• Unknownperson

Lära sig somna.

Hej!

Vi behöver verkligen råd angående vår son på 15 månader.

Vi kan börja med att han är verkligen världens snällaste sötaste pojk men med en väldigt väldigt stark vilja och envishet.

Han börjar nu förskolan i augusti och vi har kommit fram till att han verkligen måste lära sig att somna själv i sin säng, gärna utan någon bredvid men funkar nog med saga också.

Som det är idag så ammar han inte längre, äter välling samt ersättning till nattning. Somnar allt som oftast i vagnen nu för tiden då det inte är några protester kring detta plus att det är rätt skönt med kvällspromenaderna.

Har ibland försökt lägga honom i sängen för att sova men antingen så sätter han sig upp eller ställer sig upp, ibland gråtandes och ibland inte, har även då låtit han vara dock aldrig längre stund utan max kanske 5-10 min.

Så nu behöver vi era råd för att nattningarna skall gå smidigt på förskolan, hur får jag denna fantastiska men envisa pojk att lära sig somna själv i sin säng. Förövrigt tar han inte napp och känner att der inte är aktuellt att påbörja vid en ålder av 15 månader, har dock snutte som vi jobbar in allt mer för att han skall gilla och känna trygghet till.

Tacksam för alla råd!!

• Svar på tråden Lära sig somna.
  • Carambolan

Oroa dig inte för förskolan! Inget av mina barn har kunnat somna ensamma i egen säng när de börjat föris. Det har kommit låååångt senare hemma. På förskolan har de däremot somnat själva som små stockar på vilan De kommer snabbt in i förskolans rutiner och beteendemönster och gör inte alls samma som hemma.

• As86

Om läggningarna fungerar för er så behöver ni inte ändra något. När förskolan drar igång kommer han att rätta sig efter deras rutiner. Pratade mycket med en väninna som är förskollärare innan vår son skulle börja just om sådana här saker och hon sa till mig att ta det lugnt. Barn lär sig att göra som de andra oavsett vilka rutiner vi haft hemma. Du ska se att det ordnar sig för din son också. :) på vissa förskolor för de ju också sova i vagn om han trivs med det. Men det kanske inte funkar på er förskola. Njut av tiden hemma tillsammans nu istället. :)

• Unknownperson

Okej det var ju väldigt skönt att höra, tack verkligen för ditt svar det var lugnande. :) Trots detta så tas tips emot gärna, dessa kvällspromenaderna kommer inte vara lika sköna och roliga när hösten och vintern intar vårt land.

• Unknownperson
    As86 skrev 2017-06-28 22:21:45 följande:

Om läggningarna fungerar för er så behöver ni inte ändra något. När förskolan drar igång kommer han att rätta sig efter deras rutiner. Pratade mycket med en väninna som är förskollärare innan vår son skulle börja just om sådana här saker och hon sa till mig att ta det lugnt. Barn lär sig att göra som de andra oavsett vilka rutiner vi haft hemma. Du ska se att det ordnar sig för din son också. :) på vissa förskolor för de ju också sova i vagn om han trivs med det. Men det kanske inte funkar på er förskola. Njut av tiden hemma tillsammans nu istället. :)

Det kanske är klokt faktiskt då, tror ni att rutinerna från förskolan kan komma och fungera hemma med? Med tanke på att han lär sig somna själv där kanske och blir lättare då här hemma.

Jo sova i vagn verkar vara ett alternativ, eller dom har barnvagnar iaf. ;)
  • As86
    Unknownperson skrev 2017-06-28 22:23:44 följande:

Okej det var ju väldigt skönt att höra, tack verkligen för ditt svar det var lugnande. :) Trots detta så tas tips emot gärna, dessa kvällspromenaderna kommer inte vara lika sköna och roliga när hösten och vintern intar vårt land.

Hehe nä det här du rätt i. Vår son lärde sig inte somna själv fören sent, typ 2 tror jag. Det funkade för oss. Jag försökte någon vända tidigare men pallade inte. Så vill du gärna att han somnar själv så är jag inget bra stöd. Däremot om du vill testa att bara somna i sin säng så har jag erfarenhet. Vi hade en egen stor säng intill sonens spjälsäng utan spjälorna i eget rum. Vi läste bok och sedan låg han i sin säng och vi i vår tills han somnade. Hade en liten melodi som spelade varje kväll och har än. Ibland fick man lägga ner honom 100 gånger ibland somnade han direkt. Det gick i perioder. Jag undvek medvetet att hålla hand och annan närkontakt för att inte skapa en sån vana. Idag och sedan en bra tid tillbaka somnar han själv i sitt rum.
  • As86
    Unknownperson skrev 2017-06-28 22:26:25 följande:

Det kanske är klokt faktiskt då, tror ni att rutinerna från förskolan kan komma och fungera hemma med? Med tanke på att han lär sig somna själv där kanske och blir lättare då här hemma.

Jo sova i vagn verkar vara ett alternativ, eller dom har barnvagnar iaf. ;)

Absolut kan det bli så, beror helt på barn tror jag :) vissa känner sig stora av det och vill fortsätta :)
  • Knäcken

Varför är det viktigt för er att han kan somna själv pga förskolestart?

• Unknownperson
    As86 skrev 2017-06-28 22:32:34 följande:

Hehe nä det här du rätt i. Vår son lärde sig inte somna själv fören sent, typ 2 tror jag. Det funkade för oss. Jag försökte någon vända tidigare men pallade inte. Så vill du gärna att han somnar själv så är jag inget bra stöd. Däremot om du vill testa att bara somna i sin säng så har jag erfarenhet. Vi hade en egen stor säng intill sonens spjälsäng utan spjälorna i eget rum. Vi läste bok och sedan låg han i sin säng och vi i vår tills han somnade. Hade en liten melodi som spelade varje kväll och har än. Ibland fick man lägga ner honom 100 gånger ibland somnade han direkt. Det gick i perioder. Jag undvek medvetet att hålla hand och annan närkontakt för att inte skapa en sån vana. Idag och sedan en bra tid tillbaka somnar han själv i sitt rum.

Det kan ju faktiskt vara en idé, han sover i eget rum sedan långt tillbaka och jag tänker då att man kan sitta bredvid sängen och läsa och då lägga honom precis som du säger. Låter som bra metod.

Det jag tänker i början dina barn blev aldrig ledsna eller hysteriska för att dom inte fick sitta eller komma upp ur sin?
  • Unknownperson
    Knäcken skrev 2017-06-28 22:37:31 följande:

Varför är det viktigt för er att han kan somna själv pga förskolestart?

Egentligen inte så viktigt, tänkte att det underlättar vid förskolestarten. Egentligen det vi vill eller önskar är att han skall kunna somna i sin säng antingen själv när vi lägger ner honom alternativt genom nattsaga eller liknande.
  • As86
    Unknownperson skrev 2017-06-28 22:42:24 följande:

Det kan ju faktiskt vara en idé, han sover i eget rum sedan långt tillbaka och jag tänker då att man kan sitta bredvid sängen och läsa och då lägga honom precis som du säger. Låter som bra metod.

Det jag tänker i början dina barn blev aldrig ledsna eller hysteriska för att dom inte fick sitta eller komma upp ur sin?

Jo i perioder. Men minns inte hur liten han var. Jag jobbade mig bort sakta men säkert. Första året somnade han i min famn. Och första 10 månaderna var det bara jag som nattade. Men sen när vi började med sängen så tog jag kampen. Ibland mycket skrik men iom att jag var nära och han bara inte fick som han ville så körde jag på. Jag har aldrig klarat av att neka honom tillgång till mig om han visat tecken på att behöva. Men att ligga nära med ryggen emot och bara lägga ner tog han efter en tid. Ibland sträckta han vara ut handen när han gett upp och kände min rygg och somnade. Då fick han närheten då jag misstänkte att han behövde det.

Vi har tagit den långa vägen till självständighet men det har varit värt det nu i efterhand. Hade inte klarat av att slita mig bort och bara gå ut därifrån. Det är en balansgång att se när barnen är redo för nästa steg och när vi känner åt en förändring måste till. Nattningarna har varit otroligt jobbiga ibland. Men nu är sonen snart tre och det har fungerat bra en lång tid nu. Stormen är över :)
Svar på tråden Lära sig somna.