• heffaklumpen89

Orolig, ska jag ringa förlossningen?

Hej!

Jag vet inte om jag bara är "barnslig" eller om jag ska ta min oro på allvar. Jag är i v 36 (35+3) och tycker inte att min mage växer som den ska men bm verkar inte spec orolig. Började mätningen över normalkurvan, allt eftersom har den växt mindre och mindre. Förra mätningen var jag precis på normalkurvan. Frågande då min bm varför det planar ut på det sättet och fick till svar att alla växer olika och jag är ju på normalkurvan nu och kommer alldeles säkert följa den kurvan resten av graviditeten.

Idag när jag var där (3 veckor sen sist) så har jag bara växt 1 cm och ligger nu under normalkurvan. Tycker även att bebis rör sig mycket mindre än tidigare. Känner honom flera ggr varje dag men förut brukade han hålla på i ca 2 timmar på kvällarna och nu kanske det är 10-15 min istället. Vet att såhär på slutet blir det trångare i magen så att dom kan röra sig mindre för det men som jag har förstått det så är det att det blir mer buffar än sparkar men att dom fortfarande ska röra på sig lika mycket som innan. Bör jag ringa fl och rådfråga? Är orolig och vet inte om jag kan vänta två veckor till för att se om min mage växt något tills dess. Känns som det kan hända mycket på två veckor om inte allt är bra nu. Enligt bm ligger jag ju fortfarande inom gränslinjerna så då är det okej. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Orolig, ska jag ringa förlossningen?
  • heffaklumpen89
    Iden skrev 2017-07-10 20:50:47 följande:

.Upptäckte dom tillväxthämning före tul? Hur såfall? Eller var det på tul dom upptäckte det?

De upptäckte det vid tul när mätningarna stått stilla tre gånger i rad (hade bara växt en halv cm). Men det var rätt tydligt att de först inte trodde det var något fel och att de blev förvånade när barnet faktiskt var litet. Jag fick ju tul bara för att inte vara orolig men de trodde att mätningarna skulle bli normala. Men ingen tänkte på att blodtrycket börjat krypa uppåt samtidigt. Denna graviditet får jag äta trombyl i förebyggande syfte för att undvika att det blir som förra gången.

Men som sagt, min ordinarie bm sa att jag skulle följa min kurva hela tiden. Så det ska inte behöva bli för stora avvikelser åt en riktning hela tiden. Nu när jag fått se min gamla kurva i samband med den nya graviditeten ser man en tydlig utplaning och dipp runt v 32/33 som jag aldrig hämtade mig ifrån.

Storstäderna är det lätt att få tid för tul om du har möjlighet att åka några mil i sommar. Men stå på dig på mvc först.

Oj väntade dom 3 mätningar innan tul? Känns som så många bm bara viftar bort oron vid minskade SF-mått och att man måste strida för tul. Jag har ju aldrig minskat något i måttet men det går väldigt sakta uppåt nu. På dom senaste 6 veckorna har jag växt totalt 2 cm. Gått från över normalgräns till under.

Ja, jag ska nog trycka på lite att jag är väldigt orolig och gärna vill ha ett tul så jag slipper gå sista tiden och vara jätteorolig.
  • annabellelee

Min kurva planade ut rejält ( stod stilla mellan flera mätningar) från v 35 cirka. Barnet var tillväxthämmat. Kan du prata med någon annan bm på din MVC för att få lite synpunkter?

• Iden
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-10 21:01:16 följande:

Oj väntade dom 3 mätningar innan tul? Känns som så många bm bara viftar bort oron vid minskade SF-mått och att man måste strida för tul. Jag har ju aldrig minskat något i måttet men det går väldigt sakta uppåt nu. På dom senaste 6 veckorna har jag växt totalt 2 cm. Gått från över normalgräns till under.

Ja, jag ska nog trycka på lite att jag är väldigt orolig och gärna vill ha ett tul så jag slipper gå sista tiden och vara jätteorolig.

I Göteborg är det standard att måttet måste stå still tre mätningar för tul. Antar att man kan få det om man dessutom har andra indikationer också men det hade jag inte. Men eftersom mitt mått växt en halv cm under dessa 6 veckor var de tveksamma för att göra tul (galet egentligen). De sa att barnet kan ligga annorlunda, magen ha sjunkit etc...

Men barnet ska ju lägga på sig i slutet och då ska inte måtten plana hur som helst. Jag har för mig att kurvan är anpassad för att plana ut lite på slutet så man borde fortfarande inte avvika från "sin" kurva.
  • heffaklumpen89
    annabellelee skrev 2017-07-10 21:04:58 följande:

Min kurva planade ut rejält ( stod stilla mellan flera mätningar) från v 35 cirka. Barnet var tillväxthämmat. Kan du prata med någon annan bm på din MVC för att få lite synpunkter?

Ja kanske det. Men känner mig dum om jag rådfrågar någon annan och min bm får reda på det sen. Nu har jag väl iofs kanske vara 1-2 besök till där men ändå. Men ska man stå still mellan 3 mätningar lär det ju aldrig bli tul:o
    Iden skrev 2017-07-10 21:06:58 följande:

I Göteborg är det standard att måttet måste stå still tre mätningar för tul. Antar att man kan få det om man dessutom har andra indikationer också men det hade jag inte. Men eftersom mitt mått växt en halv cm under dessa 6 veckor var de tveksamma för att göra tul (galet egentligen). De sa att barnet kan ligga annorlunda, magen ha sjunkit etc...

Men barnet ska ju lägga på sig i slutet och då ska inte måtten plana hur som helst. Jag har för mig att kurvan är anpassad för att plana ut lite på slutet så man borde fortfarande inte avvika från "sin" kurva.

Hur ofta är du och mäter dig då? Stå still under 3 mätningar är ju lång tid. Jag har varit v 30,33,36 det blir ju 6 veckor som magen inte växt på då innan man får tul. Låter ju helt galet. Mycket kan hända på 6 veckor!! Eller så känner jag iaf.

Har ju visserligen vuxit 2 cm men hittade tabellen dom går efter och mellan v 30-36 så ska man ha växt 4,8 cm enligt normalkurvan då. Visst att man ska följa egna kurvan men om jag inte ens växt hälften av normalt hur kan det då va normalt? Känns inte så för mig iaf :/
  • Iden
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-10 21:34:03 följande:

Ja kanske det. Men känner mig dum om jag rådfrågar någon annan och min bm får reda på det sen. Nu har jag väl iofs kanske vara 1-2 besök till där men ändå. Men ska man stå still mellan 3 mätningar lär det ju aldrig bli tul:oHur ofta är du och mäter dig då? Stå still under 3 mätningar är ju lång tid. Jag har varit v 30,33,36 det blir ju 6 veckor som magen inte växt på då innan man får tul. Låter ju helt galet. Mycket kan hända på 6 veckor!! Eller så känner jag iaf.

Har ju visserligen vuxit 2 cm men hittade tabellen dom går efter och mellan v 30-36 så ska man ha växt 4,8 cm enligt normalkurvan då. Visst att man ska följa egna kurvan men om jag inte ens växt hälften av normalt hur kan det då va normalt? Känns inte så för mig iaf :/

Tror det var två eller tre veckor mellan mätningarna. Håller med dig om att det är långt mellan mätningarna, det var därför det upptäcktes rätt sent (38 + 1 när jag tänker efter, så v 39 egentligen). Så sista veckorna var mycket oro och ångest.

Jag tycker du ska kontakta ditt mvc och säga att det inte känns bra. Våga lita på din intuition. Hellre en koll för mycket än för lite. Onödigt att gå och oroa sig sista tiden.
  • cosinus
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-10 20:41:41 följande:
    Okej, skönt att det inte alltid är något fel vid minskade rörelser :) har varit minskade i två dagar nu.
    Iden skrev 2017-07-10 19:44:49 följande:

Om du är orolig för rörelserna hade jag i vart fall ringt och rådfrågat förlossningen.

Mitt sf-mått planade ut från v 32/33 och i v 38 upptäcktes tillväxthämning på 25 % och havandeskapsförgiftning på mig. Och då fick jag bara ett tillväxtultraljud för att de "ville vara lite snälla". Fick höra alla möjliga förklsringar innan.

Mitt sf-mått när jag födde i v 40+3var ungefär som när magen slutade växa. Den blev aldrig större. Pga av detta hade de extra koll på mig på mvc och förlossningen vilket var tryggt. Bebisen blev väldigt slö i magen eftersom hon sparade energi då hon fick för lite näring. Var glad om jag kände nån rörelse varje dag. Hon var också väldigt trött och påverkad efter förlossningen.

Be om ett tillväxtultraljud om du är orolig eller köp ett privat om de inte vill ge dig ett. Det är ju så lätt att kolla upp om det är liten bebis eller att magen sjunkit eller dyl. Min bm sa att man ska följa SIN kurva. Det ska inte plana ut hur som helst.

Upptäckte dom tillväxthämning före tul? Hur såfall? Eller var det på tul dom upptäckte det?

Hade gärna gjort ett privat ul bara för att se så allt är bra men finns ingenstans i närheten som dom gör det :(Hur har din bm reagerat på att SF-måttet planat ut då? Är det du själv som bett om tul när du gjort det eller har din bm skickat iväg dig? Vad är din tanke kring utplaning? Bör man göra tul eller spelar det ingen roll?
    Med ettan så avvaktade bm så länge att TUL gjordes med värkar dagen innan hon föddes. Jag tyckte kanske inte det var helt nödvändigt att göra det då när bebis bevisligen ville ut men hon som skulle göra TUL tyckte det var strålande eftersom hon då kunde få facit på hur rätt hon mätt :) bebis skattades till 3020 och vägde då 3100 då helt ok skattning :)

Tvåan togs ett TUL v 32 och v38. De visade ok värden. Jag tror eg att det var efter v 38 de stora problemen för han började. Då blev han klart lugnare i magen. Hade navelsträngen 3 varv runt halsen rätt hårt när han föddes också.

Trean blev jag skickad från v28 och sen gjordes massor av UL. Som minst varannan vecka och som mest 2 ggr i veckan. Då han ändå växte och hade bra flöde fick han stanna kvar och han mådde som sagt jättebra när han föddes.

Med fyran bokade de in TUL i v 24, 28, 32 och 36 bara p g a min historik. De tiderna var klara redan i v 12. Sen fick jag åka extra i v 40 för bm skickade upp mig en vända till men då svor läkaren på MVC en lång ramsa över att han tyckte det var fullständigt onödigt, så lågt var inte SF och dessutom menade han på att kurvorna inte bara är bebis utan även får med lite hull på mamman och då jag aldrig lagt på mig något extra som gravid så menade han på att det vore konstigt om jag inte planade en del på slutet.
  • MiniCatti

Jag har bara läst ts nu så du kanske redan fått bra info men jag tycker du i alla fall ska kolla upp det.
    Jag skickades på tillväxtultraljud eftersom jag inte ökade i vikt och har ett lite mindre SF mått än medelsnittet. Allt såg som tur är normalt ut och bebisen beräknas vara normalstor. Det barnmorskan där sa var att man ska vara uppmärksam på just fosterrörelserna om man misstänker eller oroar sig över tillväxten.
    Små barn som inte får i sig det dom behöver orkar inte böka runt som andra barn i magen.
    Du kan ju rådfråga förlossningen om du ska till dom direkt eller be din bm skicka dig på ul.

• heffaklumpen89
    Iden skrev 2017-07-10 21:40:03 följande:

Tror det var två eller tre veckor mellan mätningarna. Håller med dig om att det är långt mellan mätningarna, det var därför det upptäcktes rätt sent (38 + 1 när jag tänker efter, så v 39 egentligen). Så sista veckorna var mycket oro och ångest.

Jag tycker du ska kontakta ditt mvc och säga att det inte känns bra. Våga lita på din intuition. Hellre en koll för mycket än för lite. Onödigt att gå och oroa sig sista tiden.

Ja, men det får nog bli ett samtal imorgon. Kanske dum fråga men vad är skillnaden att få remiss från bm eller ringa fl med en gång och berätta om sin oro? Lättare att få tid via remiss?
    cosinus skrev 2017-07-10 21:47:10 följande:

Med ettan så avvaktade bm så länge att TUL gjordes med värkar dagen innan hon föddes. Jag tyckte kanske inte det var helt nödvändigt att göra det då när bebis bevisligen ville ut men hon som skulle göra TUL tyckte det var strålande eftersom hon då kunde få facit på hur rätt hon mätt :) bebis skattades till 3020 och vägde då 3100 då helt ok skattning :)

Tvåan togs ett TUL v 32 och v38. De visade ok värden. Jag tror eg att det var efter v 38 de stora problemen för han började. Då blev han klart lugnare i magen. Hade navelsträngen 3 varv runt halsen rätt hårt när han föddes också.

Trean blev jag skickad från v28 och sen gjordes massor av UL. Som minst varannan vecka och som mest 2 ggr i veckan. Då han ändå växte och hade bra flöde fick han stanna kvar och han mådde som sagt jättebra när han föddes.

Med fyran bokade de in TUL i v 24, 28, 32 och 36 bara p g a min historik. De tiderna var klara redan i v 12. Sen fick jag åka extra i v 40 för bm skickade upp mig en vända till men då svor läkaren på MVC en lång ramsa över att han tyckte det var fullständigt onödigt, så lågt var inte SF och dessutom menade han på att kurvorna inte bara är bebis utan även får med lite hull på mamman och då jag aldrig lagt på mig något extra som gravid så menade han på att det vore konstigt om jag inte planade en del på slutet.

Okej, tycker det är jobbig att behöva vänta så länge på tul. Är det inte okej med bebis vill man ju veta så fort som möjligt! Skönt att du ändå fått göra några st under dina graviditeter och skönt att dom flesta mått bra ändå vid födsel :)
  • heffaklumpen89
    MiniCatti skrev 2017-07-10 22:06:06 följande:

Jag har bara läst ts nu så du kanske redan fått bra info men jag tycker du i alla fall ska kolla upp det.

Jag skickades på tillväxtultraljud eftersom jag inte ökade i vikt och har ett lite mindre SF mått än medelsnittet. Allt såg som tur är normalt ut och bebisen beräknas vara normalstor. Det barnmorskan där sa var att man ska vara uppmärksam på just fosterrörelserna om man misstänker eller oroar sig över tillväxten.

Små barn som inte får i sig det dom behöver orkar inte böka runt som andra barn i magen.

Du kan ju rådfråga förlossningen om du ska till dom direkt eller be din bm skicka dig på ul.

Ökade ditt SF mått ändå fast sakta eller stod det still? Jag har inte gått upp något dom senaste tre veckorna utan snarare gått ner lite. Men är kraftigt överviktig så bm tycker nog det är bra att jag inte går upp mer.

Det jag märker på rörelserna är att han inte verkar orka hålla på speciellt länge som innan. Sen är det ju inga direkt sparkar längre utan mer buffar eller att han knör runt lite men det ska ju vara normalt iaf.
  • Iden
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-10 22:06:26 följande:

Ja, men det får nog bli ett samtal imorgon. Kanske dum fråga men vad är skillnaden att få remiss från bm eller ringa fl med en gång och berätta om sin oro? Lättare att få tid via remiss?Okej, tycker det är jobbig att behöva vänta så länge på tul. Är det inte okej med bebis vill man ju veta så fort som möjligt! Skönt att du ändå fått göra några st under dina graviditeter och skönt att dom flesta mått bra ändå vid födsel :)

Vet inte riktigt skillnaden faktiskt. Men när jag fick tul ringde bm på mvc till förlossningen och vi åkte dit direkt från mvc. Så det var snabba puckar. Men kombinationen minskat sf-mått och minskade rörelser borde kollas upp tycker jag.
  • Bladguld

När jag var gravid med mitt andra barn så älskade mitt Sf-mått lite runt vecka 36. Jag och bm hade redan kommit överens om att jag skulle få TUL pga att mitt första barn var stort, men det lät på henne som att hon velat skicka mig på det ändå. Minns inte måtten men gick från lite över mittkurvan till lite under. Allt såg bra ut på TUL, bebisen blev skattad till -11% (vilket oroade mig lite när första var så stor).

Efter två veckor hade magen växt igen, men två veckor senare, 40+0, hade måttet krympt flera cm och jag hamnade på lägsta kurvan! Fick TUL igen, och då blev bebis skattad till -2%, dvs nästan prick på medel och god tillväxt. Det fanns ok med fostervatten. Han kom ut och vägde 3600 41+2, dvs lite under medelvikt. Inga tecken på tillväxthämning, fin moderkakan, och han mår bra. Han bara sjönk ner rejält antagligen. Jag tappade också lite i vikt sista tiden. Så ibland är det inget konstigt trots krympande (!) SF-mått.

Men det är MVC du ska ringa och berätta om din oro. Förlossningen ringer man vid akuta åkommor. MVC är ansvariga för att skicka dig på ev. TUL. Var tydlig med din oro och önskan så blir du förhoppningsvis bra bemött. Jag hade en jättebra barnmorska och när jag bad om extra kontroller fick jag det.

• Bladguld

Men som tidigare sagts, vid minskade fosterrörelser ska du ju alltid ringa förlossningen. Du måste själv bedöma hur minskade de är och om det oroar dig.

• Bimbim79

Tycker du att barnet rör sig mindre och är orolig för det ska du ringa förlossningen. Litet SF mått eller ej. Tillväxthämmade barn saktar ner i magen för att spara energi, men kan ju finnas andra orsaker till att de rör sig mindre. Jag har varit inne pga minskade fosterrörelser å då gjorde de tul, ctg och flödes kontroll direkt. Hade ett dygn då både buffarna kändes svagare mer sällan och inte höll i sig lika länge. Antagligen sov bebis bara efter perioder med väldigt mycket rörelser men för din egen skull ring och be att få komma in. De tar din oro på allvar.

• MiniCatti
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-10 22:17:01 följande:
    Ökade ditt SF mått ändå fast sakta eller stod det still? Jag har inte gått upp något dom senaste tre veckorna utan snarare gått ner lite. Men är kraftigt överviktig så bm tycker nog det är bra att jag inte går upp mer.

Det jag märker på rörelserna är att han inte verkar orka hålla på speciellt länge som innan. Sen är det ju inga direkt sparkar längre utan mer buffar eller att han knör runt lite men det ska ju vara normalt iaf.
    Ja precis, mitt SF mått ökar men inte mycket. Det var efter dom gjort en koll på tul som jag kunde slappna av. Jag behövde se och höra att bebisen hade det bra och ändå växer som hon ska där inne, trots att vågen inte rör sig.
    Sparkarna ändras ju som du säger i slutet men om du är orolig och känner att han inte orkar hålla på som förr så be din bm skicka dig på tul. Det skadar ju inte att kolla läget om du oroar dig.
    Lycka till :)
  • Anonym (--)

Ring förlossningen och säg att du är orolig pga minskade fosterrörelser. Då får du komma in för en kontroll och kan då ventilera din oro med en annan professionell barnmorska. Ibland kan man behöva höra att allt är okej från någon mer, och ibland kan ju oron vara befogad och då är det bättre att kolla upp. Ring in till förlossningen nu under kvällen, dagtid hänvisas du bara till din ordinarie mödravård.

Svar på tråden Orolig, ska jag ringa förlossningen?