Min f.d. sambo kräver pengar av mig
Hej,
Jag har levt som sambo med en man i 8 år. Under de sista åren studerade jag och pendlade till annan ort där jag hyrde en övernattningslägenhet. Jag tog studielån och fick till viss del hjälp av min dåvarande sambo för kostnaderna. Han menade att jag kunde betala tillbaka när jag hade studerat färdigt. De handlar om en summa på 20 000 kr. Han gjorde senare slut med mig och när vi skulle göra upp det ekonomiska tyckte jag att han kunde behålla allt vi hade införskaffat för gemensamt bruk, vilket vida överstiger de 20 000 han kräver. Jag förde på tal att jag har rätt att kräva en bodelning och då får jag antingen hälften av sakerna eller så får han betala mig mellanskillnaden efter att min skuld är avdragen. Han flög i taket och skrek och härjade, blev hotfull. Han har tidigare gett sig på mig fysiskt och hotat mig så blev rädd och sa inte mer då men tänkte att han kanske skulle sansa sig och tänka till och släppa det hela, eftersom det är till hans ekonomiska fördel. Det har han dock inte gjort utan skickar sms, typ varje morgon, så tidigt som möjligt om skulden jag är skyldig honom.
Till saken hör att jag tror att han gör det här för att jag har gått vidare i livet, mår så otroligt mycket bättre, träffat en fin kille. Är en helt annan person, förr grät jag varenda dag. Min ex är miljonär så har svårt att se att han är i stort behov av de 20 000.
Han har sagt att han "ska gå vidare med det här inom några veckor". Jag tror honom. Har funderat på att kontakta en jurist.
Så vad ska jag göra? Har ni några tips? Mår så dåligt, får ont i magen varje gång jag ser hans namn i telefonen.