• Tufftomat

Överlåtelsetvist

Hej.

Jag har en liten tankenöt för er juridikintresserade som jag behöver hjälp med.
    Jag skriver kort om incidenten, det finns nog flera sidor till att lägga till men jag tar med det viktigaste.

Min fru har haft en verksamhet i en lokal vi har hyrt. Bristande intresse och motivation fick henne att vilja göra sig av med verksamheten och det var många som var intresserade att överta den.
    Mitt namn stod på lokalen så jag skrev ett hyreskontrakt där vi hyr ut en del av den (eftersom jag trodde det var ok då inte hela lokalen fick hyras ut, missade dock i vårt kontrakt att man inte fick hyra ut ens en del). Det de skulle betala var hyran plus el. Jag förklarade i detalj att det enligt vårt kontrakt inte var helt ok men att jag skulle försöka fixa förstahandskontraktet till dem så fort som möjligt.
    I det stod att de får ta de försäkringar som kan tänkas behövas och en del förhållningsregler.

Ett andra kontrakt upprättades där min fru överlät hela sin verksamhet till en summa.
    I detta ingick alla lösa inventarier och blanka rader lades in på kontraktet för att alla skulle kunna lägga in tillägg till det som var skrivet. Ingen ändring gjordes. 60 % av summan betalades in och resten skulle bli en skuld.

Efter en mindre än en månad börjar de som hyrde av oss knussla om att summan var för stor, att vi försökte lura dem, osv. Jag förklarade för dem att jag skulle försöka ordna förstahandskontraktet så fort som möjligt men att det kanske tar lite tid eftersom fastighetsägaren reser mycket. Så var det lugnt ett tag.
    Både jag och den nya hyrestagaren höll kontakten med fastighetsägaren
    som började göra iordning alla papper. Allt var klart men en bankgaranti skulle in (en sådan som man får tillbaka efter att hyrestiden är slut).

Den nya hyrestagaren ringer en dag och säger att han inte får bankgarantin godkänd. Jag ger några alternativ men han och hans sambo väljer att de vill lämna lokalen.
    Eftersom jag förutsatte att de hade betalat hyran för månaden meddelade jag att de kunde stanna till månadens slut om de önskade så min fru kunde hitta någon annan som ville ta överlåtelsen, underförstått att då får de ju tillbaka pengarna.
    En vecka senare brinner det i lokalen. I stort sätt alla inventarier förstörs av brandröken och de var oförsäkrade. Allt golv och en del lättväggar måste rivas. Man kan säga ett hela lokalen var totalförstörd. Den nya hyrestagaren hämtar en del av inventarierna och det han lämnar slängs av fastighetsägaren.

Nu vill hyrestagaren ha tillbaka sin överlåtelseavgift. I min värld har lokalen brunnit under deras ansvar och de kostnader som eventuellt fastighetsägaren vill ha av min fru plus att hon inte har någon verksamhet att återvända till plus månadshyror som ej betalats borde de stå för. Nu är det min frus verksamhet men jag skulle helst se att hennes kostnader borde kunna kvittas mot det som hyrestagaren betalade (vilket borde vara ungefär samma summa).

Vad tror ni?

• Svar på tråden Överlåtelsetvist
  • Tufftomat

Visst borde vi anlita ett proffs, tänkte bara kolla om det fanns någon hobbyjurist som har en hum om var ansvarsbiten kan ligga.
    Hursomhelst så är det en väldigt tråkig historia för alla parter.

• Anonym (juristen med tvisten)

Mycket intressant fall. Verkar ha snurrat till sig ordentligt. Hur kom det sig att lokalen inte överläts till nästa företagare såsom brukligt är?

Svar på tråden Överlåtelsetvist