• Sökerhjälptack

Rökning under graviditet +ångest

Nu är det så att jag gått igenom halva min graviditet. Jag har mått dåligt psykiskt under lång tid, och har rökt i 5 år.

Innan jag fick reda på att jag blev gravid rökte jag ungefär ett paket om dagen, men drog jner på rökning till 2-3 cigg om dagen när jag fick reda på graviditeten. Jag har försökt sluta, och har väldigt stark ångest över att jag inte lyckats än!

Jag vill mitt barn det bästa, och vill verkligeb sluta, undrar om någon vart eller är i samma situation och har tips på att sluta??

(Snälla, inga påhopp tack!)

• Svar på tråden Rökning under graviditet +ångest
  • Kräftan86

2-3 om dagen är mkt bättre än ett paket! Det finns en massa folk som hade morsor som rökte på 70, 80 och 90 talet, inomhus dessutom, som blev helt normala.

När jag slutade med nikotin gjorde jag det en dag i taget, ex tisdag ska jag vara rökfri men onsdag får jag röka igen om jag vill. Så tar man dag efter dag och ser hur många man klarar

• ajnas

Har du provat appen Rökfri från Vårdguiden? Den ger bra stöd att sluta. Börja räkna hur länge du varit rökfri. Om det så bara är tre timmar - bra! Fortsätt en timme till så har du nytt rekord. Och kom ihåg att när du röker så går siffran ned på noll och du måste börja om. Lycka till!

• LovingM

Det är såklart svårt att sluta röka. Jag har rökt i 12 år varje dag ett halvt - ett paket cigaretter om dagen. Jag har tagit beslutet om att sluta röka, är i vecka 15 och tänker på bebis som ligger inne i magen och får mindre syre varje gång jag vill ta en cigarett.

Har även bett min sambo att inte röka framför mig.

Har rökt en om dagen tills för en vecka sen och det har gått bra! Är en invand rökare och har mått psykiskt dåligt under graviditeten men det går ändå.

Tidigare har jag känt att det har varit "orättvist" att jag inte får röka eller dricka längre.

Försök att se det som ett beslut istället så kommer der gå lättare.

Jag småäter mer nu men bättre det, tycker jag. Sen är upptill varje person, det är ju ditt eget barn.

Lycka till!

• jess06

När jag väntade dottern slutade jag röka direkt, då var det lättare eftersom jag mådde så fruktansvärt illa hela tiden och inte klarade av doften. Dum som jag var började jag röka igen när hon var 4 månader. Nu är jag gravid igen i v.6. Jag har väldigt svårt att sluta denna gången. Jag har dragit ner väldigt mycket men jag har inte klarat att sluta helt än och det ger mig en enorm ångest. Jag har sett till att inte ha cigaretter hemma som man kan frestas av nu, då går det lite bättre.

• Misscaswell

Min mamma rökte under hela sin graviditet med mig - hennes läkare sa att ångestpåslaget hon fick av att försöka sluta var lika illa för barnet som rökningen så hon kunde lika gärna fortsätta, typ. Fast det var på mitten av 80-talet så vetenskapen kanske har kommit på nya saker...

Svar på tråden Rökning under graviditet +ångest