• Anonym (Spelidioti)

Har haft tungt spelmissbruk

Behöver bara skriva av mig här lite. Har spelat sen jag var 18 och är 29 år nu. Första 7 åren var bra och kontrollerat, sedan hamnade jag i krisläge vid 25 år. Lyxliv, nöjen och massa spel. Spelade på allt och man var i sin egna lilla bubbla hela tiden. Tänkte på spel varje dag och mina skulder är på 300 000 idag. Dock så täcker min lön ganska bra så jag har över ca 12 000 kr varje månad. Men just att man har skadat sig själv och sett tillbaka på kontot o alla dragningar. Man mår psykiskt dåligt.
    Jag sa varje gång att det här var sista spelet, sista bettet när man hade grov ångest före man somnade. Vaknade kallsvettig och var helt slut. Men vad gör man? Man fortsätter...

Tills en dag för ca 60 dagar sedan då bestämde jag mig. Var peppad och nu i efterhand är man så känslig och varm person som man aldrig var då mitt i spelandet. Det sägs att det tar 90 dagar för hjärnan att ställa om sig vid ett beroende och känner jag så här vid 60 dagar så hoppas jag verkligen att jag aldrig mer spelar igen. 

• Svar på tråden Har haft tungt spelmissbruk
  • Ed210

Du kanske behöver något intresse som du kan ersätta spelandet med? Jag har aldrig spelat och inser inte tjusningen själv, men det verkar rimligt att man behöver ersätta en "relation" med en annan. Du behöver ju fundera på vad du ska göra istället så att livet inte blir tråkigt, sedan kan jag inte säga vad det ska vara om det är klippklättring, fiske, fastighetsinvesteringar, öppna en krog eller vad det nu kan vara. Men om du bara lämnar det tomt, så blir det något du saknar - bekräftelse, känslan av framgång, vad det nu kan vara. Du behöver kanske något annat i dess ställe, något som inte kostar pengar och/eller sätter dig i skuld?

• Anonym (Spelidioti)

Jag tränar mycket. Gjorde det förut med men då kollade man liven o bettade samtidigt. Spelar fotboll också så det är bara positivt, fast man presterade inte bra när man var inne i spelmissbruket tunga dagar

• Anonym (Fd spelberoende)

Grattis till ett bra beslut! Solig

Toppen att du klarade av att sluta själv. Går du på möten? Skaffat en mentor?

Jag skulle aldrig ha klarat det utan behandlingshemmet där jag var i två år. Motionerar mycket, det sätter fart på endorfinerna. Går på möten ibland. Har varit spelfri i 16 år idag & tänker mycket sällan på spel. 

Lycka till! Solig

• minisara

Äntligen någon som kan ta ansvar för sina handlingar och inte bara vill ha uppmärksamhet. Bra gjort!

• Anonym (Spelidioti)

Jag har suttit många sena kvällar/nätter o tänkt vad man håller på med. Det bästa var att bara få vara själv och ifred. Medans jag hade eller har fortfarande en sambo som var gullig, jag var så kall o ointresserad. Ville hon se på film ihop så hade man inte lust eller så gick man på toaletten eller iväg för att se hur pågående spel ser ut.
    Tänkte är det så här mitt liv ska se ut? Ska jag i framtiden få barn och samtidigt lägga alla pengar på spel? Vill man vara ihop med en spelmissbrukare som lånar pengar till spel? Hur kommer jag må och se ut om 10 år? Kommer jag leva med lån hela livet?
    Det var många frågetecken och jag kan göra listan hur lång som helst. Sedan hur hjärnan fungerar under ett spelmissbruk är väldigt svårt o beskriva om man inte har varit där själv. 
    Jag vill helt enkelt inte vara den personen. Jag tänker om jag lägger spel så visst kanske jag vinner men jag vet hur det slutar VARJE gång. Det är inte värt det! 

Har en app där den räknar dagar där jag har varit spelfri. Igår var det 60 dagar och om jag kollar på dragningar på kontot så är listan inte alls så lång och inte heller varje dag.
    Det svider dock att ha så mycket lån i onödan men jag slutar för att jag måste växa upp o få ett bra liv. Ekonomiskt trygghet och bättre hälsa! 

Förlåt för långa meddelandet, skulle kunna skriva 10 sidor här!

• Anonym (Spelidioti)

Jag är inte på spelmöten eller har inte sökt om hjälp! 

Misslyckas jag nu så borde jag göra det, men jag känner mig väldigt peppad och anti mot spel idag efter 60 dagar. Är ingen lång tid, men känns skönt att ha pengar över och även kunna spara undan en del nu i månaden.

• Anonym (L)
    minisara skrev 2017-07-11 08:10:19 följande:
    Äntligen någon som kan ta ansvar för sina handlingar och inte bara vill ha uppmärksamhet. Bra gjort!
    Mycket bra.
  • Anonym (starkt)
    Starkt gjort! Jag är själv spelberoende (om än inte lika gravt som du var) så jag vet precis vad du pratar om. Jag gör mitt bästa för att sköta räkningar, lån o.s.v, men när det blir pengar över hamnar de nästan alltid på spel. Spara är hopplöst, om nåt hamnar på sparkontot tar jag snart ut allt igen och spelar upp det i hopp om att vinna mer. För mig är beroendet som starkast när jag mår dåligt och har det kämpigt med ekonomin i övrigt. Jag tänker att om jag bara spelar för dom där 500 kronorna som egentligen behövs till nåt annat, så kan jag vinna 15 000-20 000 kr om jag har lite tur (vilket hänt tre-fyra gånger), och om det händer känner jag mig så härligt fri. Sen blir dom där 500 kronorna till 1000, som blir till 2000, som blir till 3000, som blir till 4000.. När storvinsten inte kommer..
  • Anonym (Spelidioti)

När du känner sug så kan du sätta på några klipp om spelmissbruk och se hur det går. 

Det som verkligen avgjorde att jag slutade var att ett spelbolag som jag spelade på grovt mycket under 1 dag hörde av sig. De t.om begränsade och nekade insättningar när jag hade gjort x antal på några timmar. Det var stora belopp kan jag säga! 

Du har verkligen problem och kom ihåg att du aldrig kommer bli rik på det du håller på med. Du kommer bara få bättre ekonomi!

• Anonym (Spelidioti)

Minns förra sommaren. Jag o tjejen var utomlands och vi skaffade wifi. Då passade man på o spela samtidigt! Sjukt när man tänker efter!

Svar på tråden Har haft tungt spelmissbruk