrar som du att ni gör en god gärning i att pressa fram att barnet ska vara mer hos en oengagerad förälder? Det är klart att det ligger fullt av känslor i att inte vara med sitt barn halva tiden, det är tufft nog när barnen är hos sin andra förälder. Att begära att man ska avstå sitt barn till en styvförälder tycker nog bara den som aldrig varit i situationen som mamma. Klarar inte pappan själv av att vara en engagerad sådan är det förstås bättre att barnet får mest tid med den som vill och kan.
    Mina barn har en alldeles fantastisk och närvarande, engagerad bonusmamma, och jag känner inte att jag behöver tävla med henne om vem som är viktigast för barnen. Jag vet att det är jag, som burit barnen och varit deras primära anknytningsperson. Men det betyder inte att hon inte är viktig för dem och att tiden de spenderar med henne är mindre värdefull.

Nu råkar mina barn ha en engagerad pappa, men jag skulle ändå tycka att det var bättre för barnen att vara regelbundet i hans hem, i hans vardag, i hans närhet, även om det skulle vara hans sambo som var mest engagerad, än att de inte skulle träffas. Att de kände sig hemma, välkomna och älskade är förstås en förutsättning. Och det kan jag lova dig att min tidigare bonusson gjorde, även om hans pappa tenderade att hålla sig i bakgrunden.
  • entillelin

Okej!
    Tack för allas input!

Troligen skulle jag nekas annan fördelning av boende/umgänge om jag drev detta vidare.
    Ty barnet har i stort sätt samma rättighet till umgänge med bonusförälder om det gör att barnet får umgås åtminstone nån timme med sin pappa. Viktigast för ett barn är alltså inte rätten till sina föräldrar.

• Brumma
    entillelin skrev 2017-07-28 21:31:01 följande:

Okej!

Tack för allas input!

Troligen skulle jag nekas annan fördelning av boende/umgänge om jag drev detta vidare.

Ty barnet har i stort sätt samma rättighet till umgänge med bonusförälder om det gör att barnet får umgås åtminstone nån timme med sin pappa. Viktigast för ett barn är alltså inte rätten till sina föräldrar.

Jo. Barnets rätt till båda sina föräldrar är viktigast. Och just därför är din tid med barnet inte viktigare än pappans, även om den är sammanflätad med tid med bonusföräldern.
  • entillelin
    Brumma skrev 2017-07-28 21:36:22 följande:
    Jo. Barnets rätt till båda sina föräldrar är viktigast. Och just därför är din tid med barnet inte viktigare än pappans, även om den är sammanflätad med tid med bonusföräldern.
    Och detta vet du är juridiskt hållbart? Vilken källa på det?
    Nyfiken då du verkar ha stor kunskap i ämnet!
  • WiJu
    entillelin skrev 2017-07-28 21:31:01 följande:

Okej!

Tack för allas input!

Jag är bonusförälder, plus mamma till två gemensamma barn.

Jag förstår precis hur du känner och håller med om dina tankar. Problemet är väl att bevisa hur det är om han inte tycker som du. Jag skulle inte heller tycka att mina bonusbarn skulle vara mycket med mig om mamman hade velat ha tiden. Eller om mina barn i framtiden skulle få en bonusmamma som tog hand om barnen istället för pappa. Nu har vi det inte alls som er? Men förstår vad du menar.

Är det så att pappan slutar senare och hon tar ett par timmar innan han kommer hem så är det en annan sak förstås.

Att hon har en bra relation med bonusmamma är ju toppen iaf.
  • Brumma
    entillelin skrev 2017-07-28 21:51:55 följande:

Och detta vet du är juridiskt hållbart? Vilken källa på det?

Nyfiken då du verkar ha stor kunskap i ämnet!

Jag har inte sagt att jag vet hur det skulle gå om du förde det till domstol? Tvärtom har jag sagt att du har möjlighet att göra det..

Det jag HAR skrivit som är juridiskt är vad som st0r i föräldrabalken - barn har rätt till båda sina föräldrar. Barn har även rätt till umgänge med närstående.

Källan heter Föräldrabalken.
  • entillelin
    WiJu skrev 2017-07-28 21:55:20 följande:
    Jag är bonusförälder, plus mamma till två gemensamma barn.

Jag förstår precis hur du känner och håller med om dina tankar. Problemet är väl att bevisa hur det är om han inte tycker som du. Jag skulle inte heller tycka att mina bonusbarn skulle vara mycket med mig om mamman hade velat ha tiden. Eller om mina barn i framtiden skulle få en bonusmamma som tog hand om barnen istället för pappa. Nu har vi det inte alls som er? Men förstår vad du menar.

Är det så att pappan slutar senare och hon tar ett par timmar innan han kommer hem så är det en annan sak förstås.

Att hon har en bra relation med bonusmamma är ju toppen iaf.
    Skönt med någon som tänker ungefär lika! Tack!
  • Maya75
    Brumma skrev 2017-07-28 21:56:23 följande:

Jag har inte sagt att jag vet hur det skulle gå om du förde det till domstol? Tvärtom har jag sagt att du har möjlighet att göra det..

Det jag HAR skrivit som är juridiskt är vad som st0r i föräldrabalken - barn har rätt till båda sina föräldrar. Barn har även rätt till umgänge med närstående.

Källan heter Föräldrabalken.

Fast rent rättsligt så handlar detta inte på något sätt om barnets rätt till umgänge med sin styvmamma. En sådan situation skulle kunna uppstå om styvmamman och pappan separerar eller skiljer sig. Varken styvmamman eller pappan kan starta eller vinna en tvist med hänvisning till att barnet behöver tid med sin styvmamma som sammanbor med pappan.

Däremot kan det vara så att om styvmammans hjälp möjliggör barnets umgänge med pappan så kan en rätt döma till växelvist boende i detta läge.

Du har ofta rätt men fel i dina svar Brumma. Du hänvisar till bra källor och fakta men tolkar dem galet. I det här fallet är barnets rätt till umgänge med styvmamman ingen fråga.
  • entillelin
    Maya75 skrev 2017-07-28 22:32:26 följande:
    Fast rent rättsligt så handlar detta inte på något sätt om barnets rätt till umgänge med sin styvmamma. En sådan situation skulle kunna uppstå om styvmamman och pappan separerar eller skiljer sig. Varken styvmamman eller pappan kan starta eller vinna en tvist med hänvisning till att barnet behöver tid med sin styvmamma som sammanbor med pappan.

Däremot kan det vara så att om styvmammans hjälp möjliggör barnets umgänge med pappan så kan en rätt döma till växelvist boende i detta läge.

Du har ofta rätt men fel i dina svar Brumma. Du hänvisar till bra källor och fakta men tolkar dem galet. I det här fallet är barnets rätt till umgänge med styvmamman ingen fråga.
    Tack för en bra förklaring!
  • Brumma
    Maya75 skrev 2017-07-28 22:32:26 följande:

Jag svarade på frågan "Står det nånstans i lagen att barnet har rätt till en relation till bonusförälder?"

Inte att barnet i det går fallet har rättslig rätt till sim bonusmamma.

Du påstår att jag tolkar saker fel. Förstår att du tycker det när du tolkar in saker jag inte skriver. Utgå gärna från det jag skriver istället för det du tror dig läsa mellan raderna :)
Svar på tråden fördelning av vårdnad