• Dalens

När våga ni handla era första bebissaker

När vågar man börja handla bebis saker? Berätta när ni har börjat..

• Svar på tråden När våga ni handla era första bebissaker
  • GAndrea

Så fort vi plussade köpte vi en kaninnalle från Bukowski som fick följa med till BB. (Hade vi fått missfall så hade vi ju behållt nallen till nästa barn och även kanske berättat om missfallet) Vid första ultraljudet (v12, privat) köpte vi första bodyn och vid RUL köpte vi koftan som dottern åkte hem i. Efter v30 köpte vi det mesta utspritt över tiden. Vi åkte aldrig iväg och "storhandlade". Dottern har två sysslingar som är ett år resp två år äldre så vi fick väldigt mycket begagnat, vagn, bilstol, skötbord och kläder. Så vi köpte faktiskt inte så mycket.

• Dalens
    GAndrea skrev 2017-07-22 11:56:47 följande:

Så fort vi plussade köpte vi en kaninnalle från Bukowski som fick följa med till BB. (Hade vi fått missfall så hade vi ju behållt nallen till nästa barn och även kanske berättat om missfallet) Vid första ultraljudet (v12, privat) köpte vi första bodyn och vid RUL köpte vi koftan som dottern åkte hem i. Efter v30 köpte vi det mesta utspritt över tiden. Vi åkte aldrig iväg och "storhandlade". Dottern har två sysslingar som är ett år resp två år äldre så vi fick väldigt mycket begagnat, vagn, bilstol, skötbord och kläder. Så vi köpte faktiskt inte så mycket.

Å man blir ju så sugen att börja handla nu men man är ju ändå så rädd, plus att jag har ingen jag kan ärva ifrån så rent ekonomiskt så vore det skönt att sprida ut det....
  • svartafåret
    Dalens skrev 2017-07-22 12:22:31 följande:

Å man blir ju så sugen att börja handla nu men man är ju ändå så rädd, plus att jag har ingen jag kan ärva ifrån så rent ekonomiskt så vore det skönt att sprida ut det....

Vilken vecka är du i? Jag tycker man kan handla när man vill det är ju trots allt ett barn man väntar och inte ett missfall:) skulle det höna något kan man ju spara till nästa barn eller sälja det.
  • Dalens
    svartafåret skrev 2017-07-22 12:55:41 följande:

Vilken vecka är du i? Jag tycker man kan handla när man vill det är ju trots allt ett barn man väntar och inte ett missfall:) skulle det höna något kan man ju spara till nästa barn eller sälja det.

Jag är i 8+3, men jag är 35 å det här är mitt första, efter lång ofrivillig barnlöshet, så det här känns ju hur stort som helst för mig
  • princess77

Jag väntar nr 2 efter 6 långa år så jag vågade börja handla först efter kub ultraljudet. Så ca vecka 13. Är i vecka 20 nu och har forfarande bara köpt några plagg,en filt och en leksak.

• alade

Jag köpte det första (och hittills enda) i v 8, när jag såg att en bärsjal jag ville ha började ta slut. Efter att jag beställt min försvann den helt från webshopen. Annars hade jag nog väntat till efter KUB.

Började sticka små bebissaker redan för ett år sedan, nån grej ibland för att hålla peppen genom ofrivillig barnlöshet.

• Tino

Vi är också gravida efter oftivilligt barnlöshet. Vi vågade oss på att köpa en liten sak per vecka. En body, en mössa, en napp osv. direkt efter vul i v 9. Vi väntar med att inhandla stora saker efter rul. En sak per vecka känns lagom för oss.

• Jsv17

Några få plagg på rea innan rul (v.16 typ) nu efter rul gick vi all-in; beställde vagn, har köpt kläder, börjat renovera barnrum osv. Klart saker kan gå fel fortfarande men nån gång måste man ju börja våga tro att det ska gå bra.

Handla när det känns rätt för dig, jag hade ett MA i v.11 2012, då hade jag handlat en del saker, och för mig var det en viktig del i sorge-processen att få vika undan dem i en låda, det blev som en liten ceremoni och avsked vilket jag kände hjälpte, så ångrade inte alls att jag handlat lite saker. Nu väntade vi för att vi bestämde tillsammans att vi skulle vänta och har hittills gjort alla inköp tillsammans Eller som min man säger, du bestämmer jag betalar hahaha

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Mullvaden

Jag är i vecka 14 nu, precis köpt den första saken: en skötväska.

Men jag kommer nog att vänta till efter RUL innan jag börjar köpa mer eller kolla upp var jag får tag på saker och förmodligen framåt vecka 30 innan jag verkligen vågar börja köpa/skaffa det som behövs.

Har ett MA i vecka 6 i bagaget, så jag är livrädd att det ska gå fel igen.

• Jag är bara jag

Började väldigt sent. Många års barnlöshet och behandlingar och missfall gjorde att jag inte trodde på det. Köpte nog inget före v.25, det mesta efter v.30 och på slutet.

• Mor till Ella

Efter ett MA i vecka 12 i höstas har jag sagt att inget handlas förren efter RUL i vecka 18-19. Men att kolla på saker klämma och känna kan jag göra redan nu. Då är jag inte gravid än.

• Dalens

Jag tror jag väntar lite även om jag skulle kunna tänka mig att handla någon sak...... för nog kliar det i fingrarna. O man kan ju inte gå å va inställd på det värsta.

• Physalis

Köpte en pjamas någon gång efter v 12. Sen mer utspritt. Hade ingen direkt plan men det kändes så overkligt att det ens fanns en bebis, så det var mest konstigt att handla bebissaker i början.

Ett tips är att om du ska köps nya kläder så köp ett par veckor innan iaf så kan du tvätta dem flera gånger innan bebisen ska ha på sig dem.

Nästa gång kommer jag läsa på om vilken vagn och andra dyra saker jag vill ha tidigt i gravidititeten så att jag kan hålla utkik efter reor t ex vid black friday.

Korrekturläser som en kratta
  • _Lini

Köpt första klädesplagget och en skötväska nu i v20.

Vill köpa barnvagn då vi hittat en till bra pris innan 2018 års modellerna kommer men sambon vill vänta.

• Anotherone

Det första vi köpte var märkligt nog vagn.Det var redan kring v10 men dels hade jag gjort ett ul i v 8 där allt såg bra ut och hjärtat slog. Dels ville vi ju ha barn så om det inte hade gått vägen (vilket det gjorde, jag har en 9 v liten plutt här hemma nu) så hade vi ändå behövt en vagn. Vi köpte den begagnad av makens kompis och lade direkt upp den på vinden och där stod den till någon månad före bf.

Första plaggen köpte vi efter KUB när vi skulle berätta för blivande storebror <3

• Smka

Min mamma köpte första kläderna kan ha varit i v12 men kommer inte riktigt ihåg. Det första vi köpte var nog faktiskt vagn. Vi köpte på rean ett par veckor efter rul. Vagnen hade en slags garanti så vi fick lämna tillbaka den om något skulle hända bebisen. Annars tänker jag att man kan köpa om man känner för det eller om man ser något gulligt. Skulle det mot förmodan hända något så försöker de flesta ju på nytt.

• Snuttis2

Då vi förlorat två graviditeter innan så väntade vi länge! Började planera efter kontrollen i v 20 men handlade nog först runt v 28 o då var det vagn för att inte få problem med leveransen!

Svar på tråden När våga ni handla era första bebissaker