• tuntemattomana

    Är det så här när man pottränar?

    Vi har just börjat potträna dottern 2,5 år.
    Hon vill gärna ha trosor och verkar vara stolt över dem.
    Vi har sagt att nu kissar man på pottan, inte i blöjan och hon verkar acceptera.
    Nån enstaka gång har hon försökt hinna ta på sig en blöja eller hinna till pottan när hon behövt kissa men inte hunnit. Det har blivit en del olyckor men vi har sagt att det gör inget fast hon verkar nedslagen.
    Vi påminner om att gå på pottan och flyttar med den runt i alla rum.

    Det har gått bra men nu har hon börjat bli arg på pottan och vill inte sitta på den.. Hon vill inte ha blöja heller. Hon sitter oftast bara på pottan om vi mutar henne!
    Ska vi fortsätta muta så hon kissar i pottan eller ska man låta henne säga nej vid påminnelse så att hon kissar på sig?

    Svårt att veta hus man ska gå till väga..

  • Svar på tråden Är det så här när man pottränar?
  • blomman 2

    Hej! Jag skulle använda byxblöja på dottern eftersom hon känner sig avigt inställd på att gå/ hinna med till pottan. Skulle förklara att det är för hennes skull så hon inte blir lessen ifall hon inte hinner på pottan,toaletten,att det är som en cystornas. Jag skulle även ha trosorna över byxblöjan så att hon ändå känner att hon är stor och värd att ha dem. Jag skulle börja med att sätta henne på pottan varje morgon när hon vaknar,innan utevistelse. Alternativt efter frukost och innan utgång. Sedan likadant före/efter lunch och innan utgång. Likadant före/efter lunch samt innan sänggående. Hon kommer kanske att streta emot men bli glad för hennes skull varje gång det lyckas. Det ÄR kämpigt med barn med stark vilja,men håll ut och gläd dig för minsta lilla utveckling och belöna det med något hon tycker om. Även glass/godsak är en belöning ifall det är något som hon tycker är extremt svårt vilket det är för många barn. Fixa även en liten bok-korg på toaletten dom endast ska vara där,små pixi-böcker är perfekt! Då kanske hon kan koppla av och släppa på kontrollen. Gör inte så stor affär av det hela,ta henne till toaletten,be henne sätta sig på pottan och ta ner bok-korgen och be henne ropa när hon är klar. Har hon inte gjort något,fine,kanske nästa eller nästa....ge inte upp men försök att vara nöjd med att hon bara sitter på pottan och kanske med blöjan på och med en bok i handen,det kommer.

  • AnkiC

    Om det gått så bra att hon känner när hon behöver kissa så är det bra att fortsätta. Då har hon mognaden inne. Sen är det ju viljan som ska till. Om hon inte vill ha potta kan ni kanske köpa en fin sittring till toaletten? Tvinga ska man ju aldrig men prova att locka med lite entusiasm. Lite mutning tror jag inte skadar heller. När hon väl fått in rutinen kommer hon nog gå självmant utan mutor.

  • tuntemattomana

    tack för svar och råd!

    Tänker att ha på henne blöjan igen blir som ett steg tillbaka.. På morgonen kissar hon alltid på pottan.

    Hur gör man när man ska åka iväg då?
    Vi kör med blöja då men då blir det ju lite dubbla budskap?

  • quest
    tuntemattomana skrev 2017-07-13 12:18:44 följande:

    tack för svar och råd!

    Tänker att ha på henne blöjan igen blir som ett steg tillbaka.. På morgonen kissar hon alltid på pottan.

    Hur gör man när man ska åka iväg då?
    Vi kör med blöja då men då blir det ju lite dubbla budskap?


    Har ni tagit bort nattblöjan också? Vill ni köra med blöja när ni åker så säg att det kan vara svårt att hitta toalett och det är därför hon får ha blöja precis som att hon har blöja på natten för att det är svårt att vakna upp i tid och hitta pottan i början.

    Vill ni köra utan så kan man skydda bilstolen och låta henne sitta utan blöja. Låt henne sitta på pottan precis innan ni kör så brukar det klara sig en stund. Kör ni längre sträckor pausa någon gång per timme. Stannar ni för att äta något så få henne att sitta på toaletten cirka 30 minuter efter intag av dryck och mat för då brukar det alltid komma något, sedan kan ni köra vidare. När min äldsta son slutade med blöjan så åkte vi en 30 mil utan att det hände några olyckor. Denna resa gjorde vi en 2 veckor efter att vi började pottträna honom. Vet hon själv när det är något på gång så kan hon säga kissa om ni är i bilen just då så finns det en rimlig chans för att ni ska hinna stanna och ta ut henne från bilen.

    Jag tror att hon blir stressad av att ni flyttar med pottan hela tiden, låt den stå på en plats så att hon vet vad den är.
  • konichiwa

    Vi gick lite fram och tillbaka med båda barnen. Potta-blöja-potta. De blev blöjfria ändå :) Var inte stressade, det kommer. Man behöver inte träna dem. Ni har visat alternativen, hon väljer. Sedan när ni märker att hon kan hålla sig så att hon hinner till pottan/toan kan ni ju säga att blöjorna tyvärr är slut. Om hon vill ha blöja.

  • konichiwa

    Jag hade hellre låtit henne kissa på sig än att tjata om pottan "i förebyggande syfte". Tanken är ju att hon ska koppla ihop kissnödigheten och att kissa på egen hand.

  • quest
    konichiwa skrev 2017-07-13 13:08:12 följande:

    Jag hade hellre låtit henne kissa på sig än att tjata om pottan "i förebyggande syfte". Tanken är ju att hon ska koppla ihop kissnödigheten och att kissa på egen hand.


    Håller med konichiwa. Tjat ger motsatt effekt. Hon vill inte ha blöjan skriver du i din trådstart. Låt henne vara utan och låt henne komma på saker och ting på egen hand.
  • tuntemattomana

    ja hon blir kanske stressad av att vi påminner.. nu idag har vi mutat henne med en godisbit när vi tror att det är pottdags. det har funkat bra.
    men tjatigt att kolla klockan och tjata på henne..
    antar att det är bättre att hon får känna själv och om det inte funkar så får vi väl köra blöja igen :/

Svar på tråden Är det så här när man pottränar?