• Fridans84

Min f.d. sambo kräver pengar av mig

Hej,

Jag har levt som sambo med en man i 8 år. Under de sista åren studerade jag och pendlade till annan ort där jag hyrde en övernattningslägenhet. Jag tog studielån och fick till viss del hjälp av min dåvarande sambo för kostnaderna. Han menade att jag kunde betala tillbaka när jag hade studerat färdigt. De handlar om en summa på 20 000 kr. Han gjorde senare slut med mig och när vi skulle göra upp det ekonomiska tyckte jag att han kunde behålla allt vi hade införskaffat för gemensamt bruk, vilket vida överstiger de 20 000 han kräver. Jag förde på tal att jag har rätt att kräva en bodelning och då får jag antingen hälften av sakerna eller så får han betala mig mellanskillnaden efter att min skuld är avdragen. Han flög i taket och skrek och härjade, blev hotfull. Han har tidigare gett sig på mig fysiskt och hotat mig så blev rädd och sa inte mer då men tänkte att han kanske skulle sansa sig och tänka till och släppa det hela, eftersom det är till hans ekonomiska fördel. Det har han dock inte gjort utan skickar sms, typ varje morgon, så tidigt som möjligt om skulden jag är skyldig honom. 
    Till saken hör att jag tror att han gör det här för att jag har gått vidare i livet, mår så otroligt mycket bättre, träffat en fin kille. Är en helt annan person, förr grät jag varenda dag. Min ex är miljonär så har svårt att se att han är i stort behov av de 20 000. 

Han har sagt att han "ska gå vidare med det här inom några veckor". Jag tror honom. Har funderat på att kontakta en jurist.

Så vad ska jag göra? Har ni några tips? Mår så dåligt, får ont i magen varje gång jag ser hans namn i telefonen. 

• Svar på tråden Min f.d. sambo kräver pengar av mig
  • Queennr1

Finns det papper på skulden? Hur länge har ni varit separerade ? Kanske fortfarande går att begära bodelning?

Jag tycker iof att det är lite olika saker att kräva in en regelrätt skuld och att du väljer att lämna bohaget hos honom? Det är ju inget du kan bestämma på egen hand utan att han går med på det att det ska kvittas på det viset.

Om han är i behov av pengarna eller ej är irrelevant.

• Queennr1
    AnnaSthlm skrev 2017-07-02 17:29:25 följande:

Spara alla meddelanden. Polisanmäl för trakasserier.

För att han vill ha tillbaks sina stålar?
  • Åsa

Du är skyldig att betala tillbaka pengarna han lånade dig´, oavsett hans ekonomi, bodelning och anledningar att kräva in betalning nu. Du har å din sida rätt att få hälften av bohag ni köpt till gemensamt boende (ofta knepigt att bevisa vad det är i efterhand om du inte fört ordentlig bok).
    Föreslår att du förbereder dig på att behöva betala och samtidigt svarar honom skriftligt: "Visst betalar jag dig om du vill det. Jag föreslår dock att du efterskänker lånet mot att jag avstår från att begära bodelning, det borde vara till fördel för oss båda. Vad tror du om det?"

Att du inte bör träffa honom ensam och spara alla ev hot är en självklarhet.

• Fridans84
    Queennr1 skrev 2017-07-02 17:26:58 följande:

Finns det papper på skulden? Hur länge har ni varit separerade ? Kanske fortfarande går att begära bodelning?

Jag tycker iof att det är lite olika saker att kräva in en regelrätt skuld och att du väljer att lämna bohaget hos honom? Det är ju inget du kan bestämma på egen hand utan att han går med på det att det ska kvittas på det viset.

Om han är i behov av pengarna eller ej är irrelevant.

Nej, det finns inga papper, utan endast  en muntlig överenskommelse. 

Vi har varit separerade ett år, men jag har varit skriven på adressen tills i februari och haft min egendom (personliga tillhörigheter) där tills för några veckor sedan. I samband med separationen köpte jag en nyproducerad lägenhet som i skrivande stund inte är färdig och jag har fått vara inneboende hos en vän tills jag träffade min nya kille och nu bor jag tillsammans med honom. 

Jag är fullt medveten om att det är två vitt skilda saker men tänkte att det var enklast att lösa det så, kanske för att jag är konflikträdd vad det gäller honom och vår tidigare historia.
  • Fridans84
    AnnaSthlm skrev 2017-07-02 17:29:25 följande:

Spara alla meddelanden. Polisanmäl för trakasserier.

Ja, jag sparar allt om det skulle spåra ur vilket tyvärr det finns risk för med honom. 
  • Fridans84
    Queennr1 skrev 2017-07-02 17:30:25 följande:
    För att han vill ha tillbaks sina stålar?
    Hade jag varit honom hade jag gladeligen tackat och tagit emot för den uppgörelsen med tanke på att vi inhandlat bohag för ett antal hundra tusen kronor för gemensamt bruk. 
  • Fridans84
    Åsa skrev 2017-07-02 17:43:22 följande:

Du är skyldig att betala tillbaka pengarna han lånade dig´, oavsett hans ekonomi, bodelning och anledningar att kräva in betalning nu. Du har å din sida rätt att få hälften av bohag ni köpt till gemensamt boende (ofta knepigt att bevisa vad det är i efterhand om du inte fört ordentlig bok).
    Föreslår att du förbereder dig på att behöva betala och samtidigt svarar honom skriftligt: "Visst betalar jag dig om du vill det. Jag föreslår dock att du efterskänker lånet mot att jag avstår från att begära bodelning, det borde vara till fördel för oss båda. Vad tror du om det?"

Att du inte bör träffa honom ensam och spara alla ev hot är en självklarhet.

Tack för ditt tips!

Saken är bara att jag känner varför ska jag vara schysst och betala tillbaka lånet när han inte samarbetat vad gäller bodelning. Typ så. Men är inne på din linje. 
Svar på tråden Min f.d. sambo kräver pengar av mig