• DevilsDaughter

Har reglerna ändrats!?

Nu när jag går in och anmäler föräldrapenning (är mammaledig på heltid med bebis) så kommer det upp ett varningsmeddelande att jag har markerat lördag och söndag och att man bara får ta ut dessa dagar om jag skulle ha jobbat då. Men jag tar ut hela veckor, och vad jag vet så får man ta ut lördag/söndag om fredag eller måndag är anknuten till dessa dagar, gäller inte det längre? Stod nämligen inget om detta i varningsmeddelandet?

• Svar på tråden Har reglerna ändrats!?
  • Kerubmamman

Klickade du i hela den aktuella veckan? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LillaTjockaBertil

Det låter konstigt. Jag är föräldraledig på heltid och jag tar ut måndag-söndag under hela perioden utan att jag fick upp något felmeddelande när jag lade in det hos Försäkringskassan.

• Kasperina

Jag tog lö-må nyligen utan problem.
    Är det SGI eller lägstanivå du tar? Om du tar lägstanivå på vardagarna får du inte ta SGI på helgen. Du kan inte heller ta hela dagar på helgen om du inte tar hela dagar på vardagarna.
    Det är det jag kan komma på som du kan ha råkat göra...
    Ring FK och fråga!

• DevilsDaughter

I detta fallet gällde det en hel vecka och lördag-söndag innan den veckan, så 9 dagar i sträck. Alltså det går att anmäla men det kommer upp ett meddelande att jag inte får anmäla så om jag inte skulle ha jobbat lör-sön.

• DevilsDaughter
    Kasperina skrev 2017-07-05 20:11:15 följande:

Jag tog lö-må nyligen utan problem.
    Är det SGI eller lägstanivå du tar? Om du tar lägstanivå på vardagarna får du inte ta SGI på helgen. Du kan inte heller ta hela dagar på helgen om du inte tar hela dagar på vardagarna.
    Det är det jag kan komma på som du kan ha råkat göra...
    Ring FK och fråga!

Hela SGI dagar gäller det. Alltså anmälan går att göra men det står att OM jag inte skulle ha jobbat lör-sön så får jag inte anmäla såhär. Detta är en ny funktion fk har lagt in, måste ha skett senaste dagarna. 
Svar på tråden Har reglerna ändrats!?