• Anonym (Feee)

Relation till någon som blir bortgift

Hej, jag har nyligen blivit dumpad av en kille som jag älskade väldigt mycket. Och vi gjorde slut utan en anledning. När jag frågade vad det handlade om så var det olika anledningar varje gång.

För att ni ska förstå anledningarna så måste ni veta historien bakom vårat förhållande. Vi är två människor som är från olika länder, vars familjer har olika traditioner, kulturer etc. Vi är ifrån två olika religoner. Ena muslim ena kristen. Men Sverige gjorde det möjligt för oss att lära känna varandra. Vi blev kära och älskade varandra. Tills hans föräldrar fick reda på mig. Det var då som han blev erbjuden bortgiftemål och att lära känna en bra tjej ifrån hemlandet. Föräldrarna har utan att lära känna mig valt att inte acceptera mig. De har bestämt sig att en framtid mellan oss aldrig kommer att existera. Jag har sagt till mitt "ex" att jag skulle kunna bli kristen för hans skull, lära mig hans tradition och kultur. Jag skulle kunna göra exakt vad som krävs. Enligt honom är det inte tillräckligt för hans föräldrar. Förutom detta har vi haft problem med att han ska ge tid till mig och träffa mig just pga att hans föräldrar inte lät honom träffa mig eller blev arga på honom när de kom på honom. Vi har även haft flera break-ups som hållt i en vecka pga hans föräldrar då dem menade att han skulle lära känna en annan tjej som dom valt ut. Han har med min medvetenhet då och då pratat med denna tjej på tex fb. Jag har inte kunnat göra något för under dom tiderna hade vi valt att gå skilda vägar för att hans föräldrar förstörde för mycket. Just nu är han i hemlandet för att träffa den tjejen. Han har alltså valt hans familj. Jag vet inte vad jag ska göra. Förstår inte om han älskar mig eller inte, han säger att han älskar mig men att vi inte funkar för att vi bråkar. Men problemet e ju att bråken är pga hans föräldrar, eftersom våra bråk ENDAST handlar om att han aldrig har tid för att träffa mig. Vilket är hans föräldrar fel för dom inte låter oss ses. Och ibland kan han säga att anlendingen är att han inte är kär längre. Men trots det får jag ibland meddelanden om att han inte vet vad han håller på med, att han är förvirrad och han vet inte om han gör rätt val av att lömna mig och välja henne. Är så osäker på om detta ens handlar om mig eller om han kanske bara vill vara singel och inte gifta sig. Snälla behöver tips , råd, vad som helst. Liknande historier kanske ?

• Svar på tråden Relation till någon som blir bortgift
  • Anonym (!)

Bara för att sonen hittar någon som han leker av sig med så kommer inte traditionen med arrangerat äktenskap ändras... Släpp honom nu, han har lekt färdigt med dig och kommer välja tjejen från hemlandet.

• Anonym (-.-)

Oj, det låter väldigt jobbigt. Jag måste medge att jag blev förvånad att det var du som muslim som kunde tänka dig att bli kristen för hans skull, det är nog inte så vanligt. Vet dina föräldrar om honom och har accepterat honom, och är de ok med att du konverterar? Min make är muslim och jag är själv kristen, och hans familj skulle överge honom om han konverterade likväl skulle vissa landsmän kunna döda honom. Det är ju belagt med dödstraff att konvertera så jag blir bara lite orolig att tar drastiska beslut som ev skulle kunna skada dig :/ det är en stor grej att konvertera så gör det för din egen skull och inte någon förälskelse. Han verkar inte vara beredd att göra samma uppoffring som dig, vilket för mig är en varningsignal av att kanske besvarar dina känslor. Det låter som att du är rätt ung? Har du haft tidigare relationer eller är han din första?

Från vad du skriver tycker jag han inte verkar värd alla dessa uppoffringar från dig, utan du ska inte behöva ändra dig totalt för att passa in i hans värld. Man kan ha ett bra äktenskap som kristen och muslim utan att någon behöver lämna sin tro. Religionerna är väldigt lika i många aspekter och har nästan samma grundbudskap. Jag här läst in mig väl på islam så att vi inte ska hamna i oförsedda konflikter och även förståelse och respekt för hans tro. Man kan lära sig att aldrig hamna i förödande konflikter och man snappar upp varandras traditioner. Så det ska inte behöva hindra er, inte kultur heller.

Du kommer komma över honom, och gör inget inpulsivt för att få honom vilja ha dig. Det är inte säkert att religionen är det som klämmer utan snarare ursprung och traditioner. Får man fråga vart ni båda kommer från? Min vännina är kosovoalban och fick endast gifta sig med en kosvoalban, däremot sket det i ifall han var muslim eller kristen. Hon är muslim (icke praktiserande) medans hennes make är kristen.

All sorgsmärta och olycka känns olidlig när man är förälskad, men det kommer gå över :) var rädd om dig

• Anonym (Feee)

Jag är från Iran och han är ifrån Armenien. Mina föräldrar vet om honom och accepterar honom och accepterar att jag konverterar.

• queeniecx
    Anonym (!) skrev 2017-07-11 03:50:27 följande:

Bara för att sonen hittar någon som han leker av sig med så kommer inte traditionen med arrangerat äktenskap ändras... Släpp honom nu, han har lekt färdigt med dig och kommer välja tjejen från hemlandet.

Men Gud... vilken värld lever du i?
    Bara för att du aldrig har fått känna på riktig kärlek betyder det inte att det de har/hade inte var det.

Jag kommer också från en familj där kulturen och traditionerna är det viktigaste. Det är en skam om man gifter sig med fel person eller någon familjen inte accepterar.

Jag har en kusin som kämpade i 2 år för stt hennes pappa skulle gå med på förlovningen mellan henne och hennes nuvarande man. Och hennes pappa är riktigt riktigt hård.
    Allt går om man vill. Men det måste man vara villig att offra från båda hållen och inte bara från din sida. Du ska inte behöva offra din religion för att han är för feg för att stå upp för sig själv. Jag rekommenderar dock att du gör det klart för honom hur mycket du älskar honom. Då kommer du inte känna att du inte gjorde något åt saken.
  • Anonym (-.-)
    Anonym (Feee) skrev 2017-07-11 19:57:53 följande:

Jag är från Iran och han är ifrån Armenien. Mina föräldrar vet om honom och accepterar honom och accepterar att jag konverterar.

Ok, det är skönt att höra att din familj stöttar dig. Om du försöker tänka att detta rörde sig om en kompis istället för dig själv, vad hade du då rått henne/han att göra?
Svar på tråden Relation till någon som blir bortgift