• sea_man

Hur finner jag inre ro?

Jag har utifrån ett väldigt bra liv, en familj (sambo + 3 barn) där alla är friska. Har ett hyfsat välbetalt yrke och ett (nyköpt) hus och självklart hund och Volvo ????

Nu till min fråga, jag känner mig ofta vilsen i mitt liv, svårt att finna ro. Har väldigt svårt att bara ta det lugnt, vill alltid vara med där det händer. Kollar FB konstant vad mina vänner hittar på el. om någon vill hitta på något.
    Jag har t.ex. nästan aldrig läst en bok (i mitt vuxna liv) har liksom ingen ro att bara sitta/ligga och läsa. Trots att jag alltid vill vara med så har jag svårt med sociala kontakter, känner ofta att det är svårt att hålla uppe ett samtal.
    Hade en riktig kris när jag fyllde 40 med parterapi m.m. och massor av bråk med sambo. Ville bryta upp och skapa något nytt, har inte alls samla känsla nu. Vill vara med mina barn och sambo.

Har någon tips på hur jag ska hitta ett inre lugn (tror tyvärr inte Yoga är mitt kall, har som sagt inte tålamodet/lugnet).

• Svar på tråden Hur finner jag inre ro?
  • Pentra

Meditation och även koncentrationsövningar är ett väldigt bra sätt för att finna ro och balans i tillvaron. ... Mvh, Pentra

• Mandelskorpan

Har du någon hobby/fritidsintresse? Själv är jag väldigt rastlös men jag finner harmoni och lugn i mina fritidsintressen.

• Smulkaffe

Om du generellt har svårt att få ro genom lugna aktiviteter, kanske det är läge att hitta något med mer fart i? Träna triathlon?
    För att din hjärna ska få ro kanske du behöver köra dig helt slut i kroppen?

För övrigt låter det inte helt osannolikt att du skulle kunna ha drag av ADHD. Kanske du ska söka upp fakta på nätet där symptomen beskrivs och jämföra?
    Det är inte bra att gå med obehandlad adhd om det riskerar att du blir så vilsen och rastlös att du vill bryta upp från din familj, eller hur?
    Sedan kan behandlingen kanske bestå i alltifrån att bara gå och prata med någon till att medicinera. Det är ju en glidande skala så att säga.

• Ed210

Varför kollar du FB så mycket, hela tiden? Det verkar vara stressande. Är det där scrollandet något du efteråt minns och tänker tillbaka på med glädje, eller är det bara ett sätt att slösa bort din tid, ditt liv, utan att du egentligen får ut så mycket av det. Prioriterar du FB före dina verkliga IRL relationer? Läste om en som gick in på mobilen 900 gånger per dag, det blir 328000 gånger på ett år eller 13 miljonger gånger under ett helt arbetsliv. Undrar om man som pensionär tänker tillbaka och säger med njutning: "jag kollade mitt Facebook-flöde 13 miljoner gånger när jag var ung, det känns härligt, jag tänker tillbaka på det med glädje!"

Svar på tråden Hur finner jag inre ro?