• FruFalk

Planerar graviditet hösten 17

Hej!

Vi kan nu äntligen skaffa barn i o med att jag avklarat utbildning o fixat jobb! Alla mina vänner har fått barn o nästa sommar fyller jag 30, har väntat i flera år på att äntligen få bli mamma!!

Jag funderar lite över hur lång tid det kan tänkas ta innan ppillerna är ute ur kroppen, jag har ppiller utan östrogen o min mens är tämligen oregelbunden o liten. Jag vet att det är oerhört individuellt ang. Hur fort man blir gravid, men dela gärna med er av egna erfarenheter samt om ni har några tips på att gravida fortare ????

• Svar på tråden Planerar graviditet hösten 17
  • gruvan

Vad kul! Sluta med p-piller redan nu om du inte har det och kör med kondom tills det är dags att börja försöka. För jag förstod det som att ni ska börja försöka i höst. Hur som helst, det är jätteolika hur lång tid det tar för kroppen att hitta tillbaka efter man använt preventivmedel. Många blir gravida direkt och för andra tar det några månader innan mensen kommer igång. När väl äl har kommit igång är det normalt att det tar 1 år innan man blir gravid så deppa inte ihop om ni försökt i ett halvår och inger händer. Chansen att faktiskt bli gravid när man prickar äl är ca 20% i din ålder. Börja ät folsyra redan nu. Ha sex varannan dag så kommer ni garanterat pricka äl. Annars finns det inte så mycket att göra för att bli gravid fortare. Det tar den tid det tar. Du kommer säkert få en massa tips på knep för att bli gravid snabbare och vill du prova dem så gör du. Blir du gravid är det ändå bara en tillfällighet. Blir du dock inte gravid och tiden går kommer antagligen alla dessa metoder göra att det känns ännu värre att du inte blivit gravid än. Så ligg bara på och njut av varandra istället för att stressa upp dig över metoder och äl-tester är mitt tips! :)

När jag blev gravid första gången var det på första försöket. Tog ut p-ringen och väntade in första "riktiga" mensen som kom efter en, för mig, normal cykel och sen blev jag gravid. Efter första barnet började jag med p-ring igen och slutade på samma sätt som innan första barnet när vi bestämde oss för att vi ville ha ett till barn. Andra graviditeten tog dock några månaders försök och sen fick jag mf i v 7. Efter mf tog det tre månader så blev jag gravid igen och den gången slutade det bra. Så det kan vara olika för samma person också.

Lycka till!

• FruFalk

Hej o tack gruvan för dina tips o tillgivande av erfarenheter! Smart att redan nu börja vänja kroppen med normala hormonnivåer! Planerar att sätta igång i september sen får vi se när det hela bär frukt så att säga ????

Svar på tråden Planerar graviditet hösten 17