• Linae86

Vill bli gravid men ammar

Sonen på snart 2 år natt-ammar fortfarande. Har försökt ett par månader nu att bli gravid igen men det tar sig inte och jag misstänker det beror på amningen. Har försökt sluta men sonen är inte redo än. Finns det något annat jag kan göra för att öka chanserna?! Vad är det som gör att det kan vara svårare att bli gravid vid amning? Mensen är tillbaka och jag märker av ägglossning tydligt.

• Svar på tråden Vill bli gravid men ammar
  • BeccaBus

Men det är väl så att amningen kan skjuta upp ägglossningen bara så har den kommit igång så borde du vara fertil!

• Annelie 76

Om du har äl och mens så hindrar inte amningen nånting. Men det tar ju i genomsnitt 7-12 månader innan det tar sig.

• Linae86

Men jag har hört att många har svårt att bli gravida när de ammar. Kan det bero på hormoner? Slemhinnorna där nere, att det inte fäster eller något? Jag har innan blivit gravid jättesnabbt men inte denna gång.
    Mensen denna gång var superkonstig och jag har mått dåligt så tog ändå ett test i morse men som var negativt såklart :(

• EpicNurse

Har du fått tillbaka mensen så har du ju också ägglossning. Så då hindrar inte amningen.

Ett Par månader är ingen tid alls, oavsett hur lätt du har blivit gravid tidigare! Det är bara att fortsätta försöka!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Vill bli gravid men ammar