• Anonym (Hur gör ni?)

Väldigt olika ekonomi i bonusfamiljen

Hur gör ni med ekonomin, födelsedagspresenter med mera i era nya familjer där ni har barn i hyfsat samma åldrar? Är det viktigt att det är någorlunda lika eller är det okej att det ena barnet till exempel får födelsedagspresenter och julklappar för flera tusen medan det andra får för några hundralappar? Jag tänker där paret i nya familjen har väldigt olika ekonomiska förutsättningar.

Om det ena barnet till exempel får en dyr speldator som det andra barnet också har önskat sig? Så det ena barnet kan spela och det andra inte när båda är där samtidigt? Eller att båda gillar att rida och den ena får en häst som hen rider på varje helg medan den andra inte kan göra samma.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Väldigt olika ekonomi i bonusfamiljen
  • Påven Johanna II

Jag skulle inte ha fusionerat familjer med så olika förutsättningar och standard om det inte varit löst på förhand hur sådant skulle hanteras. 

• Anonym (Jag)

Jag hade aldrig gått in i ett förhållande där barnen inte behandlades likadant. Eller där inte hela familjen lever på samma villkor.

• Ess

Att det är skillnader i en sammansatt familj får man räkna med. MEN när det skiljer så otroligt mycket i standard, då hade jag inte flyttat ihop.

• Anonym (Hur gör ni?)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-30 17:40:10 följande:

Jag skulle inte ha fusionerat familjer med så olika förutsättningar och standard om det inte varit löst på förhand hur sådant skulle hanteras. 

Jag tänker likadant. Men hur hade ditt förslag på att hantera det varit?
  • Påven Johanna II
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-06-30 17:46:24 följande:
    Jag tänker likadant. Men hur hade ditt förslag på att hantera det varit?
    Jag är inte själv intresserad av att försörja någon annan människa och skulle heller aldrig vilja leva i en tillvaro där jag blir försörjd. Det är väldigt långt ifrån mina värderingar och det liv jag skapat mig. 

Men det är väl oftast så lösningarna ser ut för de som trots mycket stora skillnader i ekonomi och övrig standard ser ut. Det vill säga, den som tjänar mycket sponsrar partnern med den lilla ekonomin och planar på så sätt ut de materiella olikheterna för barnen. Det motsatta alternativet måste jag erkänna att jag hittills aldrig hört talas om - att den som har dåligt ställt jobbar extra eller på annat sätt skaffar sig en bättre inkomst. Det är dock det alternativ jag själv skulle vilja framhålla. 
  • Anonym (Mamma)

Jag och sambon har lika många barn i exakt samma åldrar. Vi slog ihop ekonomin och har köpt för samma summa till samtliga barn vid jul eller födelsedagar. Ju mindre barnen varit ju mer har vi försökt att även köpa ungefär lika antal. Om en får en jättestor present så har den andra också fått det (utifrån vad den önskar sig såklart, alla får unika julklappar och presenter).

Sen köper vi kläder och saker efter behov, alla kan inte alltid att få något bara för att en annan får. Vi tjänar ca. lika mycket så det avgör kanske också.

• Anonym (Hur gör ni?)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-30 17:54:22 följande:

Jag och sambon har lika många barn i exakt samma åldrar. Vi slog ihop ekonomin och har köpt för samma summa till samtliga barn vid jul eller födelsedagar. Ju mindre barnen varit ju mer har vi försökt att även köpa ungefär lika antal. Om en får en jättestor present så har den andra också fått det (utifrån vad den önskar sig såklart, alla får unika julklappar och presenter).

Sen köper vi kläder och saker efter behov, alla kan inte alltid att få något bara för att en annan får. Vi tjänar ca. lika mycket så det avgör kanske också.

Så tänker jag också med det att barn har olika behov och självklart är inte prislappen det enda. Men när det ena barnet får något det andra barnet har önskat sig länge tycker jag det blir knepigt.
  • Anonym (Hur gör ni?)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-30 17:51:29 följande:

Jag är inte själv intresserad av att försörja någon annan människa och skulle heller aldrig vilja leva i en tillvaro där jag blir försörjd. Det är väldigt långt ifrån mina värderingar och det liv jag skapat mig. 

Men det är väl oftast så lösningarna ser ut för de som trots mycket stora skillnader i ekonomi och övrig standard ser ut. Det vill säga, den som tjänar mycket sponsrar partnern med den lilla ekonomin och planar på så sätt ut de materiella olikheterna för barnen. Det motsatta alternativet måste jag erkänna att jag hittills aldrig hört talas om - att den som har dåligt ställt jobbar extra eller på annat sätt skaffar sig en bättre inkomst. Det är dock det alternativ jag själv skulle vilja framhålla. 

Håller med igen men att jobba extra med ett heltidsjobb och familje kanske inte är så lätt att få till.

I exemplet som jag tänker på är det ingen i familjen som har det dåligt ställt. Båda jobbar heltid och tjänar ungefär lika mycket men den ena har ett arv som hen tar av till gåvorna som då kan ligga på mellan tio och tjugo tusen kronor.
  • Ess
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-06-30 18:17:49 följande:

Håller med igen men att jobba extra med ett heltidsjobb och familje kanske inte är så lätt att få till.

I exemplet som jag tänker på är det ingen i familjen som har det dåligt ställt. Båda jobbar heltid och tjänar ungefär lika mycket men den ena har ett arv som hen tar av till gåvorna som då kan ligga på mellan tio och tjugo tusen kronor.

Gäller det ett arv så får den andra förklara det för sina barn, för som sagt så blir förutsättningarna aldrig samma när man sätter ihop två familjer.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-06-30 18:17:49 följande:

Med arv tycker jag att det förhåller sig som med gåvor - det styr man inte över, det är något man fått och fördelar som man tycker är bäst. 

I det fall du pratar om här så tycker jag att den part som inte har något arv att sprida ut över barnen be den andra parten att vänta med de dyra gåvorna tills även den andra sparat ihop till en likvärdig gåva till sitt barn som önskat sig samma sak. Med lika stora inkomster torde väl inte en summa på tio-tjugotusen ta särskilt lång tid att lägga på hög. 
  • Physalis

Om man har så olika ekonomi så hade jag bott särbo för att båda familjerna ska kunna leva efter den ekonomi de är vana vid.

Jag hade inte velat låta bli att ge mina barn fina presenter för att någon annan kan bli avundsjuk och jag hade inte velat att mina barn fick sitta och titta på när andra varje jul och födelsedag fick mycket dyrare och finare presenter än vad jag har råd med.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Väldigt olika ekonomi i bonusfamiljen