• Moonprincess

Kan en förälder göra en arvslös?

Jag befinner mig en udda situation som jag inte riktigt blir klok på.

Jag har en frånvarande förälder (aldrig haft hand om mig eller betalat för sig eller så) som hört av sig när det passat hen. Inte särskilt ofta. Hen har ljugit om mig och min andra förälder till mina syskon från den sidan samt resterande släkt på den sidan. Dock tror inte någon på det, förutom syskonen då.

Hen skaffar ny kärlek titt som tätt, får julkort med olika namn på vartannat år ungefär. Nu har hen haft kvar en person i typ 5år.

Och nu i våras så damp det ner ett testamente. Skrivet åt helvete udda. Mer eller mindre stod det att den som dog först överlämnade hela sitt arv till sin efterlevande partner. Det skulle jag skriva under för att godkänna. Jag pratade med två advokater som sa NEJ. Då började mina syskon hacka mig på Facebook (öppet också, mycket roande var det!) Att jag måste skriva under annars förstör jag för dom. Förklarade att jag ville kolla med en till advokat/jurist först. Då kom det fram att vår gemensamma förälder inte äger ett skit, utan fixar i sin sambos bostad och sambon skulle skriva en del av huset som ett gåvobrev som sedan blev vårat arv vid försäljning. Jag fattade inte varför JAG måste skriva under och godkänna. Det är ju sambons pengar, hen får göra som hen vill med det. Och det påpekade jag också. Det luktade surt och jag ville prata med en jurist innan jag skrev på något med denna nya information.

Då kom ett sms. Håll i hattarna nu!

Från föräldern då där denne skriver att hen och sambon har nu bestämt att stryka mig från det testamentet/gåvobrevsgrejen. Jag står med på eventuella lösöret (vilket är 0kr) att dela på 5 (vi är 5 barn), och det som finns från försäljningen efter huset delad upp till de resterande syskonen.

Jag tänker lite som, ok men borde inte det uppdagas senare då att hen har 5 barn och inte 4 när det ska delas ut? Eller kan man bara stryka en så där? Att jag ströks för att jag ville prata med jurist gör ju hela saken ännu mer mystisk!

Arv eller inte, det skiner jag i faktiskt. Tycker det är ett smutsigt och fult beteende att folk bråkar om pengar redan INNAN föräldern är död. Har aldrig haft med den familjen att göra och kommer aldrig ha det, men det här låter bara inte riktigt ärligt tycker jag. Fult spel! Som att hen, ännu en gång, ville få upp mina förhoppningar om att få kontakt och sedan dra (inte första gången sånt händer).

Kan inte annat än att undra om allt var planerat. Det är faktiskt inte helt omöjligt.

Hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Kan en förälder göra en arvslös?
  • Kjell2

Du behöver inte skriva på något testamente.
    Du har allltid rätt till din laglott, detta oavsett testamente
    För att göra dig arvslös måste din förälder vara tillgångslös. Detta kan göras genom att skriva över alla tillgångar på nya sambon.

• Lettttt

Ja, detta är det tragiska med Sverige. Att man inte får bestämma till 100% över sina egna pengar när man får barn. Hur sjukt är inte det?

Rent krasst, så kan du kräva laglotten. Den delas då alltså lika mellan dig och syskon och hans maka (eller samb/annan person om testamentet utgör det) och givetvis kan man i detta vänsterland kräva pengar av föräldrar som man själv inte gjort ett skit för.

Personligen hoppas jag på lagändring.

Men ja, du kan kräva en liten liten procent.

• Pumakvinna

Föräldrar kan göra en arvslös genom att ge bort t ex ägodelar, bostadsrätter o dyl som gåva till vem de vill men du som biologiskt barn har alltid rätt till din laglott. Kolla mer om detta. Laglott är en del som ska fördelas lika mellan syskon.

Tycker vårt land har självklara och humana regler att barn alltid ska ha rätt att ärva sina föräldrar. De har ju knappast valt att komma till jorden självmant och ska därför heller inte bli arvslösa pga egoistiska föräldrar.

• Moonprincess
    Pumakvinna skrev 2017-07-12 14:17:07 följande:

Föräldrar kan göra en arvslös genom att ge bort t ex ägodelar, bostadsrätter o dyl som gåva till vem de vill men du som biologiskt barn har alltid rätt till din laglott. Kolla mer om detta. Laglott är en del som ska fördelas lika mellan syskon.

Tycker vårt land har självklara och humana regler att barn alltid ska ha rätt att ärva sina föräldrar. De har ju knappast valt att komma till jorden självmant och ska därför heller inte bli arvslösa pga egoistiska föräldrar.

Tack för svaret!

Ja alltså, jag vet ju inte vad det kan kallas? Det är sambon om kommer skriva en del av dennes hus på min förälder. Så henne äger en liten del. Och det blir sedan arvet. Men enligt smset jag fick så var det helt enkelt att det arvet ska delas på syskonen och inte till mig. Och det låter inte klokt. För även om dom gjorde så, så borde väl sedan en advokat se i papperna att det finns ett till barn och då fråga sig "varför står inte hon med på testamentet?"

Som sagt. Allt luktar ruttet. Fult spel, mycket vanligt från den sidan av släkten...
  • Froken Lokens

Jag förstår inte varför du vill ärva något från någon du inte har respekt för eller tycker om? Det "luktar" girigt!

• Moonprincess
    Froken Lokens skrev 2017-07-14 18:45:55 följande:

Jag förstår inte varför du vill ärva något från någon du inte har respekt för eller tycker om? Det "luktar" girigt!

Som jag skrev så skiter jag faktiskt i arvet. Det är inte det jag undrar om. Utan det är just om det här ens är möjligt och lagligt att göra. Jag svarade faktiskt på smset med att då ärver syskonen mer så då borde dom vara nöjda. Tyvärr är det inte så.
Svar på tråden Kan en förälder göra en arvslös?