• Anonym (Fundersam lycklig)

Hur tycka det är ok? Ääär det verkligen 2 olika saker?

Lycklig är jag/vi. Efter 1,5års förhållande vet jag hon är min själsfrände, lika som jag hennes. Två kvinnor som hittat nåt vi aldrig vetat var möjligt. MEN det finns en man, som figurerat i hennes liv över 15år. Dom ses sällan, 4-5ggr i året ngr timmar. Har haft ett sexuellt förh hela tiden, nu mera sällan (senast i oktober), jag gillar det inte men får lov att leva med det. Vetat det sedan dag1. Ändå gör det ont men vill inte ge upp oss. Dvs såhär fortsätter drt. Hon har förklarat det inte påverkar oss o vi, inte på något sätt. Samt att jag måste inse det är två helt olika saker. Hur tänka? Äär det verkligen så, att det är så olika att vara nära en man. Har ju själv haft män o tänker inte så. Vill inte vara med en man nu heller. Men kanske man tänker olika där.....?

• Svar på tråden Hur tycka det är ok? Ääär det verkligen 2 olika saker?
  • Anonym (Bisexuell kille)

Jag är en bisexuell kille. Visst är det en helt annan upplevelse att vara med en man jämfört med en kvinna i sängen. MEN inte behöver man vara otrogen för det, man kan vara monogam i alla fall. Jag har varit med min fru i 17år nu, aldrig varit med nån annan under denna tid.

• Anonym (Reptilhjärnor)

Hon ser kanske mannen som ren sexuell kontakt, dig som en ren levnadspartner. Med andra ord fyller du en större och viktigare funktion än han, om det är till "tröst". Får jag fråga om du varit homo eller bi länge? Eller insåg du det sent i livet?

• Aliona

Tycker också att det är väldigt olika. Tidigare när jag varit med en man har jag saknat en kvinna, nu är jag gift med en kvinna och saknar inte sex med män än. Kanske händer det en dag, ochdå skulle det säkert vara helt sexuellt för inget går upp mot intimiteten, kärleken och värmen med en tjej!

Anonym (Reptilhjärnor) skrev 2017-07-04 21:33:55 följande:

Hon ser kanske mannen som ren sexuell kontakt, dig som en ren levnadspartner. Med andra ord fyller du en större och viktigare funktion än han, om det är till "tröst". Får jag fråga om du varit homo eller bi länge? Eller insåg du det sent i livet?

Nej, det kom jag på dagen jag träffade henne.
  • Anonym (fel)

Nej det är inte ok! Det är otrohet, lika mycket som en heterosexuell partner skulle vara otrogen. Det är upp till dig att bedöma om det positiva överväger. För mig är det obegripligt att man kan acceptera otrohet fastän det görs öppet så är det ju inte mer ok för det. Förstås du har ju möjlighet att välja stanna eller gå. Orkar och vill du leva med hennes otrohet i all framtid? Är det ok att du ligger med andra? Skaffa dig en annan du med som du ligger med ibland och se vad det ger för reaktioner?

Här ser man, åsikterna går isär. Som svar på en fråga - enl henne skulle de vara ok om jag låg med en man, bara rent sexuellt. Iofs vet hon jag inte gör det. Själv kanske jag lever på hoppet att hon en dag skall känna hon inte vill ha sex med honom längre. Då har det kommit rätt väg liksom, o inte jag som "tvingat" henne välja.

• Anonym (fel)
    Anonym (Fundersam lycklig) skrev 2017-07-09 10:43:34 följande:

Här ser man, åsikterna går isär. Som svar på en fråga - enl henne skulle de vara ok om jag låg med en man, bara rent sexuellt. Iofs vet hon jag inte gör det. Själv kanske jag lever på hoppet att hon en dag skall känna hon inte vill ha sex med honom längre. Då har det kommit rätt väg liksom, o inte jag som "tvingat" henne välja.

Jag tänker bara som så att älskar man någon vill man väl inte ligga med andra? Man vill väl det bästa för den andra och det är ju inte att dela det mest intima med någon annan. Kan du inte säga att du blir sårad och mår dåligt av detta. Varför är det så viktigt för henne att fortsätta ligga med denna man?
  • Anonym (Sappho)

Jag anser att otrohet är fel, och med otrohet menar jag att man är otrogen mot sin partner i handling utan att den vet om det/den vet men mår dåligt av det. Man skall inte medvetet i ett förhållande utsätta den man älskar för något som får personen att känna sig bortvald eller mindre värd.

Jag hade inte uppskattat att min partner gjorde så, om jag tydligt uttalat att jag inte mår bra av det. Att i sig vara med andra har jag inga moraliska aspekter på. Avseende att vara sexuellt med kvinnor/män så tycker jag att allt är bättre med kvinnor. Livet, innerligheten, kontakten... Sedan får jag sexuellt lätt orgasm genom kukpenetration, vilket gör att sex med män är okomplicerat och enkelt efter 20 år som gift med man. Men det har vi parerat genom att skaffa en riktigt bra strap-on i min numera lesbiska relation. Få män har så passande penisar som denna strap-on!

• Anonym (Repan)

Otrohet är otrohet för mig. Om ni inte uttryckligen klargjort att ni är okej med att en av er eller båda ligger här och där så är det inte okej. Och man får ångra sig också. Om du ej längre är bekväm med detta arrangemang så säg det, för det kommer ju äta upp dig inifrån om din partner gör något som gör dig illa och tvärtom - det kan ju bara inte fungera i längden. 

Ta upp det och lägg korten på bordet. Säg hur du känner och förklara vad du behöver. Om din partner älskar och respekterar dig samt vill det bästa för dig och er så går det att lösa. Det tror jag i alla fall. Vi växer och utvecklas hela tiden och vad som var rätt och problemfritt för fem år sedan kanske är komplicerat och konfliktfyllt idag. Ärlighet och respekt räcker gott i mitt tycker för att hitta rätt väg och om din partner älskar dig kommer hen vara mottaglig för det du uttrycker.

Lycka till och allt gott till dig,

Tant Repan

Anonym (fel) skrev 2017-07-09 20:21:27 följande:

Jag tänker bara som så att älskar man någon vill man väl inte ligga med andra? Man vill väl det bästa för den andra och det är ju inte att dela det mest intima med någon annan. Kan du inte säga att du blir sårad och mår dåligt av detta. Varför är det så viktigt för henne att fortsätta ligga med denna man?

Den kultur/land hon kommer från skulle aldrig acceptera 2 av samma kön, neverever får det avslöjas. Här e hon lite orolig då jag figurerat så mycket med henne, både dit till hennes hemland o övriga resor. Tänker om nån börjar misstänka nåt. Därför bra att ex hennes släkt ser att hon ibland är med denna man, skyddsmantel liksom. Oberoende, gillar det inte, hon vet det o nu vet hon också att jag kommer ta ställning till huruvida vi är VI längre om hon är med honom igen. Så vi vet var vi står o bollen är hennes, skulle bli jätteolycklig om hon ännu låg med honom. Men ännu är vi lyckliga o har det fantastiskt, planerar in en Italienresa till hösten. Nån som tycker jag borde acceptera läget, att hon ev ligger med honom nån gång i året?
  • Anonym (mmm)

Jag tyckte att det är otrohet! Det spelar väl inte alls nån roll vilket kön personen har - har man sex med någon så har man. 

Hon vill ha er båda, uppenbarligen och det går om du tillåter det. Du säger du egentligen inte gillar det men "står ut" med det och försöker acceptera hennes förklaring. Om det hade varit en annan tjej, hade du accepterat det då? Om ditt svar då är nej så måste väl svaret bli nej nu också? Genom att hon gör detta och du går med på det så har hon ett öppet förhållande, är det vad du vill?

Eller om de sågs oftare än bara några ggr per år, hade du "tålt" det då? 

Hon lever i en lögn också, eftersom hon inte riktigt kan stå för det ni har. Synd men det kanske är för svårt att få henne att ta det klivet. Täckmanteln med att hon umgås med en man kan hon väl i och för sig ha utan att ha sex med honom? 

• Anonym (fel)
    Anonym (Fundersam lycklig) skrev 2017-07-21 07:03:52 följande:
    Den kultur/land hon kommer från skulle aldrig acceptera 2 av samma kön, neverever får det avslöjas. Här e hon lite orolig då jag figurerat så mycket med henne, både dit till hennes hemland o övriga resor. Tänker om nån börjar misstänka nåt. Därför bra att ex hennes släkt ser att hon ibland är med denna man, skyddsmantel liksom. Oberoende, gillar det inte, hon vet det o nu vet hon också att jag kommer ta ställning till huruvida vi är VI längre om hon är med honom igen. Så vi vet var vi står o bollen är hennes, skulle bli jätteolycklig om hon ännu låg med honom. Men ännu är vi lyckliga o har det fantastiskt, planerar in en Italienresa till hösten. Nån som tycker jag borde acceptera läget, att hon ev ligger med honom nån gång i året?
    Absolut inte ska du acceptera det! Det är respektlöst mot dig och det ni har. Jag tycker inte hon låter särskilt trevlig och omtänksam som gör så. Och att komma ut som homosexuell är väl inte hela världen? Hennes släkt får väl vänja sig vid det. Det är dumt fortsätta ligga med en annan bara för det. Som sagt ifall hon behöver en täckmantel kan hon väl låtsas vara hetero på andra sätt men varför låtsas överhuvudtaget? Är tanken ni ska fortsätta leva hemligt resten av livet? Känns inte det tungt? Idag är det inte många som bryr sig ifall två kvinnor kommer ut som ett par. 
  • Aliona
    Anonym (fel) skrev 2017-07-21 09:02:28 följande:

Absolut inte ska du acceptera det! Det är respektlöst mot dig och det ni har. Jag tycker inte hon låter särskilt trevlig och omtänksam som gör så. Och att komma ut som homosexuell är väl inte hela världen? Hennes släkt får väl vänja sig vid det. Det är dumt fortsätta ligga med en annan bara för det. Som sagt ifall hon behöver en täckmantel kan hon väl låtsas vara hetero på andra sätt men varför låtsas överhuvudtaget? Är tanken ni ska fortsätta leva hemligt resten av livet? Känns inte det tungt? Idag är det inte många som bryr sig ifall två kvinnor kommer ut som ett par. 

Jo, för många är det faktiskt fortfarande förenat med livsfara att komma ut som homosexuell. Den generella acceptans som vi har i Sverige är ett undantag, inte en regel. Och även om man inte är rädd för att bli dödad så kan man riskera att familjen vänder en ryggen, något som är smärtsamt nog. I sådana miljöer är det inte ovanligt att ha en täckmantel och leva hemligt med sin partner. Tyvärr.

TS, det finns inte mycket rätt eller fel när det kommer till att leva sitt liv. Du får förklara för tjejen vad du känner att du inte kan kompromissa bort, och sen får du se hur hon ställer sig till det. Kan hon inte tillmötesgå så får du nog tacka för dig, och så kommer du säkert att träffa någon så småningom vars behov bättre matchar dina. Oavsett, njut av det fina ni har.

Tackar för svar o tankar. E själv lite förvirrad me tankarna. O nej, jag hade ju inte godkännt det alls om hon vore med en annan kvinna. Hon själv skulle aldrig tänka sig vara med en annan kvinna heller o inte acceptera att jag var det. En man dock som sagt ok. För det är helt olika saker enl hennes sätt att tänka. Det är nog just den biten vi ser helt olika på, o ibland är jag av samma tanke men så följande dag tänker jag det är ju otrohet. Virrigt.

Tillägg: "hela kontakten o närheten e så olika, med honom är det typ bara pang o klart medan vi är så mycket mer med närhet könslor mm"... ja nåt sånt. Han känner hennes släkt därborta (o bor ju där själv) o enl henne - skulle hon inte plötsligt alls ha sex med honom så skulle han bli misstänksam vilket i slutändan skulle kunna leda till misstankar om oss. Närmare bestämt 22år har dom levt såhär.

• Anonym (fel)
    Aliona skrev 2017-07-21 09:58:13 följande:
    Jo, för många är det faktiskt fortfarande förenat med livsfara att komma ut som homosexuell. Den generella acceptans som vi har i Sverige är ett undantag, inte en regel. Och även om man inte är rädd för att bli dödad så kan man riskera att familjen vänder en ryggen, något som är smärtsamt nog. I sådana miljöer är det inte ovanligt att ha en täckmantel och leva hemligt med sin partner. Tyvärr.

TS, det finns inte mycket rätt eller fel när det kommer till att leva sitt liv. Du får förklara för tjejen vad du känner att du inte kan kompromissa bort, och sen får du se hur hon ställer sig till det. Kan hon inte tillmötesgå så får du nog tacka för dig, och så kommer du säkert att träffa någon så småningom vars behov bättre matchar dina. Oavsett, njut av det fina ni har.
    Om man nödvändigtvis behöver en täckmantel (och det inte rör sig om ens egna rädslor och fördomar eller någon annan orsak) så finns det andra sätt än att ligga med andra. Jag anser att man inte värdesätter sin partner eller förhållandet om man ligger med andra av vilka orsaker som helst. 
    Anonym (Fundersam lycklig) skrev 2017-07-21 12:26:24 följande:

Tillägg: "hela kontakten o närheten e så olika, med honom är det typ bara pang o klart medan vi är så mycket mer med närhet könslor mm"... ja nåt sånt. Han känner hennes släkt därborta (o bor ju där själv) o enl henne - skulle hon inte plötsligt alls ha sex med honom så skulle han bli misstänksam vilket i slutändan skulle kunna leda till misstankar om oss. Närmare bestämt 22år har dom levt såhär.

Varför behöver hon er orsak att sluta ligga med honom? Det räcker att säga att jag är inte intresserad längre. Någon mer förklaring behöver han inte. 

Svar på tråden Hur tycka det är ok? Ääär det verkligen 2 olika saker?