heffaklumpen89 skrev 2017-07-10 20:41:41 följande:
Okej, skönt att det inte alltid är något fel vid minskade rörelser :) har varit minskade i två dagar nu.
Iden skrev 2017-07-10 19:44:49 följande:Om du är orolig för rörelserna hade jag i vart fall ringt och rådfrågat förlossningen.
Mitt sf-mått planade ut från v 32/33 och i v 38 upptäcktes tillväxthämning på 25 % och havandeskapsförgiftning på mig. Och då fick jag bara ett tillväxtultraljud för att de "ville vara lite snälla". Fick höra alla möjliga förklsringar innan.
Mitt sf-mått när jag födde i v 40+3var ungefär som när magen slutade växa. Den blev aldrig större. Pga av detta hade de extra koll på mig på mvc och förlossningen vilket var tryggt. Bebisen blev väldigt slö i magen eftersom hon sparade energi då hon fick för lite näring. Var glad om jag kände nån rörelse varje dag. Hon var också väldigt trött och påverkad efter förlossningen.
Be om ett tillväxtultraljud om du är orolig eller köp ett privat om de inte vill ge dig ett. Det är ju så lätt att kolla upp om det är liten bebis eller att magen sjunkit eller dyl. Min bm sa att man ska följa SIN kurva. Det ska inte plana ut hur som helst.
Upptäckte dom tillväxthämning före tul? Hur såfall? Eller var det på tul dom upptäckte det?
Hade gärna gjort ett privat ul bara för att se så allt är bra men finns ingenstans i närheten som dom gör det :(Hur har din bm reagerat på att SF-måttet planat ut då? Är det du själv som bett om tul när du gjort det eller har din bm skickat iväg dig? Vad är din tanke kring utplaning? Bör man göra tul eller spelar det ingen roll?
Med ettan så avvaktade bm så länge att TUL gjordes med värkar dagen innan hon föddes. Jag tyckte kanske inte det var helt nödvändigt att göra det då när bebis bevisligen ville ut men hon som skulle göra TUL tyckte det var strålande eftersom hon då kunde få facit på hur rätt hon mätt :) bebis skattades till 3020 och vägde då 3100 då helt ok skattning :)
Tvåan togs ett TUL v 32 och v38. De visade ok värden. Jag tror eg att det var efter v 38 de stora problemen för han började. Då blev han klart lugnare i magen. Hade navelsträngen 3 varv runt halsen rätt hårt när han föddes också.
Trean blev jag skickad från v28 och sen gjordes massor av UL. Som minst varannan vecka och som mest 2 ggr i veckan. Då han ändå växte och hade bra flöde fick han stanna kvar och han mådde som sagt jättebra när han föddes.
Med fyran bokade de in TUL i v 24, 28, 32 och 36 bara p g a min historik. De tiderna var klara redan i v 12. Sen fick jag åka extra i v 40 för bm skickade upp mig en vända till men då svor läkaren på MVC en lång ramsa över att han tyckte det var fullständigt onödigt, så lågt var inte SF och dessutom menade han på att kurvorna inte bara är bebis utan även får med lite hull på mamman och då jag aldrig lagt på mig något extra som gravid så menade han på att det vore konstigt om jag inte planade en del på slutet.