fördelning av vårdnad
Hej!
Någon som har erfarenhet av regler vid fördelning av gemensam vårdnad?
Just nu har jag och dotterns pappa i stort sätt 50/50, vilket vi haft sen hon var ca 1 år (nu är hon snart 4).
Dock har jag fått en känsla av att det främst är hennes pappas nya sambo som spenderar mest tid med dottern. Verkar vara hon som hämtar/lämnar mest på förskolan, det är henne dottern verkar sakna, pratar mer om henne än om pappan osv osv.
Jag vill verkligen att dottern ska ha en relation med sin far och är glad att vi haft 50/50, även om jag själv saknar henne väldigt mycket, så tycker jag det varit bäst för henne, bra kontakt med båda föräldrarna. Men det känns numer skevt. Jag anser nog ändå det är bättre att tillbringa tid med sina föräldrar än med bonusföräldrar...
Skulle jag kunna få detta läge till att förskjuta vårdanden lite, dvs att dottern är mer hos mig (som umgås med henne) och minska tiden som hon är hos sin pappa (dvs sin bonusmamma). Borde inte barnet ha mer rätt till umgänge med riktig mamma än extramamma?
Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon har någon erfarenhet av liknande scenario.