Kan en förälder göra en arvslös?
Jag befinner mig en udda situation som jag inte riktigt blir klok på.
Jag har en frånvarande förälder (aldrig haft hand om mig eller betalat för sig eller så) som hört av sig när det passat hen. Inte särskilt ofta. Hen har ljugit om mig och min andra förälder till mina syskon från den sidan samt resterande släkt på den sidan. Dock tror inte någon på det, förutom syskonen då.
Hen skaffar ny kärlek titt som tätt, får julkort med olika namn på vartannat år ungefär. Nu har hen haft kvar en person i typ 5år.
Och nu i våras så damp det ner ett testamente. Skrivet åt helvete udda. Mer eller mindre stod det att den som dog först överlämnade hela sitt arv till sin efterlevande partner. Det skulle jag skriva under för att godkänna. Jag pratade med två advokater som sa NEJ. Då började mina syskon hacka mig på Facebook (öppet också, mycket roande var det!) Att jag måste skriva under annars förstör jag för dom. Förklarade att jag ville kolla med en till advokat/jurist först. Då kom det fram att vår gemensamma förälder inte äger ett skit, utan fixar i sin sambos bostad och sambon skulle skriva en del av huset som ett gåvobrev som sedan blev vårat arv vid försäljning. Jag fattade inte varför JAG måste skriva under och godkänna. Det är ju sambons pengar, hen får göra som hen vill med det. Och det påpekade jag också. Det luktade surt och jag ville prata med en jurist innan jag skrev på något med denna nya information.
Då kom ett sms. Håll i hattarna nu!
Från föräldern då där denne skriver att hen och sambon har nu bestämt att stryka mig från det testamentet/gåvobrevsgrejen. Jag står med på eventuella lösöret (vilket är 0kr) att dela på 5 (vi är 5 barn), och det som finns från försäljningen efter huset delad upp till de resterande syskonen.
Jag tänker lite som, ok men borde inte det uppdagas senare då att hen har 5 barn och inte 4 när det ska delas ut? Eller kan man bara stryka en så där? Att jag ströks för att jag ville prata med jurist gör ju hela saken ännu mer mystisk!
Arv eller inte, det skiner jag i faktiskt. Tycker det är ett smutsigt och fult beteende att folk bråkar om pengar redan INNAN föräldern är död. Har aldrig haft med den familjen att göra och kommer aldrig ha det, men det här låter bara inte riktigt ärligt tycker jag. Fult spel! Som att hen, ännu en gång, ville få upp mina förhoppningar om att få kontakt och sedan dra (inte första gången sånt händer).
Kan inte annat än att undra om allt var planerat. Det är faktiskt inte helt omöjligt.
Hoppas någon kan svara!